Sash Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Noen som kjenner til det? Har fått beskjede av legen at jeg har toxoplasmose i korppen, det får man som vannlig av katter eller hvis man har reist til utlandet og spist frukt og grønnsaker og kjøtt som ikke er fersk osv. Så har je fått antibiotika, er ikke det egentlig farlig for gravide å gå på antibiotika? Fikk beskjed at jeg må senere ta fostervann prøve pga det. er ikke det også litt farlig for fostere? Tung dag i dag,og slitsomt mentalt, noen som har vært bort i det og kan trøste meg med at alt er bra med barne dems nå og ting bli bra igjen? :-(
Trulte76 Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 ikke alle typer antibiotika er farilige for fosteret.., men vil tru toxoplomose er mere skadelig for forsteret enn antibiotikaen. Håper forstervannsprøven er bra da Lykke til..
stratosen_er mamma_ Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 tok du toxoplasma prøver fordi du var redd for at du var smitta eller var d legen som bestemte det??? lurer på å teste meg selv men....hvor langt på vei er du og når oppdaga de det??? lykke til:)
Sash Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2008 Går til gyn.lege, ikke fastlegen min, og hun tok prøver av meg i uke 9, sammen med de andre blodprøvene man tar, og stoffskifte prøve, ba ikke henne det, det er en veldig liten prosen som får denn toxoplasmose her i Norge, hvis du har reist mye til utlandet så er det lurt å ta en blodprøve. Er i uke 12 nå, og går på Azitromoax, 3 tbl, hver uke i tre uke. så skal jeg til henne neste uke, se fostre på Ul. Så han i dag også, beveger seg som bare det, og legen mente at det var bra tegn, men jeg kommer å bli nervevrak til jeg få tatt fostervann prøve og få resultater på den. Hvor tidelige kan man ta foster vann prøve? noen som vet det?
kattungen Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Jeg tror alle blir testet for toxoplasmose på 1. svangerskapskontroll. Tror også det er en obligatorisk sjekk. Og Sash, det er ekstremt sjeldent at noe skjer med forsteret selv om du er smittet (og du får abtibiotika). Jeg leste en del rundt om dette under forrige svangerskap. Misforstod brevet jeg fikk i posten, der det viste seg at jeg hadde hatt toxo (ikke at jeg hadde), og derfor var immun (hurra, kan spise hva jeg vil!). Er usikker på når du kan ta fostervannsprøve, men tror det er rundt tiden man har ordinær UL. Lykke til, jeg tror dette går kjempefint!
Sash Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2008 Takk for svaret, det er godt å høre.. får tårer i øyene her jeg sitter, er bare såååå redd, har grått så masse i dag og det er rart med det, men det varme mere og jeg blir mere trøstet av folk som har vært gravid før enn venner eller min kjære. Legen vistet hele ikke for sikker om dette var noe jeg fikk under gravideten eller om jeg har hatt den i kroppen fra før, men hun vil ikke ta noe sjanser, derfor starte med antibiotika, og tok en ny blodprøve for å finne ut av det. Jeg har aldri vært gravid før, og har hatt så stor ønske om å få barn at jeg blir helt fra meg når jeg fikk høre alt legen sa i dag. Takk for trøste, setter pris på det.
lidolin Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Det er mulig å teste om du er nylig smittet av toxoplasmose, eller om du har blitt smittet for lenge siden og dermed oppnådd immunitet. Det er sikkert det legen din har gjort nå, og så satt det på ab midlertidig i tilfelle du nylig har blitt smittet. Det finnes mange typer ab som ikke går over i placentaen og dermed fosteret, legen din har helt sikkert valgt ut medisinene med tanke på dette! Og, som noen sa lengre oppe, det er farligere for fosteret om du har smitten i deg ubehandlet, enn å komme i kontakt med ab. Ikke bekymre deg for mye, det går helt sikkert fint!
jippii Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 det er riktig som det sies over her, at en toxoplasmose-blodprøve inngår i blodprøvene man tar ved 1.svangerskapskontroll. Hvis du hadde toxoplasmose før du ble gravid, er det ikke skadelig for fosteret. Da er du nemlig imun. Har du hadt toxo - får du utslag på blodprøven. Hvis du har fått det under graviditeten, så kan en ubehandlet toxoplasmose være farlig for fosteret. men du har jo fått antibiotika, så dette skal du se går bra. Og som du sier, de hvet ikke når du fikk toxo..så det er nokk bare for sikkerhets skyld at du får medisin tenker jeg. Ønsker deg og spiren lykke til på ferden. :-)
Sash Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2008 Tusen takk for det... Men jeg trodde at antibiotika er i seg selv ikke noe særlig for gravide?! det står jo til med i den tablett pakken jeg har fått av legen i dag. men jeg må jo bare stole på legen, har ikke akurat så mye valg. :-( Må bare håpe og tro at det går bra med spiren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå