Mido Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Jeg vet jeg kan ta lovbestemt ferie i permisjonstiden. (4+1 dag) Men kan jeg ta permisjon uten lønn også en periode, FØR far tar sine seks uker. Jeg synes det er så dumt å måtte begynne å jobbe i 6 uker, for så å kanskje ta permisjon uten lønn i to mnd igjen...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har hørt at det kan man, så ja. Jeg tenker å gjøre det mens sambo tar sine 6 uker, og jeg bare har 5 uker ferie.
Mido Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2008 Ja men da gjør du det jo IMENS han har permisjon. Jeg lurer på om jeg kan ta min permisjon uten lønn FØR han tar sin fedrekvote. Jeg vet i alle fall fra forrige gang at jeg ikke fikk ta ut mer enn lovbestemt ferie før far måtte begynne på sune fedreuker... Altså jeg fikke ikke lov til å ta ut 5 uker ferie engang. Kun lovbestemt, som er fire uker og en dag. Men slik dere skal gjøre det er det ikke noe problem, når dere går hjemme samtidig.
Mido Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2008 Grunnene til at vi ikke skal går hjemme på likt (altså at jeg ikke tar ut ferie samtidig som far tar fedrekvote)er at vi vil ha barnet så lenge som mulig hjemme før det begynner i bhg.
It's all about me Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Har jeg skjønt det riktig hvis du mener du først vil ha hele din perm, så permen du må ha uten lønn, og så tar pappan sine 6 uker? Nei det kan du ikke. Pappans 6 uker må komme direkte etter at din perm er ferdig. (eller midt i selvfølgelig). Tar du ulønnet perm fra jobben samtidig som pappan også jobber er perisjonstiden på en måte over og dere er begge arbeidende. Da mister dere dere det gjenstående. Du kan forlenge din tid ved å ta ut tidskonto. Men det er en viss % du da MÅ jobbe.
Mido Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2008 Jepp, takk for svar...var det jeg var redd for....arg...hvorfor må de være så firkantede;-/ Jeg vurderte å ta 100 dekningsgrad, og så ev ta litt permisjon uten lønn før far tok ut sin permisjon ja...men men.... Jeg gidder ikke å jobbe i 6 uker og så ta permisjon heller... Jeg får heller ta 80% dekkning slik at jeg får være lenger hjemme før far tar sine uker...lettest om jeg kommer til å amme lenge ol...
Måånestråle Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Jeg trodde kanskje at det gikk an å utsette en del av permisjonen, men det ser ut som om du da må jobbe fullt. og ikke ta permisjon uten lønn.. Men jeg skjønner ikke at det egentlig skal ha noe å si?! Jeg ville ringt NAV og spurt! På NAV sitt skjema for arbeid i foreldrepengeperioden står det følgende: Hva er utsettelse? Utsettelse av perioden innebærer at du kan midlertidig arbeide full tid, for eksempel midt i perioden, slik at den tiden du arbeider forskyver stønadsperioden tilsvarende. Det er også et krav at stønadsperioden må tas ut sammenhengene i minst 6 uker før uttak kan utsettes. Dersom far ønsker utsettelse gjelder de samme krav til mors aktivitet som ved foreldrepenger til far. Mor må være i arbeid eller utdanning i utsettelses perioden, eller være forhindret fra aktivitet på grunn av sykdom. Dersom mor er i deltidsarbeid vil utsettelsen forkortes tilsvarende. Avtale med arbeidsgiver Både gradert uttak og utsettelse skal avtales med arbeidsgiver før endringen iverksettes. Avtalen skal inngås skriftlig mellom deg og arbeidsgiver. Ønsker begge foreldrene å benytte seg av retten, må hver av dere inngå avtale med deres arbeidsgiver. Tidsbegrensninger Foreldrepenger må tas ut innen tre år etter fødsel eller adopsjon. Det samme gjelder ved utsettelse av perioden. Det er ingen nedre grense for varigheten av det graderte uttaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå