Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Det er slik at jeg ikke skal amme, men vil gjerne pumpe så den lille får de dyrebare dråpene med mm. Så derfor lurer jeg på om jeg skal ha med brystpumpa med til føden?? Og burde jeg få kokt opp noen flasker og smokker og lagt de i en steril pose slik at jeg har det med til føden. Legge de i den berømte sykehusbagen?? Vi har kjøpt inn en del flasker fra avent, og har tenkt å bare bruke det merket på flasker. Kanskje det er lurt å ha med akkurat denne typen flaske slik at baby blir vant med det fra starten av?? Eller har ikke det så mye å si?? Og var det ikke slik at avent og medela sine flasker er like og går til hverandres brystpumper?? Noen som vet og vil hjelpe en forvirret førstefødende??
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 De har elektriske pumper på de fleste sykehus om du vil låne de. De funker bedre enn avent. Men jeg var fornøyd med avent- håndpumpa når jeg kom hjem. Men lillegutt ville ikke ha de digre smokkene fra avent, så til slutt fant jeg ut at det måtte bli dr.brown sine flasker med små smokker. Men det er et slit å håndpumpe seg, og det tar som oftest lengre tid enn å amme. Må jeg pumpe meg dette svangerskapet, så går jeg til innkjøp av elektrisk pumpe, men jeg kommer ikke til å pumpe meg i seks mnd denne gangen. Til føden tar jeg med meg avent-pumpene og flaskene til å ha den utpumpa melka, samt dr.brown flaskene steriliserte. Men jeg tenkte å ta dette opp med jordmor. Vil forsøke å hjelpe litt til, så ikke babyen suger meg blodig. Skal du pumpe deg lenge?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 For det første! Hvorfor velger du bort å amme før du har prøvd? Det er ganske trevalig å pumpe og gi flaske etterpå, for du bruker så sinnsykt mye ekstra tid i forhold til enten å amme eller å bruke tillegg. Tro meg, når jeg sier at du kommer til å kutte ut pumpinga tidlig for å begynne med tillegg. Jeg sleit med ammingen sist, og begynte med det du ønsker nå, men det funker ikke i lengden, for å sitte med pumpa inntil 20 min pr bryst opptil flere ganger i døgnet, er dyrebar tid du kan bruke på å hvile ut, eller gjøre andre ting. Og i tillegg vaske flasker og ordne til.. huff, det er faktisk veldig slitsomt, tro meg. Denne gangen skal jeg få skikkelig veiledning rundt amminga, slik at jeg og babyen skal fikse det denne gangen. Hadde jeg vært deg, ville jeg iallefall prøvd å amme. Brystene dine blir jo ikke "ødelagt" av ammingen (det ble ikke mine av 3mnd amming) Men uansett, ja, de har pumper og flasker på sykehusene
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Har tenkt å pumpe så lenge jeg orker egentlig, vil iallefall prøve litt så babyen får iseg litt brae stoffer fra mm:) Vi har kjøpt en elektrisk avnet pumpe,så det er i boks! Har hørt at det er et slit, men synes det er verd det (for en liten stund) når jeg ikke klarer å amme!! Vil gjerne gi babyen litt av det flotte stoffene i mm!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Jeg velger å ikke amme fordi det vil være det beste for meg og min lille! Dette fordi jeg er seksuelt misbrukt å klarer desverre ikke tanken på å amme.... det er sikkelig synd, men desverre er det slik!! Har hatt sikkelig dårlig samvittighet for det, men nå er jeg tilfreds med den ordningen jeg og jordmor har kommet fram til! Hadde jo vært supert om disse følelsene hadde endret seg etter fødsel, men i utgangspunktet skal jeg pumpe en stund så gå over til mme. Det har absolutt ingenting med at mine pupper skal bli ødelagt...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Hei igjen, fra første anonyme som svarte deg: Vil bare ønske deg lykke til med pumingen!! Det beste for en baby er at moren har det bra og da kan samspillet fungere:) Jordmora mi sa til meg at hvis jeg ikke fikk til ammingen denne gangen så var det ikke så farlig. Men det sa hun ut i fra at jeg har en medisinsk grunn til det. Hun anbefalte Collett. Ved sist svangerskap sa helsesøster at jeg bare måtte slutte når jeg følte for det - min unge fikk litt erstatning hele veien. Det går nok bra:)
Forvirret - Har fått Waldemar! Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 ¨Hvis jeg var deg, så ville jeg ikke tatt med meg noe som helst. De elektriske pumpene de har på sykehuset er kjempefine til å få igang melkeproduksjonen med. Og flasker osv har de også der. Så vent med alt det "slitet" med sterilisering osv til du kommer hjem, og nyt "servicen" på sykehuset! Og jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempebra. Bare prøv å komme i gang med punpingen relativt kjapt, helst innen 6 timer etter fødsel. Lykke til med både det og med babyen!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Det er bare det at de fleste som bvelger det bort før de vet hva de går til, sier de ikke vil ødelegge brystene sine, det var derfor jeg skrev dette. Jeg tenkte veldig på at brystene er til noe seksuelt, dette gjorde det vanskelig for meg sist, og gjorde at jeg følte at det ikke funket. Hadde sårebryster, og fødseldeprisjon, så alt var liksom så vanskelig. Men håper det funker denne gangen. Skal i allefall få god veiledning av jormor etter fødselen
Gjest mphs Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har både manuell og elektrisk Avent brystpumpe fra sist jeg var gravid. Men den pumpen de har på sykehuset er enda mye bedre. Hadde jeg skulle fullpumpe ville jeg heller leid en slik. Det er i allefall veldig greit å bruke sykehuset sin mens du er der for å få i gang melken. Jeg ammet sist, men måtte bruke pumpen for å hjelpe til med å få melken i gang og fikk den til slutt 4 dager etter fødsel. Jeg pumpet meg også minst 1 gang om dagen etter vi kom hjem.
bæibi nr.3!! Skrevet 22. januar 2008 #10 Skrevet 22. januar 2008 Lykke til!! Dette klarer du hvis du har bestemt deg for det!! Pga. div. problemer med amming pumpet jeg 5-6 ganger om dagen fra lillegutt var 2.mnd. til han var 5.mnd, så gradvis nedtrapping. Enormt slit i begynnelsen, en vane etter hvert. Men SÅ verdt det! Edle dråper!!! :-D
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #11 Skrevet 22. januar 2008 De har SUPERGODE elektriske pumper på sykehuset (som er myyyyye bedre og effektive enn apoteket sine elektriske og håndpumper osv.) i tillegg til de har flasker. Men jeg hadde tatt med meg et par flasker så du kan tømme melken over i til hjemreisen osv. eller viss du har pumpet for mye. Dumt å tømme ut....
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 De har pumper til deg på sykehuset, de har flasker til barnet også hvis du er redd for å miste utstyr. Personlig syns jeg Avent sine flasker er noe stort dritt, barnet får så lite flaskesmokk i munnen og må jobbe på en vanskeligere måte enn ved en smalere flaske, da får de mer i munnen og kan lettere melke ut melken. De får brukt tunga mer på smale flasker der de får mer flaskesmokk i munnen. Dette synes jeg blir tydeligere jo større barnet blir.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #13 Skrevet 22. januar 2008 Vil bare si tusen takk for mange flotte svar!! Og takk for oppmuntrende ord!! Gjør godt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå