:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 jeg kjønner konseptet med næringskjeden. så om vi ser bortifra konseptet mat. er det på et dyr på noen måte vær mer en ett annet dyr?
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Edderkopper, rotter og mus er ikke noe verdt i mine øyne. Men førstnevnte er jo ikke ett dyr da:-/
Frk. Vable Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Snakker vi om insekter her og? For skulle jeg velge mellom katten min og en smittebærende, ekkel flue, så smekker jeg fluen uten å stusse!!! Fluer er det ekleste jeg vet og er mindre verd i mine øyne.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2008 går insekt som dyr? vet reglen er kjøtt og blod, men er insekt kjøtt og blod? tenkte egentlig ikke på innsekt. men om innsekt er dyr(?) så må jo de også være med
___ Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Selvfølgelig er det forskeld. Jeg er et menneske og setter derfor dyr som er mest lik mennesket høyest. Om noen tar livet av 5.000.000 krill bryr det meg mindre enn om noen plager en due. Mennesket står øverst, deretter husdyr, pattedyr (stort sett store dyr forran små), fugler, krypdyr, innsekter osv Ellers er det jo viktigst å ta vare på de dyrene som mennesket har nytte av, om vi skulle utrydde malariamyggen eller skumle parasitter så gråter jeg ikke av den grunn.
Bea80 & Gullgutten Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Hvis jeg skulle måle de verdt i penger, så hadde jeg feks aldri betalt 20 000 for en katt/hund/mus ect i forhold til en hest. Men like glad i dem blir du jo.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. januar 2008 hehe... godt poeng. jeg klarer ikke helt og få insekter til og være dyr. men om jeg ser bort i fra innsekter så er det meg i grunn ganske likgyldig om det er et fugel eller en hund som dør så lenge jeg ikke kjenner noen at delene. prøvde egentlig og få fram et poeng i forhold til abortdebatten på krangle men inser at det toget er godt
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Reglen er bl.a. fordøyelsessystem, kjønnsceller, og for ekte flercellete dyr (som maneter, korall, ormer, snegler og ja - insekter) gjelder det at de har sanseorganer og nervesystem... For meg, så er filosofisk sett alle dyr like mye verdt, men personlig betyr jo selvfølgelig barnet mitt, meg selv og min familie, og hunden min mer enn en flue :-) Kjøtt og blod-regelen gjelder nok kanskje bare for pattedyr, som et en bitteliten brøkdel av hele dyreriket :-)
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 absolutt. ikke blir noen spist her heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå