Gå til innhold

Lånekassen og nedbetaling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høye terminbeløp har folk der uteog hvor store lån?

Jeg må ut med 6300kr per termin og synes det er ett helt sinnsykt beløp da jeg tjener rett over minstebeløpet for rentefritak. Greit jeg har ett lån på nesten 300 000kr, men skal jeg måtte spinke og spare for å kunne dekke lån og andre faste utgifter? De sier det skal i utgangspunktet betakes ned på 20år, men også at det må være innfridd innen en fyller 75år!!

Blir helt oppgitt her jeg.. Lånekassen er noe dritt i mine øyne, og hadde jeg bare visst om noe annet alternativ da jeg valgte utdanningen min hadde jeg holdt meg laaangt unna. Drittsystem. Jeg skal gjøre alt i min makt for at mine barn skal slippe å bli gjeldsslave for en middelmålig utdannelse! Sinna no.. Godt å få det ut;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nedbetalingsplan på 15 år, og med dagens rente betaler jeg 3800 i terminbeløp på lånet mitt på 150 000,-

Skrevet

jeg låste renta for 5 år på studielånet for 2 år siden heldigvis (da den var på ca 4,4%), hadde "bare" rett over 100 000 i lån, og betaler rett under 3000 kr per termin.

Skrevet

Hei. Jeg har et terminbeløp på rett under kroner 5000,- Det jeg gjør er å betale inn hver måned et beløp på 1700 kroner hver måned i forkant av terminen. Dette har jeg på autogirotrekk samme dag som lønn. Det er ganske o.k. Da slipper jeg det store beløpet som kommer like "overraskende" hver gang. Irritrende penger er jeg enig i, men kunne aldri tenkt meg å være uten utdannelsen min!

Skrevet

Du høres så overasket ut at du må betale tilbake ett lån du har tatt opp. Er ikke det en selvfølge?

Det at lånet skal være innbetalt innen man fyller 75 år betyr at man kan ta opp studielån helt frem til det året man er 54 år. Det er mange som tar etterutdannelse eller en ny utdannelse i voksen alder.

Om du hadde ett annet alternativ til å ta opp studielan skulle du tatt den da. Ikke noe å irritere seg over nå.

Skrevet

Jeg har 280.000kr i studielån, flytende rente (kommer aldri til å binde den igjen, gjorde et skjebnesvangert valg der for fem år siden). Betaler nok noenlunde det samme som deg pr kvartal. Det har forøvrig tatt fem år bare å nedbetale rentene, så nå begynner lånet endelig å minske. 15 år igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...