Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Joda vet det er helt vår egen feil at sitvasjonen er som den er. Men er så utrolig lei av å aldri ha noe ekstra igjen når regninger er betalt. Problemer er at vi i en periode som vi begge hadde veldig god lønn var veldig dumme. 2 forbrukslån, 3 kredittkort og masse kjøpskontoer. (ellos og annet.) Så ble detet helvete for å si det mildt å jobbe der vi var endte med at vi sa opp jobbene våre, vi og endel andre som jobbet der. Mannen min har ny jobb men tjener ganske mye mindre i mnd. Men han stortrives der da så vil ikke be han finne noe annet. Er viktig å trives med jobben sin. Jeg har enda fødselpermisjon, så får 80% av det jeg hadde. Men er jo bare et par mnd til. Da mannen min brukte noen mnd på å finne noe annet brukte det opp reservene våre, å holde tritt med alle regninger. Og nå er jeg gravid igjen så finne ny jobb er ikke bare bare, og er jo 8 uker utestengning av dagpenger når man har sagt opp selv. Er redd vi blir hengende etter igjen med en del i den perioden. UFF. Vi klippet kortene og sperret alle kjøpskontoer for et år siden når vi så at vi måtte ta tak i det. Og det er lys i tunellen, for fra neste mnd har vi 1000kr mindre i utgifter da noe er betalt ut. Vi kjøper allt vi trenger av bleier og mat til jenta vår når vi får lønn, (klær har ho massevis av da ho arver og får utrolig mye.)deretter betaler vi regningene og så ser vi hva som er igjen til vår mat. Det går jo, men mnd når stømregninga kommer eller forsikring og annet blir jo veldig tøffe. Skulle så gjerne samlet allt i et lån istede for alle de små. Men siden jeg ikke har fast jobb, og mannen min ikke har hatt papirer i norge i 3 år enda så kan vi ikke det heller. Heldigvis sier betalingsplanen at vi skal være helt gjeldsfrie om 2 år. Kortere hvis vi får mulighet til å betale mer på ting hver mnd. Men to år er ganske lang tid å skulle leve sånn, sliter litt med at jeg er depremert og det at man aldri har råd til noe hjelper ikke akkurat på. 2 år siden jeg sist var hos frisør, skulle hatt nye briller men har ikke råd, gubben trenger en tur til tannlegen , jeg også sikkert men det har vi ihvertfall ikke råd til., for da forsvinner jo fort mange tusen. Marerittet akkurat nå er vel om noen av de store tingene skulle slutte å virke som kjøleskap, stekeovn eller vaskemaskin. Nei uff, beklager klaginga må bare få ut litt frustrasjon. Og for de anonyme som sikkert vil si at det ikke er smart å få en til akkurat nå, vel jeg ble gravid selv om vi var nøye med prevasjon. Sånt skjer. Og jeg er for selvbestemt abort, men kan aldri tenke meg å ta abort selv, det ville være for vanskelig å leve med. Så vi får bare klare oss, barna skal ikke mangle noe de trenger.
Tussa og Sofie Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Huff, skjønner godt at dette sliter på dere.... Har dere huslån? Kunne dere bedt banken om et lån slik at dere kan nedbetale kredittkort, kjøpskontoer osv. Det vil utgjøre mye mindre pr mnd, da renta er mye lavere på boliglånet og over flere år. Men hvis dere leier er det jo litt værre da... Lykke til ihvertfall...
Gothminister Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Ved å få en unge til,så får dere en barnetrygd til. Dere vil også få kontantstøtte når deres førstefødte blir 1 år. Den er på ca 3300 kr i mnd. Kan dere få billigere forsikring ett annet sted? Har dere huslån? Hvis det,så kan dere høre om dere kan få forlenget lånet deres,slik att dere betaler mindre i mnd. Ring og spør om dere kan dele opp de større regningen dere får. Det får dere alltid,de er behjelpelige med det. Kan dere kutte ned på noe da? -data-avis e.l ? Hvis du ikke får fødselspenger med barn nr 2 ,så får dere engangsstønaden på ca 33 000,oghva med å nedbetale noe lån med det hvis dt går,slik att dere har mer i mnd og leve av,for dere kan sikkert bruke opp igjen masse etter førstefødte. Var dette jeg kom på i farten her nå..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Skjønner at det er frustrerende og leve med så lite penger. Men jeg syns dere har vært veldig flinke og tatt tak problemene, klippet kortene og nedbetaler så mye dere klarer! Det er ikke noen muligheter for mannen din og ta på seg en ekstra jobb noen mnd for og få inn litt ekstra. Eller for deg og eks passe et barn hvis du ikke får annen jobb og orker i tillegg til graviditeten..? Noen ekstra tusenlapper i mnd kan hjelpe veldig.. Vi har vært igjennom noe lignende, en veldig tøff periode, men vi kom heldigvis gjennom det, i dag er alt nedbetalt og vi har kjøpt bolig. For og løse det gikk vi gjennom alle regninger, så hva som kunne kuttes ned på, jobbet ekstra osv.. Håper det går bra med dere og prøv og vær optimistisk og kos deg med barna, det løser seg nok:-)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Har ikke huslån nei, så fort vi får unna all annen gjeld så skal vi spare litt og så begynne å se om vi kan få lån til å kjøpe noe. Når det gjelder den lille så kommer er jeg ikke bekymret vi har jo utstyr så det holder. Og besteforeldre, samt tanter som elsker å kjøpe klær. Jeg får fødselpermisjon neste gang også da. Rekker heldigvis å tjene meg opp nok. Jeg håper jeg er frisk nok til å kunne jobbe som ringevikar de 8 ukene jeg ikke får penger. Siden jeg er avhengig av arbeidsledighetstrygd etter det for å få nok til permisjonen kan jeg ikke ta inn barn å passe, ellers hadde jeg nok gjort det. Har vært dagmamma før og jobbet i barnehage. Men foreldre trenger jo gjerne banepass ut juni ihvertfall hvis de først skal ha noen til å passe. Vi har sagt opp allt vi kan vi, har ikke aviser, ikke medlem av bokklubber eller andre klubber, har ingen blader eller annet som vi får tilsendt. Vi har internett for mannen min er ikke norsk og familien bor derfor langt unna. Med internett kan vi snakke med dem gratis via skype. det er veldig viktig. Og så kan jo jeg sitte er på BIM å henge når jeg ikke har noe å gjøre :-) Ellers har vi ikke fast telefon og i mai er bindingstiden våres over på mobilene så da skal vi bytte til kontantkort. For vi betaler jo mer i abonnement i mnd en bruk. programpakka til tv her ligger i leia så vi har faktisk ikke noe vi kan fjerne, sånn uten videre. Men neida vi klarer oss jo, lider ingen større nød.Baret vårt har allt som trenges, og vi går ikke sultene. Men gud så deilig det hadde vært å kunne si at "vet du idag går vi ut å spiser." Eller "nå skal jeg jammen kjøpe en ny bukse til meg selv."
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Glemte å signere den med Hovedinnlegger
Makka Pakka Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Jeg forstår dere så godt. Vi har det likedan. Vi har ikke så mye forbrukslån men vi har bygget hus nylig og lånt alt, dvs vi har nesten 3 mill i lån. I tillegg til huslån er har vi komminale avgifter, forsikringe, tv-lisens, studielån, barnehage, tlf, eiendomsskatt (8000 i året!!!!!) ++. Har regna på det og vi har ca 30 000 kr i utgifter gjennomsnittlig pr mnd. Det gir oss 13-14 000 igjen til mat, klær, frisør, tannlege osv,, vi e 5 i familien. Noen synes sikkert at det er nok men det er lite rom til kleskjøp, frisør osv. Men for tiden har vi etterslep på div andre utgifter så vi har sikkert ikke hatt mer enn 8000i mnd å leve for de siste mnd, og det er ikke så mye. Det ser ut til å gå mot lysere tider nå (såh, der fikk jeg også klaget litt, hehe). Jeg ønsker dere lykke til !!! :-)
Gothminister Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Men må si dere har vært super flinke da Det oser respekt ut av det. Stå på videre,for dere har vært/er kjempe flinke. Lykke til med den lille som kommer også da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå