Gå til innhold

Noen som har greie på CRP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er normalverdi mellom 0 -12? Er det mulig å ha 0 i crp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja :) Det betyr at du ikke har noen betennelsesfaktorer i kroppen. Men det er heller sjelden da. De fleste ligger på ca rundt 5 mener jeg å huske. Men ikke drep meg om jeg tar feil da :)

Skrevet

Jepp, stemmer det. Spurte legen min om akkuart dette før jul da jeg plutselig lå på 120.....

Skrevet

Under 8 er normal verdi. Men å ha 12 er man ikke veldig syk.. Jenta mi hadde nesten 500 i crp og hun havnet på sykehuset kan du si.

Skrevet

Men er det normalt med 0?

Synes det hørtes litt merkelig ut. Grunnet til at jeg spør er at helsesøster gjorde et stort nummer ut av at gutten min hadde CRP på 10! Jeg vet det ikke er høyt, men hun mente det var høyt for normalen var 0.

Da jeg sa jeg mente normalen var rundt 8 sa hun: "ja, jeg har i hvert fall hørt om noen som har hatt 0 i crp"

Lurer på hvor mange småbarnsmødre hun skal prøve å skremme?

Skrevet

ja er normalt å ha 8 eller mindre.. jo mindre man har jo bedre er d.. CRP er en indikator på hvor mye betennelse man har i kroppen..

Skrevet

Saken er at de fleste instrumentene som måler crp, enten viser under 5 eller under 8, altså de måler ikke 0 eller 2...så og si at man har 0 i crp er bare tullete å si...

Tror faktisk ikke helsesøstre har best peiling på akkurat det området...

Skrevet

Hun tørr vel ikke vise at hun kom litt kort der, og motangrep er beste forsvar.

Skrevet

Takk for svar. Mente jeg ikke var så helt på jordet her heller.

Neffi :) Da er det jo ikke så rart at jeg ikke har hørt om 0 :-)

hurraa: Du har nok rett. Det er ikke det første merkelige denne damen har gjort.

Snart sender jeg klage på henne. Hun utfører ikke kontroller slik hun skal. Hun gir feil opplysninger. Og det er ikke bare meg hun har gjort det med. En venninne av meg med liten baby ringte meg og gråt fordi babyen hennes var "unormal" ifølge helsesøster. Babyen var 3 uker gammel og sov igjennom kontrollen på helsestasjoen. Det vil si babyen ble løftet fra sete til vekten og tilbake igjen. Tok ikke av klær eller noe. Helsesøster påpekte at hun sov for tungt! Det er da ikke normalt å veie en 3 uker gammel baby med klær på? Og det er da normalt at en baby kan sove selv om den blir flyttet på. De har jo så godt sovhjerte mange av de. Vet da jeg flyttet mine babyer og de fortsatte å sove.

Hadde ikke jeg visst noe om CRP i dag hadde hun vel skremt vannet av meg.

Skrevet

Ikke helt sikker på hos barn, men hos menn er CRP under 10 normalt og hos kvinner under 20...

Skrevet

Lagret litt fort.. Normalen ligger vell på 5 - men menn kan ha opp til 10 uten å være sjuke og kvinner under 20.. Spør meg ikke om hvorfor - læreren min som sa det her om dagen på skolen..

Skrevet

Er hun ung, nyutdannet og vet alt? Finnes desverre mange som skal bevise sin kompetanse, og tror de vet bedre enn foreldrene.

Hun er sikkert ikke et ondt menneske, ta å prat med henne og si det som det er på en fin måte. Skal man forbedre seg, må man få tilbakemelding fra andre(i dette tilfellet foreldre).

Skrevet

Hva slags lærer var det som sa dette da? Lege? Nei, tenkte meg det....

Det er faktisk under 5 eller under 8 som noen instrumenter måler som er normalt dersom man ikke har en infeksjon!!! Samme om man er mann, dame, eller barn...har man crp på 15 har man som regel en virusinfeksjon...

Du får henvise læreren din til pasienthåndboka...

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=3054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...