Gå til innhold

7 mnd, sitte på potte og gjere sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skryte litt her

Har lese innpå her for lenge sidan at nokon sette ungane sine på potte, og dei besja berre på potta. So fann ut eg skulle prøve.

Har no gått en go mnd og jenta mi er litt over 8 mnd og har ikkje besja i bleia sidan midt i desember.

Nokon andre som har det slik og?

Ser lyst på bleieavvenning og.. nokon som veit når det er rimelig at ho kan slutte me bleie på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OI! Gutten min er nesten 8 mnd og jeg har ikke tenkt tanken på at jeg noen gang skal begynne med pottetrening!

Er det virkelig vanlig å begynne så tidlig??

Skrevet

eg blei litt sjokka egentlig når eg las om dette når gutten min var liten og tenkte dette måtte eg prøve ut når jenta kom, hadde ikkje noko tru på at det skulle fungere.

Ho er skikkelig gira på potta, og har ikkje besja seg ut sidan vi begyndte- i begynnelsen sette vi ho nedpå når vi såg ho pressa. I dag hadde vi lagt ho og etter ei stund blei ho so urolig, tok ho opp sette ho på potta og der kom masse. Svært sjelden ho ikkje gjere noko, som regel ett elller anna.

So det er å anbefale å prøve.

Begyndte ikkje me potte før gutten var ca 1 og et halvt år, og han ville ikkje sitte- so vi berre kutta det ut

Skrevet

Men nå er hun altså litt over 8 mnd? Hvordan vet dere at hun vil bæsje da? Hun sier vel ikke fra? Kanskje vi må skaffe oss ei potte snart, da!?:)

Når begynte hun å sitte ordentlig? Gutten min sitter godt, men jeg tenker at det kanskje blir vanskelig og prøve potte om man har en unge som ikke sitter stødig (men som er like gammel)?

Skrevet

jepp den 16 var ho åtte mnd.

Vi sette ho på potta morning og kveld - og da kjem det anna kvar dag, enten morning el kveld. Ser vi at ho pressa sette vi ho og ned (skjer av og til) men mindre og mindre.

Mykje kjedelige besje bleie å spare so synest det er heilt topp- vert det.

Ho sat endel men ikkje skikkelig da vi begyndte, men sitte jo der ilag me ho og passa på. Ho har ei potte me rygg no so er ikkje noko problem vist en ikkje er heilt stødig.

Skrevet

Nå må eg få kjøpt meg ei potte å prøve dette.. :)

jammen ikke verst de av dottera di:) håper vi blir like heldigge..

Skrevet

Ja da må du gjere.

Masse lykke til.

Skrevet

he he.. må sleng på litt skryt e oxo.. begynte pottetrening når han va 6 mnd. å sian da e d ikke mange ganger vi ha skifta skit bleie.. de gangene han ha gjort seg ut ha s somregel vært for at noen andre ha skiftet på han og ikke hatt han på potta.

men lurer oxo på når man kan forvente at de skal begynne å bi tørr på dagen..???

Skrevet

Jenta mi var 8 mnd på julaften og fkk potte i julegave. Hun elsket den og har brukt den hver dag siden. Hun bæsjer på den hver dag. Jeg pleier bare å sette henne på når jeg ser at hun begynner å ta i. Ellers når vi skifter bleie og før hun skal legge seg. Hun liker ikke å bæsje i bleien, og har ikke gjort det siden vi begynte med potte. I helga var vi hjemme hos mamma, og hadde ikke med potta. Lillegull prøvde å bæsje, men holdt seg så lenge bleien var på. Vi tok henne på badet og holdt henne på do. Da bæsjet og tisset hun og var tydelig fornøyd =) Det er bare så vanvittig komisk. Noen ganger får hun kvelds på potta også. Tror det er viktig å ta seg god tid, og gjøre det koselig.

Skrevet

Samme skjedde faktisk me oss og, ikkje tale om at ho ville gjere i bleia - so gjorde fra seg på do :-)

No har vi potte me besteforeldra :-)

Skrevet

vi har brukt potte eller dosete en stund nå, vesla er 7 mnd. har ikke bæsja i bleia på over to mnd.

men vi ser det ikke som pottetrening, det er viktig. bedre kjent under navnet elimination communication.

Skrevet

Jeg har en gutt på 4,5 år nå som jeg gjorde tilsvarende med da han var liten. Han fikk doring på doen han da og ikke potte. Men fra han var 7 mnd satte vi han på do hver gang vi skiftet bleie (= hver gang vi hadde spist). Fungerte veldig fint.

Da han var ca. 1,5 år begynte han å gi beskjed selv om når han måtte på do og bæsje. Men, tissinga hadde han ingen kontroll over før han var 3 år. Da slutta vi med bleie på dagen. Om natta bruker han fremdeles bleie. Det siste halvåret har vi brukt potty-training-pants om natten slik at han kjenner om han blir våt. I så fall står han opp og tar av bleien og tar på seg underbukse. Han tisser nemlig aldri mer enn en gang i bleien på natten - det er tidlig på natten/kvelden mens han sover tyngst at han ikke kjenner at han må tisse.

Så helt hva du kan forvente med tanke på bleieavvenninge er ikke så godt å si. Unger er forskjellige.

Men det er utrolig deilig å slippe å skifte skitbleier. Vi har nemlig ei jente på 2,5 som aldri har villet sitte på do før nå nylig. Og hun vil bare tisse på do. Jo større ungene blir jo verre er bleiene! Urk!!

Skrevet

såpass ja, hmm visste ikke at det var mulig så tili. poden min er litt hard i magen, så det kommer veldig stykkevis å delt. men hvordan får dere barne til å sitte rolig så lenge? og dere som har gutter, blir de ikke sittende å fomle med tissen, å så tisse overalt?

Skrevet

Jenta vår lika seg kjempe godt på potta :-) tralla og styra på.

Lettare å få ut besjen når en sitte-har eg høyrt.

Skrevet

Ikke noe fomling med tissen nei. Ettersom han ble så stor at han klarte å sitte støtt, begynte vi å lese mens han satt på do. Han syns jo at dette var så kos at det nesten ble litt for mye - dogåingen tok all verdens tid.

Skrevet

åssen veit dere når de på bæsje da? hehe... åssen veit dere når dere må sette de på potta lissom??

Skrevet

vi sette ho på potta morning og kveld og av og til midt på dagen - og når vi ser ho pressa :-)

har skreve dette lenger oppe.

Prøv so ser du kor lett det er

blir en vane å skulle på potta so da blir det resultat og :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...