Gå til innhold

Kontroll hos jordmor vs. lege


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som går til kontroll hos både lege og jordmor - hvordan står det til med SF-målene?

 

Har vært hos jm to ganger og lege èn gang - og da jm målte i dag fikk hun mindre mål enn legen gjorde tidlig i januar... Spørsmålet er derfor: hvor store avvik bruker det å være når jm vs. lege måler? Siden det er to forskjellige personer som måler vil det jo hele tiden være en viss feilmargin.

 

Så nå skal jeg til legen om en uke og måle på nytt og til jm om to uker for enda en sjekk.

 

Er i uke 30 / 31.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg går til jm og legen annenhver gang, og kurven blir helt forskjellig...

Min lege har mye større mål enn JM, slik at jeg nesten er over det grønne feltet. Mens hos JM er målet helt i nedkant på det grønne feltet.

Stoler mest på at JM tar riktig mål, da det stemmer med vekta på mine to andre barn. de var ganske små, og JM sier at det stemmer ganske bra med hennes mål at jeg får ei jente på rundt 3 kg.

Ellers er det visst ganske forskjellig hvordan målene blir tatt, så det viktigste er jo at man får en pekepinn på at babyen har vokst og har det bra der inne:)

Skrevet

Omvendt hos meg, jordmor måler større. Men begge følger sin kurve, og da er det jo greit!

Skrevet

Var hos jordmor denne uka, og hun målte ikke fordi hun mente det var viktig at samme person gjorde det hver gang iom at folk har ulik teknikk. Det viktigste er å se utviklingen på grafen og den blir feil om ulike måleteknikker tas i bruk. Legen min sier at alle hennes gravide ligger i øverste del av kurven pga måten hun måler på.

Skrevet

Takk for svar! Akkurat nå ser kurven min mest ut som en zikkzakk....men det er sikkert som dere sier at det er fordi det blir målt med ulik teknikk...jaja, så får jeg to kurver da :-D

 

Skrevet

Ene uken jeg var hos legen målte han sf mål til helt normalt. Er overvektig så synes dette var rart- etter det jordmor hadde forklart meg at jeg ville ligge over. Men var helt på det grønne feltet... To uker senere var det jm time og da hadde det lissom steget mange cm uten at magen hadde vokst noe nevneverdig.

 

Jordmor gjør dette mye mer nøye og bruker tid for å kjenne etter benet og toppen av livmoren. Legen 1-2-3 så ferdig.... Jordmor mente selv at legen hadde gjort feil og målt for lite- det var jo mest logisk.

 

Neste gang hos legen igjen var han mer på normalen etter det jm hadde målt. Det har det også vært i det siste- selv om legen sier det er veldig vanskelig å kjenne toppen av livmoren- som jordmor ikke har noe problem med.

 

Generellt sett trives jeg bedre med kontroller hos jordmor grunnet at hun har mer tid til å svare på spørsmål. Hos legen føles det som om at han vil skynde seg for å få neste pasient han kan tjene penger på- det gjør han jo ikke på meg....

Skrevet

Både jm og lege har tatt seg mer enn god nok tid (legen strålte som en sol for det var sååååå lenge siden han hadde hatt en gravid pasient, hehe, tror også han har en liten hjemme så han er i "riktig modus"), så det skal jeg ikke klage på. Stoler på at jm har mer rutine i å måle og at hennes mål er nærmere sannheten. Skal tilbake til legen på onsdag og da blir det jo spennende å se hvilket mål han klarer å få....hehe...

 

Bittelillen sparker passelig mye hver dag så jeg tror den har det ganske bra :-)

 

Skrevet

Min JM og lege er skjønt enige i hvordan man måler tror jeg, grafen min er ihvertfall veldig jevn.

 

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at legen har dårligere tid enn jordmor. Min kvinnelige lege setter alltid av minst en halv time til kontroll, og ofte skravler vi lenger enn det. Dessuten har hun flere graviditeter bak seg, noe jeg synes er veldig trygt.

 

Jeg skal til min andre kontroll hos jordmor i februar, men tror det blir den siste. Regner med å gå til legen for kontroll annenhver uke etter det, men dette er mest fordi jeg trenger medisiner nå på slutten av svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...