fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Vi har fått beskjed av legen om å bruke kortison annenhver uke, og så kun fuktighetskrem den andre uken. Men hva om han virker helt fin den uken vi egentlig skal bruke kortison? Sist uke skulle vi bruke det, men ofte fant jeg ikke noen steder som det virket som det var eksem i det hele tatt, så da lot jeg bare være. Men idag, (denne uken som vi ikke skal bruke det) synes jeg han er litt rød noen steder. Men kan jeg da bruke kortisonen i dag eller er det strengt forbudt?
Paddin Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Når vi er i en behandlingsperiode følger vi følgende bruk av kortison. Vi følger denne planen: uke 1: Kortison 1 gang daglig på kroppen uke 2: Kortison 2 ganger i uken uke 3: samme som over uke 4. Kortison 1 gang i uken Som skrevet under til eksem i ansiktet ... Vi bader evt i Kp bad .. venter min. 10 min - deretter kortison - venter min. 10 min og deretter fuktighetskrem. Kortison behandling 1 gang om dagen . eller i følge avtale med lege men alltid fuktighetskrem smørning minst to ganger for dagen. Rar behandligsprogram fra din lege som sier at du ikke skal tilføre fuktighet den uken du smører kortison, eller leser jeg feil. Men det som er viktig er nedtrappingen og at det følges selv om eksemen er borte, for den kan ligge å ulme under huden. Kansje dette er deres lege sin måte å trappe ned på, men det hadde nok sikkert vært lurt å ta dette opp med legen din å forklare slik du har skrevet over. Det er ikke tjent med å ikke smøre om barnet har blussende eksem.
allergibarn Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 sønnen vår hadde endel eksem som mindre (før vi fant ut hva han var allergisk mot!). Hadde mest i ansiktet, ikke så mye ellers. Fikk beskjed av legen om å - en uke med kortison morgen og kveld - en uke med kortison bare kveld - flere uker kortionfrie, kun bruke fuktighetskrem for da trenger huden "fri" fra kortisonen! Det er viktig å holde huden fuktig når han ikke får kortison også, ellers blir den fortere tørr og eksemen kommer fortere tilbake.
Paddin Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Klart at legene har sin måte å legge opp et behandlingsprogram. Nyttig å se de forkjellige måtene. Det er kanskje også viktig å presisere at vi bruker Elocon gr III, ved kortisons behandling. Opplegget er kanskje lagt opp annerledes også fordi en bruker forskjellige grader av kortison. MMm hvem vet.. men det er ok høre om andres opplegg.
Sprellemamma Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Ja da skal jeg dele "vårt opplegg" :-) Jeg er helt fersk på dette med eksem, men slik har vi fått beskjed om etter første møte m hudlege: 3-4 dg med Locoidol krem 2 ganger daglig til det har roet seg ned, så Locoid eller Mildison 2 gr daglig i få dager. Ansikt kun 2 ganger pr uke. Locoidol fordi han har væskende eksem (infisert) og den inneholder antiseptisk middel. Mildison er mildere kortison (gr 1) som vi skal bruke på svakt eksem. Har fått beskjed om å begynne med sterkt kortison (kun gruppe 2 for vår baby) og trappe ned ved å ta på skjeldnere eller å bruke mildere typer kortison. Fikk resept på 4 forskjellige kortisonkremer! Har ikke fått vite hvor lenge vi skal bruke kun fuktighetskrem og ikke kortison. Virket som om vi skal se det an, og starte med kortisonen ved behov. ?? Litt forvirret, men vi skal tilbake på kontroll.
Paddin Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Så godt å høre at dere har vært hos hudlege og fått en behandlingsplan. Håper det gir resulater - lykke til :-) Om du ikke har sett de før ... her er noen fine linker til nyttig info om eksem. http://www.naaf.no/Documents/Brosjyrer/Eksembrosjyre.pdf http://www.helse-bergen.no/NR/rdonlyres/erqgyxmo4v64bih2rborj7odgrqqlzdmfr5op3ihxyno4yfmyh3c6lprtl3q66esxss4adxdtlbvkp/foreldrehefteomeksem160707.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå