Gå til innhold

Hvor ofte har dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

vært hos jordmor/lege? jeg er 26 uker på vei, og har vært hos jordmor en gang. Legen 4 ganger. Men jeg har aldri levert noe urinprøve eller noe. Visste ikke at jeg skulle ha det med første gang hos JM. Og legen har ikke gjort noe annet enn å ta de vanlige blodprøvene første gang og blodtrykket mitt + hjerteslag de andre gangene.Er dette veldig uvanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er rart at ikke de har tatt urinprøve. Men det er kanskje forskjellig fra sted til sted.Urin er jo viktig med tanke på evt proteiner. Jeg er 21 uker, vært en gang hos jordmor og to hos lege.

Skrevet

Det er uvanlig og faktisk ikke forsvarlig..Jeg glemte urinprøve hos legen jeg også, men da måtte jeg ta med meg kopp og gå på do med en gang.. De skal sjekke for sukker, proteiner og bakterier. Ellers har jeg vært på kontroll i uke 12, skal på ultralyd i uke 18 og på kontroll igjen i uke 22. Ifølge svangerskapsboka til sandvik er det vanlig:

kontroll i uke 8-12

Ultralyd uke 17-20

kontroll i uke 24

kontroll i uke 28

kontroll i uke32

kontroll i uke 36

kontroll i uke 38

kontroll i uke 40

går du lenger enn det skal du hver uke eller mer.

Ellers burde du jo gå om det er noe spesielt du lurer på eller om du føler deg dårlig. Rart at både legen og jm har latt være å be om urinprøve...

Skrevet

æ har vært 3 gang hos legen å har fått beskje å ta me urinprøve hver eneste gang jeg skal til jordmor eller lege. så du kan jo bare ta me neste gang å si at du vil få den testa for d den testes for:)

Skrevet

Ja JM sa jeg skulle ta med neste gang. Det var i november, og skal ikke dit før i midten av februar igjen. Men nå har jeg flytta, og fått ny lege og jordmor, så håper det kanskje blir litt bedre oppfølging da. Takk for svar!

Skrevet

Jeg hadde første kontroll hos lege og har vært hos jordmor tre ganger etter det. Er i uke 25. Jeg har alltid blitt bedt om å ta med urinprøve,og det er vanlig at lege/jordmor sjekker den. Det jeg faktisk oppdaget da jeg kom til jordmor var at legen min ikke hadde tatt alle prøvene han skulle på førstegangskontroll, så jeg tok nye prøver hos jordmor. Hadde blant annet ikke tatt røde hunder. Så jeg stoler ikke helt på legen nå, men skal uansett gå til jordmor resten av svangerskapet.

Det jeg gjør hos jordmor er å sjekke urinprøve, måle livmora, blodtrykk og hjertelyd.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg er 19 uker og har vært til JM 2 ganger. Har med urinprøve ja slik at hun får sjekket proteiner, sukker i urinen og om jeg har UVI.

Ellers er det blodtrykk og måling av symfyse og lytte etter hjerte.

Blodprøve er det ikke nødvendig å ta dersom man ikke har noen plager som kan ha sammenheng med blodprosenten, jernlagerne bla.

MEN dersom du ikke har levert urinprøve tidligere kan du bare gå på legekontoret med en og be de sjekke det som trengs :-) Det trenger du ikke legetime for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...