Gjest Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Jeg er utdannet frisør,men hadde plan om å gå høyskole til høsten for å utdanne meg videre til noe anna (har ikke rygg til frisørfaget...) En stoooor drøm å bli noe anna =) Men så ble jeg alenemor til to barn,og denne drømmen ser ut til å bli knust... For så lenge jeg har en utdannelse så vil ikke nav hjelpe meg med utdanningsstønad... Men på nettet står det: Utdanningsstønad Du kan få utdanningsstønad når du tar nødvendig utdanning eller opplæring. Hvem kan få utdanningsstønad Stønad kan gis til yrkesutdanning og til allmennutdanning, dersom dette er nødvendig. Det gis vanligvis ikke stønad etter at yrkeskompetanse er oppnådd (http://www.nav.no/page?id=335) Noen som har fått utdanningsstønad selv om de har utdannelse?
sveis Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Kan du ikke få hvis du får legeerklæring på at ryggen ikke holder i frisøryrket? Ei jeg kjenner hadde utdanning innen reiseliv. Hun fikk støtte til økonomiutdanning fordi alle jobbene innen reiseliv i området hadde ugunstig arbeidstid som ikke lot seg kombinere med å være alene med barn. Jeg er litt usikker på om hun fikk alle tre åra eller om hun bare fikk det første, fordi de mente at hun hadde større muligheter dagtidsjobber innen reiseliv når hun hadde et år økonomi i tillegg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 om du har vondt i ryggen kan du få omplaseringspenger. og det er vel 64% av din vanlige lønn. samtlige i klassen min får det. en frisør i klassen fikk det fordi hun hadde vondt i fingeren... økonomisk sett er det bedre for det en den sturslige utdanningstønaden. for med omplasseerinespenger (tror ikke det er det det heter er en smurle sliten) så får du også dekket reise.
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Saksbehandleren på NAV ville att jeg skulle få meg frisør jobb,bli sykmeldt og gå slik i ett år for å bli omplassert,men hallo?!?!? nei huff... Så en legeerklæring holder nok ikke... Det blir studielån hvis jeg ikke får noe hjelp ja... Men med huslån o.l er d sååå skummelt syns jeg...
Monica Geller Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Har inntrykk av at det er en ganske smal sak for enkelte å skaffe seg stønader som skal dekke både det ene og det andre. Hent fram noen krokodilletårer, så hjelper det nok på skal du se...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 ja E d murlig. det er helt riktig. flere i klassen min som har sluppet og gått hjemme et år også. også er det fler som har fått lov og ta hele utdannelsen på deltid for pga krokodilletårer. og de sitter og sier det selv at det feiler dem ingen ting...
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Skrev ikke innlegget for å bli beskyldt for det ene og d andre... Ville bare høre andres meninger... Jeg lyver ikke,eller tvinger meg selv til å gråte for å få stønader:(
Monica Geller Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 Kanskje vi har noen felles kjente? :-) Nei, dumme er vi som tok utdannelse som vi finansierte selv, og senere har betalt på flere tusen per mnd i studielån for... Løsningen i denne sosialiststaten der vi syr puter under armene på folk, er som sagt krokodilletårer, en velvillig lege og et system som kommer løpende med stønadspengene etter deg om du bare bruker riktig strategi.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 #10 Skrevet 22. januar 2008 nei og jeg mener apselutt ikke du det er det du gjør heller. om du har vondt i ryggen og ikke kan jobbe så er det jo akkurat sånne som deg systemet er laget for. staten tjener mye mer på og betale skole for deg et par år en at du ikke skal kunne jobbe fordi du er syk. var ikke deg jeg siktet til i det hele tatt! jeg syns det er bra at vi har systemer i norge som fanger opp de som blir syke eller av en eller rannen grunn ikke kan fortsette i jobben. bare trist at noen utnytter det. men sånn er det jo med alting. norge burde ikke stoppe og hjelpe folk i frykt for at noen snylter
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #11 Skrevet 22. januar 2008 Jeg søkte ikke engang om arb.ledighetstrygd da jeg ble oppsagt på jobben... Jeg hater slikt søke om penger opplegg... Men nå måtte jeg jo bare når jeg ble alene... Hjemme med en 2åring og uten jobb... Vet om folk som får støtter til alt mulig ja,dem kan å utnytte systemet...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 og selvsakt skal du tenke på barna dine og deres fremtid. denne tråden ble litt feil. var jo ikke meningen og beskylle deg for noe
Monica Geller Skrevet 22. januar 2008 #13 Skrevet 22. januar 2008 Fikk litt dårlig samvittighet for at jeg tok litt av her. Er veldig irritert for at vi har et system som legger til rette for at folk som ikke er berettiget til det, får stønadspenger nærmest "kastet etter seg". Når det er sagt, så er jeg også tilhenger av den delen av systemet som ivaretar de som har en utdannelse, men som av reell sykdom eller skade ikke kan stå i den jobben lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå