Gå til innhold

kan barnet begynne på skole som 5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis man søker? datteren min snakker om skole hele tiden. hun er flink .hun kan skive a-å ,1-20 ,telle til 40 .kan enkle matte .vi kommer fra et land som barna begynner på skole som 5 åring. vi har vært i england der broren min har en sønn et år yngre enn henne . han skall begynne på skole snart.nå er hun 4,5 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min vil det, men han er født sent på året. Min mann begynte et år for tidlig. Da var det vel bhg. som foreslo det. Faglig fungerte det bra, men sosialt ble det litt vanskligere. Det er vel ikke bare det faglige som en tar hensyn til.

Hvor gammel er din datter? Kjenner flere barn som kan lese og skrive ganske godt før skolestart uten at en har vurdert det.

Skrevet

hun er 4.5 år nå . blir 5 i sommer.

Skrevet

Tror ikke det annet enn om hun er født sent på året. Er hun født i desember kan hun selvfølgelig beggynne noen mnd før hun fyller 6. Selv omhun er flink tror jeg ikke det er noe serlig å tjene på å starte skolen tidligere. Det er ikke sikkert det kommer til å være så morsomt å bestandig være et år yngre enn resten av klassen. Sosiale og fysiske ferdigheter skal jo også være på plass. Dere kan jo sikkert søke, men tenk dere godt om først.

Skrevet

Om barnet er født innen utgangen av april, er det vel, så kan man søke om de får starte et år tidligere på skolen. To av våre skolebarn går et klassetrinn over alderen sin og det går helt utmerket i hvert fall.

Skrevet

Barn som er født før 1.april kan få vurdert om de får begynne på skolen året før de egentlig skal. Som det er sagt her, så er det nok det sosiale som kan by på utfordringer for en som er året yngre enn resten av klassen. Det skjer mye modning på et år...

Skrevet

Men man er jo ikke _et år_ yngre enn de andre i klassen. Det er jo ikke slik at alle de i klassen "over" er født i januar...

En av klassekameratene til den ene av mine gutter som begynte tidligere, er f.eks bare 2 uker eldre enn min. Ikke akkurat en himmelvid aldersforskjell kan man si.

Skrevet

Før første april er det vel ja. Husker ikke det så nøye siden de av mine det var aktuelt for er født i mars og januar.

Skrevet

Jenta mi blir fire om et par mnd, hun har et avansert språk, kan skrive enkelte ord, lese litt, teller til hundre og kan enkle mattestykker. Vi ønsker likevel å vente litt med å vurdere å starte på skole et år tidligere - ikke minst siden de fleste vennene hennes er født i 04. Her vi bor er det kun ett barn født i 03 i samme skolekrets. Som flere her nevner: det sosiale kan langt på vei gjøre opp for forskjellene i "faglig" utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...