Mamsen24, 08.04.06 *jente* Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Har ei lita tulle på 1 år og 10 mnd som stjeler nattesøvnen vår! Hun kan våkne fra 3-6 ganger iløpet av en natt. Da er det bare tutt og kanskje litt vann så legger hun seg ned igjen, men utrolig slitsomt å stå opp med ei så "stor" jente hver natt..... Hvordan snu denne trenden, kan jo ikke la være å gå inn heller?? Selv om hun våkner mange ganger er det som regel morgen kl.06...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Har ei som er 4 dager eldre enn din:-) Høres nesten ut som om dere har kommet inn i et dårlig spor... Hva med å ikke tilby henne verken smokk eller flaske når hun våkner. Kanskje begynne med vannet og være standhaftig på dette noen netter, til hun skjønner at det ikke blir servering. Så kan dere etterhvert ha et lager med smokker i sengen, så hun kan forsyne seg selv. Hun er mer enn stor nok til å klare dette, selv i mørket:-) Dere må nok regne med litt gråt og protester, inntil hun forstår at det er sånn det blir. La henne forstå at dere er i nærheten og passer på henne. Men ikke skru på lys eller ta henne opp. Prøv å ikke snakk til henne, men bare klapp henne mykt over hodet:-) Er sikker på at hun i løpet av få kvelder/netter vil venne seg til nye vaner som forhåpentligvis gir mer søvn til små og store:-) Lykke til!
Eve Dallas Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Ja det problemet kjenner vi godt til!! Problemet mitt er at dette er et fenomen som ligger i slekten, og at barna gjerne holder dette gående frem til de er rundt fire år. Hos meg hjalp det litt at jeg kjøpte juniordyne og pute til henne, da falt hun litt(!) mer til ro. Du kan jo også prøve å korte ned evt. sovetid på dagen, og utsette leggetiden en halvtime. Et kveldsbad kan også være en idè. Er det for varmt/kaldt på rommet? For lyst/mørkt? Eller kansje hun blir lagt for sent? Her er det slik at hvis hun blir lagt for sent, har vi en hell natt uten sidestykke foran oss og selvfølgelig med urtidlig oppvåkning, Men jeg har innsett at jeg i mitt tilfelle bare må vente det ut, jeg var akkurat lik selv da jeg var liten. Lykke til!
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Og ikke gi henne noe som helst form for oppmerksomhet. Da får hun belønning for å våkne midt på natta, og vil bli vandt til det. Hadde samme problem med gutten da han var på den alder.
nickoline og supermann Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Min hadde en periode som han begynte tidlig, men det går over igjen. Vi slutta å stå opp. Han har vent seg til å måtte bli i senga til minst 0800. slutt å tilby ekstraservice. hun er stor nok til å finne smokken selv.
Eve Dallas Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Jeg kjenner jeg blir litt irritert! Det er mulig jeg bare har en dårlig dag, men jeg sier det allikevel; når noen ber om råd ang. et barn som er veldig urolig om natten så er det kun et eneste råd dere har å komme med?! Ingen ekstra service, la barnet gråte, det skjønner snart tegningen osv. Det er faktisk mulig at problemet kan løses uten gråt og tenners gnissel, men det virker det ikke som om noen har prøvd. Jeg viser heller til innlegget mitt lengre oppe. Det finnes alternativer!!!!
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Ikke gi vann og ha flere smokker liggende strødd rundt i sengen (plukk opp de hun evt har kastet på gulvet og legg oppi igjen før dere legger dere). Nekter hun å finne smokken sin selv får dere bare kutte ut den også. Blir nok en 3-5 netter med ekstra mye hyl og skrik (bare gå inn å si nei, nå er det natt og du skal sove og gå ut igjen) , men verd det i lengden.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Jeg tenker som så at når foreldre ber om råd til et så stort barn så er det en selvfølge at de har kontrollert/prøvd de tingene du nevner allerede, derfor gir i hvertfall jeg litt andre typer råd. Nor annet til mindre babyer hvor foreldre gjerne er mer uerfarne :-)
Eve Dallas Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Du har rett i det at man gjerne forventer at noen med et så stort barn har prøvd ut det meste, men ikke alle har erfaring med barn fra tidligere eller de rett og slett ikke har tenkt på det før, eller at problemet er noe som har oppstått ganske nylig.
nickoline og supermann Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Du kan bli irritert du, men jeg har veninner som har hatt samme problem. Mer ektraservice, mer gråt. gutten min gråter i 3-5 minutter. så blir det stille. Ordner litt med bamsene sine, synger litt og legger seg igjen. Klokka 0800 begynner han å rope mamma. Da står vi opp. Deilig å få igjen normal nattesøvn og ikke opp klokka 05. Ingen ekstraservice er fremdeles mitt råd. De trenger ikke vann på natta hvis de får nok om dagen. Med unntak av sykdom selvfølgelig.
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Eve Dallas: Vi gir henne råd som vi har prøvd ut og som funker for oss. Kan se at du også gjør det. Ingen her inne er proffe. Vi gir råd utfra våre egne erfaringer.
skimre Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 hei:o) hadde samme problem som deg, men satt en avent kopp med vann i sengen hennes, den ble tom de første nettene, for det var nok litt spennende, men nå er det sjelden hun drikker noe som helst av den... men hun vil ha den der:o) jeg har selv vann ved siden av sengen, så kan ikke akkurat se at det skulle være noe galt i det... lykke til! )
Attpåklatten :-)™ Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Eve Dallas.. Jeg må også si at jeg reagerer på ditt sinne i forhold til våre svar! Det er da vel ingen gitt en rett til å si hva som er rett eller galt, men vi gir svar etter egne erfaringer. Om du først skal være kranglete så reagerte jeg mer på ditt innlegg. Om at å kjøpe ny dyne og pute kunne være en løsning:-) Det hadde jo vært fantastisk om det var så enkelt:-) Og om man har litt tiltro til at folk er oppegående her inne, så ikke gå ut fra at de kun har sittet og tvunnet tommeltotter i snart to år!!! De har nok prøvd sine ting og når de ber om svar, så ikke sett deg på en pidestall og fortell hva som er dumt eller ei. Velger å tro at du har en dårlig dag, for dette utbruddet er noe av det mest umodne jeg har sett på lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå