alva** fødeklar Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 F.eks. ved introduksjon av fast føde ved 4 mnd. Skal ungen da være 4 mnd ift termin eller fra den dagen den ble født? Eller ift andre aldersrelaterte ting. Kanskje skille går dersom ungen ble født såkalt prematur, eller?
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Jenta mi er født 3 uker før termin, jeg gav hu grøt uka før hu fylte 4 mnd... Jeg jeg gikk ut i fra da hu blei født:)
"husmor"med lille Nora Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 eg rekner fra dagen hun ble fødd. hun ble fødd 2 uker fortidli.
Magda73 Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Det kommer jo ann på hvor mye før termin barnet er født. Er barnet prematurt (def. født minst tre uker før termin) er det anbefalt å vente. Tarmsystemet er noe av det siste som modnes. Om ikke barnet er prematurt vil jeg tro at det ikke er naturlig å telle alder ut fra termindato (som jo ikke er et "vitenskapelig" fakta). Men på den annen side skjønner jeg ikke hvorfor alle har det så travelt medå introdusere fast føde. Anbefalingene sier mellom 4 og 6 mnd. Så lenge de følger sin vekstkurve ser jeg flere fordeler med å vente, de blir store raskt nok. Men det er min oppfatning:-) Min sønn er født fire uker for tidlig, så jeg venter til han nærmer seg seks mnd (koorigert alder 5 mnd).
Super-Langbein Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Tenker at det avhenger litt av hvor prematurt barnet er og hvorvidt fordøyelsen til babyen har vært "problemfri" eller ei. I utgangspunktet er det best å drøye introduksjon av fast føde såfremt ikke andre faktorer tilsier annet. Ellers har jo barnet brukt fordøyelsen sin siden fødselen, men selv om alt har vært knirkefritt vil jeg nok allikevel plusset på et par uker for å være på den sikre siden. Min ble født 4 uker for tidlig og han fikk grøt da han var 5.5 mndr.
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Sønnen min er født 3 mnd for tidlig. Vi ble anbefalt å vente til 3 mnd etter termin med å introdusere grøt, dvs at han da var 6 mnd gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå