Gå til innhold

Drikking!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett flere ute på byen her jeg bor, som drikker litt selv om di er gravide!

Er alle her helt avholds, eller tar dere et glass vin i lystig lag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 100% avholds ja, syntes ikke alkohol og graviditet hører sammen.

Men når du sier at gravide drikker mener du da at de drikker seg fulle?

Skrevet

Har faktisk opplevd det også ja, men tenker egentlig mer på at di tar seg et glass vin eller en øl..Sånn bare for å være sosial liksom.. Jeg ville aldri selv hatt samvittighet til det men men..

Skrevet

Synes det er helt på trynet jeg gravide som drikker,dem er da ikke nødt til og ta ett glass bare for moro skyld,skjønner ikke greia.Det er jo ærlig talt ikke noe man må!!!

Skrevet

Ikke for å kverrulere nå, men det kan jo hende det drikker alkoholfritt??

Det er vel ikke skadelig??

Nå har ikke jeg opplevd noen jeg kjenner drikke under graviditeten, men kanskje det var et dumt argument...

Måtte bare si det;)

Skrevet

Helt enig.

Skrevet

Hva er det de drikker da?

Selv har jeg bestilt alkoholfrie drinker, og ingen kan se at at de er det...

Er jo selvfølgelig 100% avholds når jeg er gravid.

Skrevet

Jojo en ting er jo alkoholfritt.

Men jeg har ei veninne som ga blaffen i det da ho har var gravid ho hadde hørt det bare var bra og ta seg ett glass vin el lign,hadde ikke klart og tenke sånn,elsker lille nurket over alt og vil ikke ta noen sjanser.

Det gjelder til og med solarium,greit nok at det ikke er farlig men herregud jeg er da ikke nødt til det de få mnd jeg er gravid.Men sånn tenker jeg.

Skrevet

jeg ser ikke poenget i å ha i seg noe alkohol som helst så lenge man er gravid,det er jo faktisk litt respektløst ovenfor den lille i magen,for ikke å snakke om egoistisk...det der med ett glass vin er bare tull og oppspinn funnet opp av nøyaktig sånne mødre som bare tenker på seg selv...sluttet på dagen med alkoholen jeg,røyken tok det litt lenger tid med,men klarte å slutte med det også innen 2mnd eller noe og jeg skal prøve å holde meg røykfri resten av livet også...

Skrevet

Jeg er helt avholds under svangerskapet,men jeg synes ikke det er noe verre at folk kan ta seg et glass med vin under svangerskapet,enn å drite i hva de ellers putter i munnen.Ikke bryr seg om hva som står på matportalen.no og spiser spekemat,rå biff,osv. Forstår ikke hvorfor det ene skal slås ned på mer enn det andre. De som tar et glass vin,gjør det kanskje bare en gang under svangerskapet,mens de som driter i matportalen.no gjør det daglig,så kan du selv tenke ut hva som er verst.

Skrevet

Glemte jo å ta med de som røyker da,som for hvert trekk de tar gir barnet hjertekrampe,den lille ligger der og vrir seg og føler kanskje det skal dø hvert sekund,men klorer seg til livet så godt som de kan,men de skal en ikke si noe om,for de stakkarene der,de er jo så svake at de må jo få lov til å ta seg en røyk. Barna kan faktisk får lærevansker,tilvenningsvansker,lese og skrivevansker,astma osv når mor har røykt under svangerskapet.

Skrevet

så var det på`an igjenn..........

Matportalen,matportalen,matportalen,matportalen......... kommer snart til å ha mareritt om matportalen jeg....... Æsj....

Skrevet

Moralens voktere slår til igjen.....

Dere ser vel på tertitten boretslag og Narvestad eller?? Det er en helt uspiselig figur, sånn som han bryr seg med alt og alle. Litt sånn føler jeg at det er her inne, Narvestader som ikke greier å la folk bestemme selv hvordan de vil leve.

Skrevet

hehe.... narvestad.... der sa du det :o)

Synes det var noe kjent men enkelte på BIM :o)

Skrevet

Helt avholds her også. Drikker sjelden til vanlig, så det er ikke noe savn under graviditeten.

Skrevet

Har vært helt avholds både i prøve-, gravid- og amme perioden.

Skrevet

I prinsippet kan jeg jo tildels være enig med mamma tiL 1stor,1Liten+1spire; når det gjelder å innta ting man er blitt anbefalt å ikke innta og som kan være skadelig for fosteret. Da er jeg enig med mamma tiL 1stor,1Liten+1spire, om det er øl, vin røyk, reke, spekemat etc etc spiller ikke så stor rolle.

Hvis man har en holdning om at man ikke skal innta ting som er skadelig for fosteret, ja så mener jeg det får gjelde alt.

Selv sluttet jeg å røyke på EL dagen og har ikke smakt siden. Har drukket 1 flaske 0,33 med pils 2 gang siden El dagen men før jeg fikk positiv test. Men fordi at jeg gjør det slikt behøver jo ikke andre gjøre det samme.

Selv om det er mange ting som kan være skadelig anser jeg det ikke som noe problem om noen ønsker å ta et glass pils, et glass vin til feks maten en sjelden gang selv om man er gravid.

Skrevet

HELT avholds. Der er jeg veldig prinsippfast. Hadde jeg vært like prinsippfast på andre ting så hadde det vært lykke ;)

Skrevet

Da min søster gikk gravid med elstemann som nå er 22, fikk hun beskjed av lege at hun gjerne måtte ta seg et glass rødvin nå og da - det var godt for å få opp blodprosenten! :-))) Og tenk - det er altså bare litt over 20 år siden.

:-)

Men over til spørsmålet: Jeg drikker selvsagt ikke alkohol. I og med at jeg ikke har alkoholproblemer så er det heller ikke noe problem å holde meg unna i svangerskapet.

Skrevet

Ja, har vært helt avholds denne gangen, men ikke i mine tidligere svangerskap.. Nå er det anbefalt å holde seg helt unna, og er sikkert en grunn til at dem anbefaler det.. Men tidligere når jeg har vært gravid, har det vært helt OK å ta seg et glass vin i ny og ne, så med nummer 1 ble det kanskje 3 glass tilsammen med grillmat den sommeren...

Helt personlig tror jeg det ikke er så farlig med et glass vin, men tar uansett ingen sjanse. Det er det ikke verdt! Kan godt vente til hvalpen er ute jeg:)

Skrevet

min lille har vært med på julebord han. hehe. mest fordi jeg tok 3 gravid tester etter IKM som alle var negative... så da trodde jeg det var stress som hadde gjort at jeg ikke fikk mensen.

helt ærlig så tror jeg ikke barnet har tatt skade av den episoden, men har ikke rørt alkohol siden. best å være sikker!!!!!

Skrevet

Det blir jo noe helt annet med alkohol enn mat du skal unngå i følge matportalen. Alkoholen går jo direkte over i blodet til barnet, du kan heller sammenligne det med røyking i forhold til skadene. Rådene til matportalen går på å minske risikoen for å påføre seg listeria og toxo. Det er ikke sånn at du får litt av det hver gang du spiser noe du ikke bør gjøre.

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke at så mange av dere kan mene at et glass vin/øl i ny og ne ikke er skadelig. Hva baserer dere egentlig dette på? At dere kjenner noen som har gjort det og at det har gått bra? Eller at det for lenge siden ikke var sett på som skadelig? Dette var jo kun pga manglende kunnskap. Her er et lite utdrag fra en artikkel om drikking i svangerskapet:

Narkotiske stoffer kan riktignok gi rusavhengighet hos fosteret og abstinens etter fødselen, men celletoxisk er alkohol det aller verste rusmidlet. Det som er så ille, er at alkoholen går over til fosteret i samme konsentrasjon som hos moren. Alkoholen går også over i fostervannet, som virker som et depot av rusmiddelet. Barnet drikker betydelige mengder fostervann og alkoholen absorberes på nytt i fosterets blod. På denne måte kan fostret få en lang og relativ sterk alkoholpåvirkning når mor drikker. Fosteret har lav kapasitet for alkoholnedbrytning.

Her er linken hvis noen er interessert i å lære mer: http://www.helsenytt.no/artikler/alkohol_svanger.htm

Jeg vil i hvert fall ikke at mitt barn skal oppleve sin første fyllekule i magen min!

Skrevet

Jordmor fortalte at i Norge blir vi rådet til å ikke drikke, mens i Frankrike sier de maks en flaske vin i uka. Men der har de mange alkoholskadede barn. Norge er det landet som er strengest. Men jeg syntes det er bra, siden de ikke vet hvor mye som skal til for å skade barnet.

Jeg leste litt lenger opp her at en skrev at vi ikke kan spise reker.. Jeg sjekket matportalen men kunne ikke finne noe. Jeg har spist masse reker. Har aldri sett noe sted at det ikke er trygt. ????

Skrevet

Hmm. Merkelig. Kan kanskje være at reker fisket i enkelte områder med mye miljøgifter ikke anbefales. Men de er jo kokt, så det skulle være trygt. Det kan hende det henger igjen fra det som var vanlig før, å ikke spise forskjellige matvarer for å forebygge allergi. Da kan kanskje skalldyr høres ut som noe man unngår? Vet ikke. Det er i hvert fall vist med nyere forskning at det ikke gir noe utslag på allergi å unngå matvarer i graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...