la luz Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Hei, Jeg er i uke 14 og har ikke vært hos legen siden uke 6. Legen sa jeg kunne komme tilbake etter ordiner ultralyd. Bør man gå til jordmor? eller er det bare å vente. Har ikke noe spesielle problemer.
*Super*Mamman* Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Hei. Har ikke vært til jordmor enda jeg heller, bortsett fra ved UL kontrollen. Er i uke 24 nå. Var til lege i uke 15, og fikk beskjed om å komme tilbake etter UL som var i uke 19, så skal bestille meg time til legen til neste uke... Etter det tror jeg nok jeg kommer til å gå til jordmor...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Når man har et svangerskap uten komplikasjoner er retningslinjene at man skal gå til lege eller jordmor fra uke 24 etter å ha vært på førstegangskontroll og ordinær ultralyd. Deretter er det lagt opp til kontroll en gang i måneden inntil det nærmer seg fødsel, da er det annenhver uke (om jeg ikke har misforstått da). Man kan da velge om man vil gå til lege, jordmor, eller bytte på de to. Men jeg er helt enig i at det er litt lite oppfølging før ultralyd. Ikke så lett å vite hva man skal "tåle" og ikke i et svangerskap. Det gjelder særlig førstegangsfødende, men sikkert også flergangsfødende. Jeg skulle i alle fall sett at det var lagt opp til en eller to jordmortimer før ultralyd, slik at man kan lufte tanker og bekymringer for fagpersonell og ikke bare inne på et nettforum.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Jeg fikk beskjed om å gå til jordmor og lege annen hver gang, en gang i måneden, allerede fra første kontroll. Dvs fra 8 uker. Ingen ting spesielt med mitt svangerskap foreløbig. Det er nok opp til lege/ jordmor hvor ofte de vil ha de inn til kontroll. Jeg synes det er helt supert å gå til jordmor. Hun har alltid god tid og man kan spørre om alt man lurer på.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Kommer tydeligvis veldig an på hvor man bor i landet. Har sett det bli diskutert her inne tidligere, og det varierer voldsomt. Men det er sant at retningslinjene sier fra uke 24 og utover.
¤Jegblirmammaigjen¤ Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Jeg skal første gang til jordmor neste uke, er da 17 uker på veg:) Gleder meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå