jaja.. Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Eldste jenta mi går no i andre klassen og eg reagerer på at ho får mykje lekser. Ho er nettopp fylt 7 år (før jul) og går no i andre klasse. Ofte får ho 5 sider leselekse, 5 sider mattelekse og 2-3 sider norsk lekse i veka. I tillegg til gloser som skal øvast på i engelsken. Sjølv tykkjer eg dette er vanskelig å få tid til, da me som foreldre jobbar til 16.00 og hentar ungane 16.15 i bhg/SFO. Då er det tid for middags-laging og eting som ofte da ikkje er ferdig før 18 tida. 2 dagar i veka er det dans og barneidrett så dei dagane er det rett og slett ikkje tid til lekser. Da går ho frå middag til aktivitet og kjem heim til kveldsmat og leggetid. Dei andre kveldane går da til spreng jobbing med leksene. Ofte må me ta leselekse som "kveldseventyr". Eg tykkjer og synd i den trøtte jenta som må sitte i timesvis på kvelden med lekser dei få timane ho har sammen med mamma og pappa. Er det normal med så mykje lekser i 2 klassetrinn andre stader og? Og kva gjer de for å få leksekarusellen til å gå rundt?
minte 13.02.08 Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Vi har en gutt som går i 1. klasse. Han får nok mindre lekser enn jenten din. Men vi prøver å få til en rutine på at han gjør lekser med en gang han kommer hjem. Mens vi lager middag. Da kan jeg jo gå litt til og fra og hjelpe han. Og så ser vi over leksen etterpå, og hvis han har leselekse pleier han å lese den først til seg selv og så leser han den til en av oss etter middag.
Evab Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Hei! Jeg er enda ikke mamma, så jeg kan ikke svare av erfaringer. Men jeg kan derimot svare deg som lærer. Er lærer på småskoletrinnet, og har hatt 2. klasse flere ganger. Leksemengden du nevner tror jeg er ganske gjennomsnittlig; ca en side matte og en side norsk hver dag+ engelsk og sikkert norsk diktat i tillegg. Jeg har full forståelse for at dette med lekser kan ta veldig mye tid, og det kan jo være en ide å snakke med læreren til datteren din og evt. noen foreldre. Bruker andre like mye tid på lekser? Er det mulig å få ukeplan/ lekseplan på fredag, slik at dere har mulighet til å legge opp uka etter når leksene skal være gjort og muligens gjøre noe i helga? Har skolen/ SFO tilbud om leksegrupper så kan hun kanskje gjøre noe av leksene sine her? Synes det høres helt greit ut å ta leseleksene som kveldseventyr, i alle fall hvis hun liker det og er motivert til å lese da. Kanskje hun kan lese for deg eller gjøre leksene mens du lager i stand middag. Vet at mange av elevene mine leser høyt mens mor eller far lager middag. Vet ikke om det var til nor hjelp. Kan hende noen som er foreldre her kan komme med noen gode tips.
Kulå Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Har en gutt som går i 2. kl. han har 2 sider leselekse(min 15 min lesing) til hver dag. I tilleg har han som regel ei slags skrivelekse, enten matte eller norsk. Engelsk lekse har dem foløpig ikke hatt, bortsett fra å øve på ukedagene... Hvis du syns at datteren din får for mye lekse så syns jeg du skal ta det opp m læreren, men huska t jobb/skole går foran fritidsaktiviteter...
kutt Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Jenta mi går også i 2. klasse og har IKKE så mye lekser. Hun har 1 side norsk lesing 3 ganger i uken, 1 side matte og 1 lita side finskrift i uka. That`s it!! Men nå syns kanskje jeg det er litt lite. Skjer litt lite liksom og leksa har vært lik hele året. Men vi har avtale om at hu prøver å gjøre endel på SFO og så hører jeg henne 5 ganger i lesing på kvelden og ser over den andre leksa. Har også en gutt i 5. klasse og kan love at det blir verre. ikke mye trøst!
Simbasa Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Jeg er ikke mamma, men jeg jobber som lærer og leksemengden du skisserer høres helt normal ut for en 2.klassing. Det kommer likevel an på hvor mye det er på hver side, hvilken vanskelighetsgrad leksene har og på hvor mange gloser det er/ hvor godt glosene skal læres. Da jeg hadde 2.trinn ga vi en skriftlig (skriving eller regning) og en leselekse hver dag. De skriftlige leksene var såpass enkle at barna kunne gjøre det meste uten hjelp fra foreldrene. Leseleksa skulle leses høyt, gjerne flere ganger. De fleste barna hadde tre gloser, og på dette trinnet forventet vi bare at de skulle forstå hva ordene betydde, ikke at de skulle kunne skrive dem korrekt. I tillegg hadde vi fem/seks norske øveord som vi forventet at barna kunne skrive riktig. Noen barn/foreldre ønsket flere lekser. De fikk et ekstraleksehefte hver uke med litt høyere vanskelighetsgrad. Andre barn hadde for mye lekser. Der reduserte vi leksemengden eller vanskelighetsgrad i samarbeid med foreldrene. Barna hadde mulighet til å gjøre skriftelige lekser på SFO. Leselekser skulle gjøres hjemme. Hvis det ikke er mulig å gjøre lekser på SFO, ville jeg brukt tiden mens dere lager middag til leksegjøring. De gangene foreldre spør meg om hvor lenge et barn bør jobbe med lekser, sier jeg maks en time pr dag. I motsetning til den andre lærereren som har svart på innlegget ditt anbefaler jeg at de ikke jobber med lekser i helga, da jeg mener at barna bør ha helt fri et par dager i uka. Her er det imidlertid ulike meninger så det er noe du kan drøfte med læreren til datteren din.
Simbasa Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Glemte å si at glosene og øveordene var ukeslekser. Så de øvde altså på 3 gloser og 5/6 norske ord i uka.
Miss Misantrop Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Hei. Saa flott at du folger opp leksene til jenta di saa godt. Hva med aa ta helgene til hjelp. Er det mulig aa faa neste ukes lekseplan saa dette kan gjores unna paa lordag formiddag? Kan hun gjore endel av leksene sine selvsentendig mens dere lager middag. For eksempel lese for dere mens dere styrer og lager. I vaart hjem var ikke tv og I min tid var ikke sfo saa jeg hadde mye tid til lekser som jeg alltid likte veldig godt aa gjore. Jeg er av den oppfattning at mye lekser blir mye kunnskap. Kanskje maa man ogsaa kutte fritidsinteresser eller begynne aa arbeide anderledes slik at man kan droppe sfo litt oftere og ta seg tid til dette. Host ferier, vinterferier og paskeferier er udmerkede anledninger til aa faa et lite forsprang I matte og norsk. Lykke til.
TussiLussi Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 Strever også med å få nok tid på ettermiddagen, da jeg skal lage middag, rydde litt, helst hvile en sliten kropp, gjøre lekser med 7årigen og de planlagte aktivitetene og besøkene.... Men jeg tror man må legge gode vaner nå - passe på at man ikke fyller ettermiddagene med for mange aktiviteter og besøk.... det blir jo ikke mindre lekser med årene - og tid har man like mye av...sukkk
trillemamma Skrevet 22. januar 2008 #10 Skrevet 22. januar 2008 Jeg regner med 35-40 min. hver dag til lekser. En dag i uken har han leselekse som tar ca 5 min. noe som jeg synes er veldig lite, men som nok er veldig befriende for min gutt.
Miss Misantrop Skrevet 22. januar 2008 #11 Skrevet 22. januar 2008 Maa vel kunne gaa ann aa legge inn noen momenter av konkurranse eller kos I lekselesningen slik at det gaar sport I det. Er jo vaerken laererikt eller inspererende hvis man lager saa mye rutine og ubehag rundt det at barnet gaar lei. Rett hjem fra skolen for saa aa gjore lekser I 45 minuter er ganske stramt hvis barnet ikke elsker det da. Forhaapentligvis skal barnet ville studere I 20 aar till saa lysten maa vekkes.
mamma til twins Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 Min jente går i tredje, og det er nok en del lekser ja. Men dette er jo noe man må proiritere, det er jo lekser 4 dager i uken og vi får da ukeplanen fredagen før. Det er fullt mulig å fordele leksebyrden over 7 dager i uka for å gjøre det litt enklere. En fin greie er leksehjelp på Sfo (for de som har dette tilbudet). Ellers så kommer jenta mi hjem en time tidligere enn meg og er som regel ferdig med leksene når jeg kommer hjem. Kan egentlig bare trøste deg med at når barnet klarer å være mer selvstendig i leksegjøringen, så egår det rett og slett mye bedre.
jaja.. Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2008 Hei HI her! Skjønnar at det er normalt med såpass mykje lekser på andre trinnet. Dessverre er nok jenta mi av dei som ikkje likar lesing og må ha nokon til å sittje med seg når ho skal jobbe med leksene (ho er ikkje så flink til å jobbe sjølvstendig nei), sjølv om dette gradvis har komme seg. Har og spurt på SFO om det er mogleg at ho kan gjere litt lekser der, men fekk til beskjed at dei ikkje har folk til å hjelpe ho om ho skal gjere lekser. Trur det vert vanskeleg å overtale ho til å gjere lekser viss alle dei andre på SFO spring rundt og leikar. Men eg skjønnar at tida medan me lagar mat kan nyttast meir effektivt. Eg har egentlig likt å ha ho og vetlebror med på matlaging. Det er litt kosleg å lage mat sammen, skrelle poteter, dele gulrøtter,lage salat. Det har liksom vore vår lille kosestund. Hadde ikkje lyst å "Miste" den. Men leksene bør vel komme forran. Takkar for svar!
nr 6 på vei Skrevet 22. januar 2008 #14 Skrevet 22. januar 2008 Trodde det var en av greiene med SFO at barna kunne få gjøre lekser der????????? Imidlertid skal du være glad hun kommer igang med å gjøre lekser tidlig så blir alt lettere senere....
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 Min 7 åring, også i 2 klasse, har 1-2 sider matte hver dag og 1 side norsk lesing hver dag. Også har de penskriftboka i tillegg til fredagen. Syntes i grunn det er mye selv vi.. Var stor overgang fra 1 til 2 klasse i allefall. Også blir hun lei av å lese, selv om hun leser alle skilt og plakater vi kjører eller går forbi. Men det er "tvangslesingen" som er pyton. Desutten syntes jeg det er vanskelig. Hvem lærer om diftonger i 2 klasse?? trodde det var høyere opp i klassene jeg.
Voyeur Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har en 8 åring i huset, og syns ikke jenta di har mye lekser i uka. Her gjør sønnen min lekser mens vi lager middag, da sitter han ved kjøkkenbordet slik at jeg kan følge med og hjelpe han hvis det trengs. Vi gjør ikke lekser rett før leggetid, fordi da er han for ukonsentrert og trøtt, og da blir det bare krangling og negative følelser. Det jeg reagerer på, er at dere gjør så mye på ettermiddagstid. Hvis hver ettermiddag er fylt med andre aktiviteter, så er det ikke rart at tiden til lekser ikke strekker til. Tenk litt på prioriteringene. Hva er viktigst: At barnet ditt har en aktivitet flere kvelder i uka, og at hun sliter med leksene når hun er trøtt og sliten, eller at hun får en mindre dag med aktiviteter, og heller kan bruke den dagen til å gjøre lekser mens hun har overskudd? For meg høres det ut som at hun får et negativt forhold til leksene, rett og slett fordi dere lar henne være med på for mye. Barn på den alderen trenger ikke å ha hverdagen fylt med organisert akitivitet, 2 dager i uka er mer enn nok, spesielt siden hun enda går på SFO, og hun er hjemme sent. SFO har ingen plikt til å gjøre lekser med barna, men på SFO her har de leksegrupper, noe som kom etter at flere av foreldrene forespurte det. Må legge til at det kom nå etter jul, og vi har brukt SFO i 3 år. Det krever en SFO som er godt organisert og som har flinke, gjerne utdannede folk ansatt, og det ser man desverre ikke over alt. Vil bare legge til at leksemengden blir ikke mindre, og siden det er et sterkt fokus på kvaliteten i den norske skolen akkurat nå, spesielt da hva ungene faktisk lærer, tror jeg ikke du burde gå til læreren å si at datteren ikke har tid til lekser fordi hun skal på dans. Det vil være å håne oss som faktisk prøver å få kunnskapsnivået på ungene her i landet opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå