Gå til innhold

Hjelp!!! Ang.Nav og penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

det noen som har peiling på NAV`s lover og regler?

Jeg har vært i svangerskapspermisjon nå, den gikk ut nå i januar. Jeg sa opp jobben min i permisjonen for å kunne søke meg 100% dagjobb etter permisjonen. Men pga ny graviditet med bekkenløsning ble jeg nå sykemeldt fra permisjonen sluttet..

Hva blir da grunnlaget for sykepenger?

NAV her visste ikke, men begynte å snakke om at jeg skulle få samme grunnlag som dagpenger/arb.ledighetstrygd... Det kan vel ikke stemme??....

Er det noen som kan noe om dette?...

Supertakknemlig til den som kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal vel da ha sykepenger av den inntekten du hadde før du ble sykemeldt, altså av permisjonspengene:)

Skrevet

Tusen takk for svar! Ja, det var jo det jeg trodde også og hadde roet meg med det....

Men plutselig så begynte de og snakke om at pengene måtte regnes utifra reelt inntektstap osv. og at dette ville bli dagpenger....

Jeg har jo ikke meldt meg arbeidsledig eller noe.. gikk jo rett fra permisjon til sykemelding...

huff... er helt på gråten her.. det har jo så enormt mye å si for det økonomiske både nå og for neste permisjon :(

Skrevet

Jeg ville tro at det er som jeg sier, men fant en regel som sier følgende som jeg erusikker på om kommer til anvendelse.

"Yrkesaktive medlemmer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid

Yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid

* i mindre enn en måned eller

* som har vært i arbeid uten å fylle vilkårene om opptjeningstid i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

Likestilt med arbeid er tidsrom hvor vedkommende har mottatt ytelser til livsopphold etter kapitelene 4, 8, 9 eller 14 i folketrygdloven.

Sykepenger gis fra 15. dag etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget."

Skrevet

Huff...kanskje det er sånn da... :(

Håper virkelig det er som du og jeg trodde i utgangspunktet...

Skrevet

Jeg ble sykemeldt fra permisjonen min sluttet. Hadde 80% lønn i max antall uker under permisjonen, mens sykepengene mine ble det samme som 100% lønn. Skjønner...? Er et år siden, dessuten er det tydeligvis forskjellig hvordan ulike nav-kontorer tolker reglene =P

Skrevet

Ja men hun har sagt opp jobbe i permisjonen..

Skrevet

allikevel har hun jo rett på sykepenger, men grunnlaget kan jo se ut som blir 65% da?!

Skrevet

MammaTil3: Tusen takk for svar! Jeg håper at nav-kontoret her kan tolke reglene på samme måte som ditt kontor! Har jo hørt det tidligere også at det er slik det er, men som du sier så tolkes det forskjellig desverre :( Er livredd for hva de kommer frem til... :(

Skrevet

Ja, de sa jeg hadde full rett på sykepenger. de bare visste ikke på hvilket grunnlag.... :(

Skrevet

Jeg hadde heller ikke noen jobb å gå tilbake til, men det hadde ingen betydning for min sykemelding, eller mine sykepenger. Krysser fingrene for at ditt nav-kontor tolker på samme måte som mitt c",)

Skrevet

Ja det tror dessverre jeg også. Men hun over meg sa at hun mottok 80% i perm og så 100% sykepenger etter perm. Og det er riktig det.

Men tror det er som du sier når man ikke har jobb. For hadde man ikke vært sykemeldt så hadde man mottatt dagpenger.

Skrevet

mamma søker barn: men om jeg ikke hadde vært sykemeldt så hadde jeg vært i jobb.. Men man kan jo ikke søke jobb når man ikke er istand til å ta den... :(

Skrevet

åååååååååå da misforstod jeg. `Forstod det som om du hadde sagt opp jobben.

Skrevet

Ja, jeg har sagt opp den jobben jeg hadde da jeg begynte i permisjon.

Men jeg har fått tilbud om å begynne i en annen jobb 100%, noe jeg takket nei til siden jeg ikke var istand til å jobbe nå.

Så jeg hadde ikke gått på dagpenger om jeg ikke hadde vært "arbeidsufør"...

Skrevet

Ingen som jobber i NAV og som har vært borti dette før?

Skrevet

....

Skrevet

Men... om du har sagt opp jobben frivilig så skulle du vel ut fra argumentet om at det er samme regler som dagpenger også hatt karantenetid på 8 uker (etter permisjonen?) før du fikk noe? Og så fåt 62,4 % av lønna i dagpenger?

Skrevet

Nei, fordi jeg sa opp jobben min over 6 mnd før permisjonen gikk ut.. Og da faller karantenetiden bort...

Men uansett så skal jeg jo ikke ha dagpenger, fordi jeg er sykemeldt. Men de mener at de skal bruke dagpenge-grunnlag for å betale sykepengene...

Men jeg gikk jo rett fra permisjonen og ut i sykemelding, så jeg har jo dannet et grunnlag for sykepenger gjennom permisjonspengene mener jeg da.....

Hm... blir ikke klok på dette :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...