SusieQ Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 hvordan var overgangen fra en til to, to til tre osv. Hvor mye mere arbeid blir det for hvert barn? Lurer litt på hvor mange jeg skal satse på (å overtale gubben til å bli med på)
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har 2. Et stykt KREVENDE 3åring, og en meget bedagelig gutt på 4 mnd. Vi har i natt hatt vår første våkennatt, grunnet at han måtte på legevakta, og er syk, men ellers er han verdens roligste unge! (Snuppa hadde kolikk, så jeg har det vel friskt i minne) Overganen gikk utrolig bra! Bedre enn forventet! Mini er født på torsdag, mandagen etter dro gubben på jobb, og kom ikke hjem før 22 på kvelden (pga trening), og sånn holdt han på 3 dager i uka, i 2 mnd. Kjedelig for meg, og være alene med 2, men det gikk såååå bra! Tror nok nattesøvn er essensielt når man har en fra før
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Fikk nr to da eldste var 2 år. Det første halve året var tungt, syns jeg. Mye nattevåk og styr. Hadde dårlig samvittighet ovenfor begge to... Nå er minsten 1 år, og alt er fryd og gammen. De leker sammen og jeg er kjempeglad vi valgte å få to relativt tette.
Sjefsmegga Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Har 3 barn, en stor gutt på snart 10år, og to tette jenter ( 2år 4mnd og 9mnd). Alltid litt krevende i starten når man får barn, nytt menneske å bli kjent med, fler som skal dele på oppmerksomheten. Men man blir vandt med det..vi har planer om å få enda et barn til, men skal vente litt.
MikroMidas Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Vi har to med 20 mnd mellomrom. Det har vært ganske krevende, og det er faktisk noe i det med at en er som ingen og to er som ti. Overgangen kom jo gradvis da, men det var ikke så lett å fortelle en liten gutt på 20 mnd at hans nyfødte søster krevde mammas oppmerksomhet hele dagen. Vi hadde nok valgt å vente litt med nr. 2 hvis vi hadde visst at vi kunne velge, men 1. mann brukte vi 7 år på, så vi trodde ærlig talt at han var et lykketreff og at det ikke kunne skje igjen. Så nr. 2 var ikke planlagt, men desto mer velkommen (: Så nå er vi i en hektisk småbarnsperiode, men heldigvis er eldstemann ute av bleia - og det hjelper jo mye. Det blir mer av alt. Mer glede, mer krangling, mer hyling, flere strålende øyne, flere våte susser, dobbelt søl ved matbordet, to som skal hentes og bringes i barnehage, flere sykedager og MASSE mer kjærlighet og hengivenhet. Det er hektisk når det står på, men man får så utrolig mye igjen. Hvis formen din er bra, overskuddet på plass og den dere har ikke er alt for krevende, så hadde jeg gått for det. Du får legge an ditt mest sjarmerende smil ovenfor gubben, så lar han seg nok overtale (:
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 heisann.. har selv en kar på 14 måner, å fikk nr 2 når han på 14 var 11 nesten 12 måner.. Å synes det er tung, er hjemme selv om dagen, å størsten trenger oppmersomhet hele tiden,å blir litt sjalu når lillen får oppmerksomhet, å bare det å gå tur kan ta knekken på en hver mann. Med tanke på to stykker, osv.. Men jeg angrer ikke, pga jeg vet at når lillen begynner å gå å kan lege med storebror blir allt mye bedre.. =) Å tror at det er bra å få to tette med tanke på at de vill altid ha værander =)' Men lite nattesøvn det blir det, å man er trøtt om mårran for man må opp med den elste
SusieQ Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2008 Jeg er allerede i gang med nr 2, men lurte faktisk litt på nr 3 også etterhvert. Tror det kan bli skikkelig jobb å få overtalt gubben siden han har to barn før våre felles og sier at nå er det nok.
*Rutletutt* Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 Har to stykker. En trassig tre-åring og en på snart 6 mnd....som vi sliter veldig ift søvn med - så for oss er det mer enn nok med to. Har alltid tenkt to stykker, så vi slår oss nok til ro med det - men man skal jo aldri si aldri...men det er ganske slitsomt nå, ja. Var veldig enkelt i begynnelsen syns jeg - overgangen fra ett til to var myyyye mindre enn jeg hadde trodd...men så kom storebror i trassalderen omtrent over natten, begynte å tulle med søvnen og alt ble mye vanskeligere. Mini har hatt kolikk og vi sliter enda med søvn og rutiner, så vi er ganske slitne begge to;o/
smaskeli fødte 20 jan 2007 Skrevet 22. januar 2008 #10 Skrevet 22. januar 2008 Vi har 4 stk. De tre eldste gutta er jo store, 16, 14 og 9 år. Så fikk vi ei litta tulle for 1 år siden..... syntes det har gått meget bra, har da litt å henge fingrene i men jeg trives godt med det, er i full jobb også...det er ca 21 mnd mellom de to eldste. 9 åringen er litt krevende blitt, vi mistenker AD/HD, han er nå på utredning for det ,o))) Økonomien er også grei ;O)
SusieQ Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2008 Noen flere? Spennende å høre hvordan det har gått for dere. Gruer/gleder meg til nr 2 kommer
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 Har to gutter på 3 og 4. Synes ikke det er så stor forskjell på en og to, men vi (eller min mann mest) er flink med grenser. Leggetid og soving har aldri vært et problem. Det jeg merker mest er at en må planlegge bedre med to. Lager til kvelden før vi skal noe, og så må vi være veldig flinke til å infomere barna hva som skjer og gi de valg mellom to ting. Har venner som har ventet med nr 2 til nr1 er 3 år. Det har vært smertefritt nesten:)
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #13 Skrevet 22. januar 2008 Jeg synes ikke overgangen var så stor og synes heller ikke at det er slik at en er som en og to er som ti, jeg synes en er som en, to er som to og tre er som tre. Lenger er jeg ikke kommet, hehe... Altså barn er jo ulike og har ulike behov på ulike alderstrinn, noen barn krever mye, andre barn lite. En baby krever mer fysisk fra en enn en 5 åring, men 5 åringen krever tilgjengjeld mer mentalt fra en enn en baby. 3 åringen trasser uansett om man bare har den ene 3 åringen eller om man har en 5 åring og en baby i tillegg. Så jeg har 3 barn enkelt og greit, tre ulike barn som krever ulike ting av meg når de er i ulike faser. Men, det kommer også med en stor fordel å ha flere, i hvertfall hos oss. De to eldste er det jo under 2 år i mellom og de leker masse sammenog frigjør dermed tid for meg som jeg ellers "måtte" ha brukt sammen med hver av dem til lek om ikke. 5 åringen kan underholde babyen mens jeg lager middag, om han ikke hadde vært der (og pappaen ikke er hjemme) ville jeg ikke kunnet lage middag om småen var utålmodig eller lei akkurat da. Så flere barn gir så klart mer arbeid, litt mer for hvert barn, men barna blir jo også større og ka hjelpe til med mindre søsken og dehar hverandr eå bryne seg på og leke med i stede for bare mor/far. På sikt tror jeg det er mest positivt for bare foreldre og barn å være flere, er selv vokst opp som enebarn og tror ikke dette er detmest ideele for et barn eller for foreldrene dersom det kan unngås.
VenterNr3og4!:) Skrevet 22. januar 2008 #14 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har to gutter med 15 mnd mellomrom, og venter nå tredjemann. Eldstemann rekker akkurat å fylle 3 år før nybabyen kommer. Jeg synes det har vært travelt ei stund her, men det går i bølger, og nå virker det som vi er på vei inn i en bedre periode. De to guttene leker godt sammen nå, men krangler jo endel også. Jeg ser for meg at overgangen fra 2 til 3 ikke blir så stor som fra 1 til 2. Det går jo gradvis også, så man venner seg nok til den nye situasjonen etterhvert. Lite søvn er vi vant til fra før, så det skal nok gå bra
År og dag Skrevet 22. januar 2008 #15 Skrevet 22. januar 2008 Har to med 3 års mellomrom, og overgangen har hittil vært uproblematisk. Lillebror sover fortsatt mye, selv om han er 5 mnd. Han sover hele natta. Og 3 åringen har ikke vært sjalu. Ikke rart jeg har lyst på en til....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå