xxxo Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 De fleste av oss har ikke råd til alt vi vil/kunne hatt i bryllupet.. Er du/dere villig til å ta opp lån for å betle for bryllupet? Hvorfor/hvorfor ikke? Har dere allerede hus og bil? Vil du byttet ut fancy mat med litt vanligere god for å få live musikk? ville du leid kjole for å kunne invitere flere? Hva er viktigst for deg og hva kunne du ofret? Bare litt nysgjerrig på andres meninger..
Mamman til Mari Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Ja, noen prioriteringer må man jo ta. Har ikke mulighet til å velge alt slik vi kanskje hadde ønsket pga økonomi... (Kunne vel hatt råd hvis vi absolutt hadde villet, men vil ikke bruke ubegrenset med penger på en dag heller...) Tar ikke opp lån nei, helt uaktuelt. Velger å ha "god mat", legger litt ekstra penger i at maten skal være minneverdig. Vi er glad i god mat begge to Kjøper inn mye vin til maten, slik at folk kan drikke det de ønsker da. Ber mange gjester, og det blir jo dyrt, men prioriterer det. Prøver å spare inn på dette: - Kommer ikke til å bruke masse penger på pynt, borddekorasjoner o.l. Kommer til å ha noe, men prøve og gjøre det billig. - Har kjøpt brudekjole på halv pris, mye å spare der. - Skal ikke på bryllupsreise, dessverre kanskje, men prioriterer ikke dette med to små unger. - Bruker forlovelsesringene våre som gifteringer - Kommer ikke til å kjøpe kjempedyre morgengaver til hverandre - Har bryllupet på et sted der vi kan ha med alkohol til maten selv + velkomstdrikk og cognac/baylies til kakene. - Har bestilt invitasjoner på nettet, men skal lage bordkort, kirkeprogram og festprogram selv. Ja, det var hvertfall noen ting som en kunne brukt masse penger på, hvor jeg håper vi kan "spare" litt...
Arb.ledig husmor Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Vi er ikke villig til å ta opp lån for å betale bryllupet fordi vi lager heller et bryllup etter vårt budsjett enn å blakke oss helt. Men vi er nå så heldige at vi har arvet litt penger, og vet at våre foreldre vil spytte i litt også.. Vi har bil, men ikkje hus... Vi hadde først tenkt å ha bryllupet på et billig sted, med mange gjester. Men siden verken meg eller sambo er noen midtpunkt, valgte vi å ha det på et hotell med få gjester. Jeg har kjøpt kjole, da kjolen min ble kjøpt på salg og hadde vært dyrere om den ble leid. Det viktigste for meg er at jeg får dele en slik dag med den jeg elsker mest... Kunne ofret ALT jeg bare jeg fikk være sammen med sambo!!
*Rutletutt* Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Vi har heldigvis såpass grei økonomi at vi ikke behøver ta opp lån - har enebolig og to biler + tomt. Vi skal reise til utlandet å gifte oss, med nærmeste familie til stede. Reiser til Florida, USA og tar det som en ferie samtidig. Prioriterer derfor selve sermonien og opplevelsen i motsetning til å ha en fest med venner og fjærnere familie. Kjole kunne jeg lett ha leid, eller kjøpt på salg el, for å spare penger, så lenge kjolen var den jeg ville ha;o) Skulle jeg hatt et tradisjonelt norsk bryllup kunne jeg ofret alkoholen (he, he) for å ha flott pynt og en gjennomført stil, et flott lokale. Skulle hatt noe alkohol da, men ikke type åpen bar. Ellers hadde jeg heller lagt litt mer i maten enn i live musikk - syns ofte live musikk blir for "voldsomt" likevel;o)
Vannmann35 Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Er ikke villig til å ta opp lån for å finansiere bryllupet nei! Har hørt skrekkhistorier om folk som etter skilsmissen fortsatt betaler ned på bryllupet.... Dette sparer vi på: - Kjøper alkoholen i Sverige - sparer masse der og kan ha åpen bar. - Har selvskutt elg på menyen (dvs. svigerfar har skutt den...) - Vi dropper den typiske bryllupsferien alla tur til Maldivene og Thailand, både fordi det er dyrt og fordi det er heller noe man kan gjøre når man får barn og vil ha en rolig strandferie. Drar i stedet på vingårdsferie til Italia med ilagt fjellvandring :-) - ekstra pynt i kirken. Kirker et utrolig vakker i seg selv! - brudepikekjoler e.l. Vi kjenner ingen små barn, så vi skal ikke ha hverken sven eller brudepiker. - antrekk/ frisør til forlovere. Jeg stoler på at de er i stand til å kle seg smakfult og elegant selv. - live band - det blir litt voldsomt Sparer ikke på: - kjolen - det er once in a lifetime jeg kan bære en slik kjole! - maten - den må være førsteklasses, mange bortskjemte ganer i familien... - alkoholen - derav fri bar :-) Ingen skal føle det er for lite av noe... - pynt og dekorasjoner - et lekkert pyntet bord bidrar til at gjestene føler seg velkomne, skaper stemning og er en fryd for øyet. Vel - det var noe jeg kom på i alle fall :-)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Rolig strandferie med barn????? Må være når de blir tenåringer det da.
Vannmann35 Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Tror du misforstod ordet "rolig" litt. Man kan dra til Thailand og ha med seg barn - bade, bygge sandslott, leke med ball etc... Men man drar ikke på vingårdsferie med barn, eller på steder hvor der er ulendt terreng og det ikke er mulig å komme frem med barnevogn e.l.
Mamman til Mari Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Flere som har synspunkter her?? Synes det var interessant å høre hva dere prioriterer...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Jeg kommet til å bruke slekt og venner så langt jeg kan. F.eks: Søstera mi fikser hår og sminke. En jeg kjenner er konditor og lager bryllupskaka for noen få hundrelapper. Har en musiker i nær familie. Han skal være gjest og selvsagt ikke opptre, men han har masse musikerkompiser og kontakter, så han skaffer oss livemusikk som ikke koster flesk. Bruke bekjente/venner som ikke skal være gjester til å hjelpe til med f.eks. bar, servering og rydding under festen. (De skal selvsagt få betalt, men blir billiger enn om vi skulle leid inn profesjonelle..) Ellers tenker jeg å spare litt inn på: Brudekjole: Får den sydd i Asia når jeg likevel skal dit om 1,5 mnd. (Trolig også hans antrekk og brudepikekjoler..) Bukett: Skal ha en helt enkel brudebukett. Har lyst å kaste den til de ugifte kvinnelige gjestene for å se hvem sin tur det er neste gang, og da passer det dårlig med en lang og avansert bukett.. Ringer: Bruker forlovelsesringene til gifteringer. Blir så kort forlovelse (under ett år), så syns det er unødvendig med enda et sett ringer. Lage invitasjoner og bordkort etc. selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå