Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare sånn til å stikke inn i rompa og det er ikke akkurat populært på 2,5 åringen. Noen med gode erfaringer med noen annen type?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Apotkene i nærheten av oss har sluttet å ta dem inn, de er visst upresise og de fikk mange klager.

Kjøp et nytt av den typen du har og bruk i munnen eller under armen i stedet.

Skrevet

Så upresise kan de ikke være. Det er jo det de bruker på legevakta og sykehus. Jeg har øretermometer og det har alltid vært presist. (har dobbeltsjekket med sånn i rompa) Tror bare du må kjøpe et som er skikkelig og ikke noe billige greier. Og så må du lære deg å bruke det riktig, er ikke så vanskelig. Det blir vanesak etterhvert.

En sykepleier jeg kjenner sier at øretermometer er bedre enn det til rompa.

Skrevet

Tydeligvis forskjellige meninger, som med det meste. Jeg får sjekke med hva de sier på apoteket etterpå. Takk for svar! ;)

Skrevet

Jeg er sykepleier og de vi brukte på sykehus var MYE dyrere enn de du får kjøpt på apoteket (10-15.000 kr/stk) og enda var det en del leger som ikke stolte på dem og ville ha temp målt rektalt.... Anbefaler absolutt å fortsette å måle rektal temp, det er uten tvil den mest korrekte måten å måle tempen på. Ved måling under arm og i munnen får man ikke helt korrekte mål men må legge til litt.. (tror det er 0,5 grader under armen, husker ikke hva det er i munne) Skjønner at den lille ikke liker det, men det finnes helt sikkert mange måter å få h¤n til å ligge i ro mens du gjør det.. Kanskje en leke å leke med, en sang du kan synge etc.. Tar jo ikke mange sekundene og så er du helt sikker på at du får rett tp..

Skrevet

Har ikke brukt det på oss de gangene vi har vært på sykehuset. (St.Olavs).

Skrevet

Ja, skjønner hva du mener, men det er ikke lett å distrahere en 2,5 åring.... Tenkte å ha det mest for å gi meg en indikasjon på om barnet hadde feber eller ikke, så kan jeg jo måle i rompa dersom den er høy og jeg trenger en mer ekstakt måling.... ??

Skrevet

He he ja tydeligvis forskjellige meninger blant leger og sykepleiere også.

Men det er jo ikke noe nytt. Gjør som du føler er best du. Det blir jo uansett ikke så stor forskjell som regel.

Lykke til

Skrevet

Her er den anbefalingen jeg fikk:

Øretermometer er svært nøyaktige - hvis man greier å bruke dem riktig. Og det skal mye til for å bruke dem riktig, de må langt nok inn og peke mot rett sted (pga. det måler temperatur ved å sende stråler mot et eller annet inn i øret, husker ikke hva). Hvis det f. eks. er mye ørevoks i veien kan målingen bli svært ukorrekt.

Skrevet

Var akkuart på apoteket og de hadde ikke øretermometer engang. Mente også at det målte rett dersom man var erfaren og gjorde det rett, men ellers ikke... De hadde et infrarødt termometer som skulle dras over pannen. Men det var vel litt det samme der, at man måtte gjøre det rett. Noen med erfaringer med det?

Skrevet

Og hvis barna har ørebetennelse/vondt i øret (som de ofte har ved feber) er det vondt å måle feber med øretermometer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...