Gå til innhold

Snart tid for overnatting hos pappaen sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg, samtidig som jeg er spent, og litt glad også.. Vil liksom ha de første overnattingene unnagjort sånn at jeg slipper å grue meg:-)

Snuppa mi er snart 10 mnd, hun har aldri sovet borte fra meg. Hun har nylig blitt avvent på natta, men får fortsatt pupp til kvelds og "frokost på senga". Hvordan har dere gjort dette, dere som har vært i samme situasjon? Har dere kuttet ut med amming på kveld/morgen før h*n har overnattet borte?

Jeg vil jo fortsette å amme henne til hun har passert året uansett.

Snuppa mi drikker veldig lite vann etc, tar ikke flaske men kan drikke av tutkopp. Dog drikker hun ikke mye.. Så er også litt bekymret for væskeinntaket når hun ikke får pupp.

SOm sagt, er interessert i andres erfaring her:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales ikke fast overnatting hos andre enn hovedforsørger når barnet er under 1 år. Mange barnepsykologer mener også at barn hvis foreldre ikke bodde sammen da barnet ble født - ikke bør har samvær med overnatting hos samværsforelder før barnet er 3 år. Dette fordi barnet ikke har opplevelse av tid, og når de skal tilbake til hovedomsørger.

Det er bedre med samvær på dagtid, evt at pappa'n kan ha leggerutiner på kvelden - men at barnet blir lagt i sin egen seng.

Jeg har et barn på 6 mnd, hvis vi foreldre ikke var sammen da han ble født. Pappa'n har samvær 1-2 ganger i uka, hjemme hos oss. Evt triller de en tur. Barnet mitt kommer ikke til å overnatte hos far på lenge enda. Enn så lenge ammer jeg, men det vil ta tid før pappa'n er klar, og også mini.

Når barnet et året, vil pappa'n ha mini 4-5 timer på en lørdag eller søndag. Og han skal være hos oss en kveld i uka, og legge barnet. (jeg vil ikke være hjemme denne kvelden)

Jeg kommer også til å grue meg til første overnatting... men det blir lenge til....!

Skrevet

Jeg skjønner ikke det der at barn liksom ikke kan sove hos samværsforelderen før de er tre år i følge noen kilder. Hvorfor ikke? De fleste barn sover jo over hos besteforeldre ol lenge før den tid? Hvis barnet ser far hver uke burde da ikke være noe problem å sove hos ham når barnet nærmer seg året? Mitt barn sov hos besteforeldre iblant fra det var et halvt år og veninnen min sitt barn som er 11 mndr sover hos far annehver helg og virker helt komfortabel med det.

Det er jo noe annet hvis barnet aldri ser far eller er spesielt nervøst eller noe, men sånn generelt mener jeg?

Sorry HI, var svar på svaret til deg, ikke på ditt spørsmål:)

Skrevet

Lenger man venter med overnatting, verre blir det. Datteren min er 2,5 år å har sovet massa borte å hun har ikke blitt traumatisert av det.

Hun sov hos far ca 1 gang i mnd i tillegg til dagsamvær fra hun var 3 mnd. Fra hun var 1,5 år sov hun der annenhver helg.

Hun har også sovet hos mine foreldre og eks-svigermor en del ganger.

Datteren min vinker hadet til meg å koser seg sammen med familien :)

Så at det blir anbefalt at barn ikke sover borte fra den som har hovedomsorgen før det er 3 år er ikke jeg enig i. Har noen venninner med barn som ventet 3-4 år før barnet overnattet borte fra de, å hva skal jeg si, barna nekter å sove borte nå. De har prøvd alt men barna er blitt så hjemmekjære nå at ikke en gang bestemora er bra nok en natt.

Folk får gjøre som de vil, men alle disse anbefalingene passer ikke til alle barn. Er bare sunt at barna har andre voksne rundt seg mer enn et par timer sammenhengene.

Skrevet

Er helt enig med deg. Snuppa mi overnattet hos faren sin fra hun var ca 10 mnd. Jeg ammet til hun var 14 mnd, men det var ikke noe problem.

Skrevet

Var ikke noe problem for meg heller. Fullammet i 6mnd å fortsatte ammingen til hun var nesten året. Samvær med overnatting stopper ikke opp ammingen. Eneste var at hun sov borte max en natt om gangen pga ammingen. Kunne pumpe meg et døgn, men to ble litt lenge. Det var litt slitsomt, men samvær med pappa er gull verdt :)

Skrevet

Det er jeg som er trådstarter her:-)

Vi fikk anbefaling fra fam.vern om å vente med _faste_ overnattinger til barnet var 1 år, men begynne med tilvenning før det. Og så anbefalte de å vente med evt delt omsorg til barnet var minst 3 år.

Det er nå det JEG har hørt da:-)

Men uansett så må man vel bruke det som blir sagt som retningslinjer, det er ikke dermed sagt at det passer hvert eneste barn og gjøre det sånn.

Tuppa mi har vært jevnlig med faren sin siden hun ble født, men hun har alltid spist hos meg, pga at hun ikke tar flaske etc. I et par mnd nå så har faren hatt henne i 5-6 timer noen dager, og det er jo himmelen for han:-) Samtidig så jobber han slik at han ikke får til å ha henne mer enn 2-3 timer i slengen, så det begrenser seg selv.

Jeg tror på faste rutiner og kontinuitet for å få et trygt og godt barn.. Jeg ser jo at hun har det bra sammen med faren, og det er nok meg dette overnattingsopplegget er verst for... Vi gjør det litt gradvis vi da, med at faren er her og legger henne av og til, og likedan at han er her noen kvelder og kan roe henne når hun våkner til. Det blir jeg tryggere av, og faren også..og går ut i fra at snuppa også blir enda tryggere.

Sukk..er jo så livredd for å gjøre noe feil også!!

Takk for svar alle:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...