Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Han prater mye,men han snakker så uforståendes. Ikke sier han "R"en,bytter om vèn og bèn. Om han f.eks. skal si film så pleier han å si flim/slim og sånne ting.. føler vi går og retter på han hele tiden og at andre kanskje ikke forstår han så godt. Han bruker veldig mye navnet sitt istedenfor jeg (eller e som vi sier her oppe).. Hva mener dere? Normalt unormalt? Burde vi oppsøke logoped?
virra Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Har en som blir tre denne uka. Prater som en foss. Er forsåvidt ganske tydelig, men han har en rekke herlige talefeil av typen du beskriver. Han parkerer for eksempel biliene sine i "grashjanen" og drikker vann av "falska", han sier skjeldent "r" og har en tendens til å ikke si "s" i begynnelsen av ord... Syntes han er flink jeg og har fått høre av av logopeder og pedagoger på jobb at han er flink å snakke... Syntes du skal ta det med ro og se det ann... Snakk eventuelt med ped.leder i barnehagen hvis du føler deg usikker... :-)
Piraka Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Hei, nei, jeg tror ikke dere trenger oppsøke logoped. Det du beskriver om uttalefeilene er visst ganske vanlig og pleier å falle på plass av seg selv. Det har de iallefall sagt om våre barn i barnehagen. Kalles visstnok "fronting" det fenomenet der og er noe som de fleste er kvitt før de begynner på skolen. Eldstejenta begynte plutselig å si R helt riktig helt av seg da hun var 4 1/2 år. Men viktig når dere retter på han: Ikke si at han gjør feil eller skal si sånn eller sånn. Bare gjenta ordet han sier feil på den korrekte måten. Eksempel: Han sier "mikkel lev" og dere sier "ja, mikkel Rev, ja" med litt tyngde og ekstra tydelighet på det ordet han sier feil. Et godt tips som vi har fått er å spille Lotto med gutten og underveis ta opp hvert kort og si hva de heter og få han til å gjenta, eller at dere gjentar etter han. Vi har også god erfaring med å synge enkle barnesanger der vi synger ordene svært tydelige. Det med å si navnet sitt istedenfor jeg, vet jeg ikke helt.. Kanskje dere kan si mere "jeg" om dere selv når dere snakker om dere selv - og at det vil hjelpe? Men for all del, ta gjerne kontakt med en logoped eller kanskje bare med helsesøster, så får dere iallefall en vurdering av gutten som dere kan slå dere til ro med eller også jobbe med. For oss har det hjulpet mye at barnehagen har fulgt opp barna våre på det språklige.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Takk for svar begge to:) er ikke alltid så lett å vite hva som er innenfor normalen heller hele tiden hehe,men vi håper at det retter på seg. Jeg var selv veldig seint ute med å prate "rent" (4-5år).. Takk for tipsa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå