Gå til innhold

Angående rutiner, både soving og mating.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei 7 mnd gammel jente som vi sliter litt med å få rutiner på og lurer på om noen av dere kan komme med noen råd for å få ting litt i system.

Problemet er at ingenting skjer på samme tidspunkt noen gang.

Dvs, hun hun sovner aldri til samme tidspunkt og våkner da også til forskjellige tider. Dette igjen forskyver alle måltider.

Hun har aldri vært trøtt tidlig på kvelden som jeg skjønner er det mest vanlige blandt babyer. Hvis hun sovner før kl 21 er vi veldig fornøyde.

Har prøvd å unngå soving på ettermiddagen for å gjøre henne trøttere på kvelden men hun er utslitt på ettermiddagen og umulig å holde våken.

På dagtid sover hun som regel 2 ganger. En gang på morningen og en gang på ettermiddagen.

Skal også sies at vi har en uvane at hun sovner ved flasken og så bærer vi henne i seng. Synes heller ikke jeg kan legge henne kl 19-20 da hun ikke virker trøtt. Når hun først sovner sover hun til et sted mellom 5 og 7.30.

Hun er relativt flink til å spise. Får først flaske i sengen når hun våkner. Varierer veldig hvor sulten hun er. Står opp i 7.30-8 tiden og får grøt alt mellom kl 8.30- 10.15. Så er det flaske en gang på formiddagen og frukt en gang lenger ut på dagen. Så er det flaske igjen og grøt og flaske til kvelden. Poenget er at tidene varierer veldig. Jeg vet liksom aldri når hun blir sulten.

Synes det er helt håpløst å få til rutiner her.

Er det noen som kan komme med noen gode råd? Tips til hvor begynne for å få noen faste rutiner? Hvordan holde henne våken på ettermiddagen? Ser det selv at ved en rutine på legging til samme tid hver kveld vil måltidene også falle på plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dere kan prøve å stå opp til samme tid hver dag? Vet ikke jeg men det kan være en start...

Skrevet

Ja men akkurat det gjør vi da. Et sted mellom kl 7.30-8 vil jeg da si er samme tid hver da. Eller mente du mer sånn på minuttet?

Skrevet

Nei, egentlig ikke... Leste det ikke godt nok, sorry.. Jeg har en venninne som begynte med måltidene. At det var mat på helt samme tidspunkt hver dag, og at da falt det andre seg naturlig.. Han var litt mindre enn 7 mnd, men fikk mat hver 3. time til å begynne med.

Skrevet

Det er ca 3-4 timer mellom hvertmåltid, men det må sees an litt i forhold til hva de spiser. Det er jo perioder hvor de spiser mer enn andre. De skal visst ha en 3 timer sove periode på dagtid, og sove igjen hele natten. Tror det er ganske vanlig at de våkner litt på natten for å få sutten eller kos. Prøv å være konsekvent. Jeg så innslag om hun sovekarin på gmn på TV2, hvor hun anbefalte å legge barna kl 18.30. Vi gjør det med lillegutt (snart 9 mnd), han sovner kanskje med en gang, men kan også være våken til 19.30 før han sovner. Han får fire måltider om dagen, sånn er vårt skjema:

06-07: 100ml mme + 1 dl grøt m/ fruktpure

10-11: 1 banan + 1/2 dl grøt eller 1/2 brødskive + vann

14-15: 1 middagsglass + 1 liten youghert + vann

18-19: 1 dl grøt + 100 - 200ml mme

(rett i seng etter kveldsmaten)

Innimellom måltidene får han puffet riskake uten salt til å kose seg med, eller en youghert, fruktdrikk. Han får også en del vann mellom måltidene.

Skrevet

Alle unger er forskjellig. Men, du bør prøve å finne et rutinesystem som passer dere, og prøve å følge det til punkt å prikke ca 1 uke. Da vil nok småen klare å stille seg inn etter det også. Snuppa mi (på litt over 8mnd) har til nylig hatt 3 dupper på dagtid. Vi har nå akkurat gått over til 2, og akkurat begynt med middag. Så når ser programmet slik ut:

06:00 - pupp

08:00 - pupp, så står vi opp.

10:00 - Grøt og et halvt beger frukt (drikke: Vann!)

11:00 - 13:00 - sover hun ute i vognen

13:00 - Pupp og resten av frukten¨

15:00 - Halvt middagsglass (drikke: Vann)

15:30 - 14:30 - sover hun ute igjen

17:30 - pupp

18:30 - Grøt og vann til drikke

19:30 - Pupp, så sengen

Hun virker ikke særlig trøtt når vi legger henne, men allikevel sovner hun som en stein.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...