Gå til innhold

i min 21.uke og ingen sf-mål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med dere andre som er kommet omtrent så langt, har dere fått målt sf-mål. Jeg har da ikke vært på mer enn to kontroller heller da + ul. Men ingen av gangene er det blitt målt sf-mål. Mener det ble gjort fra første kontroll sist gang. Men jordmor sa bare sist at dette var ny praksis, at de ikke målte før etter uke 20. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :)

Når har du termin? Jeg har menstermin 12.06.08 og ul.termin 21.06.08 Jeg har bare vært en gang hos jm, hørte hjertelyden og fikk skrevet sånn svangerskapsskjema da. Og så henviste hun meg til ul. Blodprøvene tok jeg på sykehuset ved den ordinære ul i uke 18, fordi jeg ikke har en fastlege (ingen jeg vil gå til har ledig :S kjiiipt...) Har ennå ikke blitt veid, målt hb el blodtrykk, eller tatt urinprøve :S

Skal på ny jm-time 06.02.08. Tror nok hun måler sf-mål da. Jeg mener å ha hørt at etter de nye reglene skal de ikke måle dette før etter uke 24?

Skrevet

Jeg er også i uke 21, og har heller ikke målt sf. Jeg skal til legen 1.feb, så jeg regner med at det blir gjort da.

Skrevet

Har målt hver gang her. Fra første ktr i uke 14. Har bare vært til en ktr etter det, og skal på ny om to uker. Er i uke 24 nå.

Skrevet

Jeg har heller ingen sf-mål, og jeg er i uke 22. Skal til kontroll hos jordmord i uke 24 så regner med hun begynner da. Har ikke vært på mer enn to kontroller heller derav den ene var ul... Det ser ut som man ikke begynner å måle før etter uke 20!

Skrevet

I mitt første svangerskap målte de i uke 12 første gangen, mener jeg. Sist kontroll jeg var på i dette svangerskapet var i uke 14, og jeg er enda ikke blitt målt.

Skrevet

Hei igjen!

Har menstermin 3 juni og ul termin 12.juni.

Har en gutt som blir 3 på søndag og venter en jente denne gang, i følge ul.

Jeg synes bare at det i dette svangerskapet har vært så utrolig lite oppfølging i forhold til første gang. Følte jeg da var på kontroller til stadigheter (uten at det var noe ekstra da). Hadde målt hb, blitt veid og målt sf-mål opptil flere ganger på denne tiden sist.

Skrevet

Sånn har det vært med meg og de andre 4 sv.skapene, men dette sv.skapet har jeg ikke gått til lege, bare jm, og da er det ikke så mange ktr (antar det er fordi legene får dekket dette av staten, jo flere raske kontroller, jo mere penger på dem fra staten) Mens jm ikke tjener noe på å ha maaaange friske pasienter. Om du skjønner? Bare en tanke... Men jeg føler meg frisk, så trenger strengt tatt ikke alle de kontrollene.

Skrevet

jeg er i min uke 21+5 nå og var hos jordmor på mandag og målte sf da, er førstegangsfødene. jordmor sa til meg at hun ikke målte sf før etter den ordinære ultralyden, veit ikke hvorfor da, men det var sånn prosedyre hun hadde..

Skrevet

Er i uke 23. Har målt sf mål siden uke 15.

Skrevet

ja, jeg har fått samme svar. Var på sist kontroll i uke..19 tror jeg. da ble det ikke målt. Skal vel måle nå i uke 24

Skrevet

Jeg har ikke målt ennå og er i uke 18+0 i dag.. Men hun sa til meg at det ikke var vanlig å måle før man hadde vært på ultralyd,sånn at man fikk det riktig skrevet ned..

Skrevet

Hos meg har sf-målet blitt nedtegnet siden ca uke 12/14 hver gang... litt avhengig av når jeg har gått til kontroll ifht ukene..

Denne gangen fikk vi hjertelyden i uke 15:)

Det er mye forskjellig praksis rundt omkring og det de færreste av oss vet er at det faktisk er VI som bestemmer hyppigheten av kontrollene våre både hos JM og FL... ønsker du en hyppigere oppfølging.. ja så bare ber du om det...

Forrige sv.sk hadde jeg små blødninger frem til uke 12, uten at det var noe farlig... jeg følte med urolig på grunn av det og ba om hyppigere oppfølging til tross for at de bedyret at det ikke var noen fare i det hele tatt.

Jeg fikk det som jeg ville, med FL/JM hver 3. uke og ul. hver 8 uke på sykehuset.

De to sv.sk før var jeg bare til ordinære kontroller en gang i mnd. i 24 uker, 2 ggr pr. mnd i 10 uker og deretter en gang i uka..

Stå på krava!

Det koster ikke samfunnet all verden ved at vi ønsker tettere oppfølging... det er fremtiden vår vi bærer på og barnet er best tjent med at vi føler oss sikre og trygge på at spira har det bra.

Skrevet

hmm...legen målte sf på meg allerede i uke 11....og på nytt i uke 16....virker som om de gjør det litt forskjellig:)

Skrevet

jeg skal til legen til uka og er da 21uker, da blir den målt på meg, han sa sit at den blir målt etter 20uke

Skrevet

har målt hos jordmoren og er 18 uker ,sf mål var på 18....:):)

Skrevet

Takk for svarene jenter:)

Da er det ikke bare meg, da skal det nok være slik, hehe. Legger jo om disse rutinene hele tiden føler jeg så er ikke alltid like lett å følge med i svingene;)

Skrevet

Helt tydelig at det er veldig forskjellig praksis på når de tar sf-mål... Da jeg var gravid med førstemann, målte de nokså tidlig tror jeg. Nå er jeg 24+2 på vei med andremann, og var hos legen på mandag. Da målte han ikke magen. Jeg spurte om han skulle måle, men da svarte han at de målte ikke før ca. uke 28..... Men han klemte jo på magen og kjente at livmora rakk opp til navlen osv, så for meg gjør det ikke noe at de ikke måler... Men det er jo rart at de ikke har en standard de skal følge da, men at de gjør sååå forskjellig.....

Skrevet

Jeg fikk vite hos jordmor at sf-måling ikke skal starte før etter uke 20, ca rundt uke 24. Det kommer snart nye helsekort, og der vil sf-målingen starte på uke 24 mener jeg hun sa, ikke så tidlig som det gjør nå.

Skrevet

De begynner å måle sf mål i uke 24 i følge min jordmor.

Skrevet

hei! Jeg er i uke 27 og har ikke målt sf. Skal til jordmor for første gang 5 feb. så regner med at jeg skal måle da.

Skrevet

Er i uke 22 nå og har enda ikke målt sf-målet, men har JM time når jeg er i uke 25, så da regner jeg med at sf blir målt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...