Gå til innhold

Om utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 7 år, en i magen og en super samboer.

Jeg har lyst til å begynne på skole, jeg mangler et år på videregående også skal jeg begynne på høgskole for å utdanne meg til førskolelærer.

Dette har jeg tenkt å gjøre etter permisjonen.

Hvis jeg har forstått det riktig får jeg ingen støtte fra trygdekontoret, også får jeg visstnok 70 000 i stipend og lån fra lånekassen.

Stemmer dette? Da kan jeg glemme alt som heter studier. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg studerte for 4 år siden hadde jeg ett barn og bodde for meg selv. Dvs ingen barnefar som hadde inntekt. Fikk da 7000 pr mnd fra lånekassen i 10 mnd. Mener det var noe mer i august og januar forresten. Men jeg fikk overgangsstønad ved siden av. Ellers hadde jeg jammen blitt sulten.

Lykke til!

Skrevet

Får nok ingen støtte fra trygdekontoret, hvorfor skulle du det? Jeg og mannen min tok utdanning samtidig, hadde da ett barn, levde trangt, men det gikk. Må bare nedprioritere enkelte ting for en stund, men det var det verdt. :o)

Lykke til!

Skrevet

Har tekt på at du kan ta det desentralisert? Er ikkje sikkert du treng siste året på vgs, og du kan jobbe ved sida av studiane.. Men er ikkje heilt trygg på kritera, så det må du nesten sjekke. Ville berre nevne muligheten for deg.

Skrevet

Tror ikke man får noe mer nei... Usikker på beløpet, men det er vel en 7000,- i mnd. en får som fulltidsstudent med barn.

Men, du kan ta det over deltid da, og jobbe ved siden av.

Jeg studerer vernepleie og jobber ganske mye ved siden av. Det går bra det og, så lenge man er innstilt på det.

Klarer dere leve på at du jobber rundt 70% så går det sikkert kjempebra. Vi klarer oss veldig fint, ikke tatt opp studielån engang..

Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Hadde jeg begynt på skole for 5 år siden, når jeg ble alene, hadde jeg fått mye mer støtte.

Ingen kritikk til alenemødre, de fortjener det, men det synes jeg vi andre også gjør.

Skrevet

Hvorfor skal trygdekontoret betale for din utdannelse?

Du får lån og stipend, tror det nærmer seg 80 000. Har jobbet ved siden av studiene med to små tasser. Går greit det også.

Vgs kan du ta som privatist eller via nett, og jobbe ved siden av. Det er ikke så vanskelig å komme inn på førskolelærerutdanning sånn karaktermessig.

Skrevet

Hmmm, ja, du får vel det samme som en vanlig student. Men din mann jobber. Om du virkelig ønsker det kan du kanskje utsette nedbetaling av evt hus/leilighet, bare betale renter noen år? Eller ta det på deltid ved siden av en deltidsjobb?

Skrevet

Vi var to studenter med to små barn, funger det også uten penger fra trygdekontoret:) Trenger du vgs? Har du nok erfaring og alder til å komme inn uten generell studiekompetanse?

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på å jobbe med siden av studiene, får se hva jeg gjør.

Også kan jeg jo søke om realkompetanse, da slipper jeg jo unna videregående skole.

Håper jeg klarer det.

Skrevet
:) Det går nok bra. Veldig mange som gjør det slik.
Skrevet

Fullt stipend og lån utgjør hele 80 000 for tiden.... Fortsett å være samboere, det lønner seg økonomisk i forhold til studier... Og hvis samboeren din ikke tjener spesielt godt, så får du også en liten slant som kalles forsørgertillegg. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...