Gå til innhold

Barneombudet ønsker tredeling av permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les denne artikkelen i Aftenposten

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2210672.ece

Barneombudet ønsker en tredeling av permisjonen.

Synes det er fint at de vil at pappa skal være mer hjemme med barna, men synes det er feil og frustrerende at noen utenforstående skal bestemme hva man MÅ gjøre. For noen familier passer det best at mor er mest hjemme, for andre familier passer det best at far er mest hjemme. Ingen familier er like, man må selv avgjøre hva som fungerer!

La folk bestemme selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer innlegget ditt! :)

Skrevet

Det er jo det de hjelper til med. Fedre i dag nekter å ta noe mer enn de må fordi det tror de vil få problemer på jobben om de tar lengre perm. Det er helt sant. Arbeidsgivere presser menn til å ikke ta lenger perm enn det lovpålagte. Jeg skulle gjerne hatt kortere perm så faren kunne fått enda mere tid med sine barn!

Hvis "folk" skal velge selv betyr det er far og hans arbeidsgiver bestemmer. Det er jeg sterkt imot.

Skrevet

Ja, jeg skjønner poenget med at mange arbeidsgivere er vrange når det kommer til at far ønsker mer permisjon, men i tilfeller der far for eksempel er selvstendig næringdrivende, er det ikke bare-bare å få tak i vikarer eller ta "en pause" i bedriften. I mange tilfeller er dette helt håpløst, fordi man da vil gå konkurs. I andre tilfeller jobber man kanskje i et lite firma i en smal bransje der muligheten for å få tak i skikkede vikarer er nærmest håpløs, noe som betyr at det blir belastning for jobben å bli være borte hele perioden man blir pålagt å være i permisjon. Dette gjelder for både mor og far. Jobber mor i et slikt firma, er det kanskje best at far er mest hjemme og omvendt. Poenget er at andre ikke kan vite hva som fungerer for deres familie. Derfor må man ha muligheten til å vurdere dette selv.

Skrevet

Men så er det ikke det store flertallet som er selvstendig næringsdrivende heller. Mødre som tjener mye og/eller er selvstendige har jo tapt penger på å få barn i alle år, skjønner ikke at det blir så mye større sak av det når det er menn som taper på å få barn...

Skrevet

Skjønner poenget, men i en familie er det vel som oftest deling av både utgifter og inntekt. Alt går i samme sluket, i hvert fall hos oss. Hovedsaken er at familien som helhet skal komme best mulig ut av det på alle måter, og da spiller det ingen rolle hvem som taper mest på det av mannen eller kvinnen. Igjen: familien vet selv hva som fungerer for seg, og må få lov til å vurdere det etter behov.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Enig!!!!!

Synes også at far kan få mere permisjon, MEN denne bør komme i tillegg til det som er per i dag.

De anbefaler at vi ammer barna våre lengst mulig, men tar ifra oss permisjonstiden for at far skal være mere hjemme!!! Synes dette er hårreisende!

Skrevet

Dette bør folk få bestemme selv! Om noe skal gjøres; start med en holdningsendring i bedriftene i stedet.

Her skal far ta HELE den delen av permisjonen som kan deles, siden jeg er student og kan være hjemme uansett. Dette kan kanskje oppleves som snikete, men det er like fullt lov.

Idioti at andre instanser skal diktere sånt innad i familien.

Gjør heller informasjonen om alternativer mer lettilgjengelig, så vi faktisk skjønner hva vi har å velge mellom...

Skrevet

Du sniker ikke i det hele tatt, Epona, det er jo denne kabalen som er best og ANBEFALT naar mor er student... =o) Bare stas det, og ellers taper dere jo mye penger.

Vaart barn hadde foerst begge hjemme 3 uker, saa bare mor i ca 6 mnd, saa begge en mnd (da reiste vi paa tur en mnd) saa har begge vaert hjemme faktisk (!) men en i loenn noen mnd, og saa var pappa hjemme over et aar med barnet mens jeg jobbet tja.....150% - altsaa nok til at jeg nesten bare saa henne i helgene.

Dette handler ikke om oss voksne, men om barnet og jeg vil bare si at naar vi en gang har endt opp med en kabal for foerste barnet hvor det er rimelig jevn fordeling med hovedkontakt med barnet (vi snakker 24/7 hovedansvar) saa er virkelig den store vinneren - nettopp barnet. Hun er superknyttet til pappa som var hjemme med henne fra hun var 1,5 aar - 2,5 aar, hvor HAN maattte ta henne med paa sykehuset naar det var noe, hvor HAN hadde oversikten over hva hun spiste og likte, maatte toerke oppkast og skifte absolutt alle bleier (med unntak av helgene) og var troestekilden naar noe skjedde osv.

Og vet dere hva? Jeg syntes det var helt fantastisk aa se hvordan han utviklet "morsinstiknter" som det saa vakkert heter, fordi HAN var den som var naerest en god periode. Jeg var ikke sjalu, syntes ikke jeg gikk glipp av noe, men at barnet FIKK mer, fordi hun fikk en flott balanse i forhold til oss foreldre.

Med nr 2 naar er kabalen snudd helt paa hodet, og jeg ser for meg at jeg tar 6-7 mnd, og han KREVER 3-4 mnd, i hvert fall to.

Jeg er for at man oeremerker stor del av permisjoenen fedre, fordi barnet tjener paa dette og fordi det vil skape en veldig fornuftig balanse i arbeidslivet. Som paa Island, hvor man like gjerne ansetter en gravid kvinne som en mann som skal bli far, fordi mannen blir jo ogsaa hjemme 3 mnd uansett, og kvinnen er normalt tilbake etter 6 mnd.

Ang amming ser jeg problemet, men man faar ha godt pumperutiner da, naar man gaar ut i jobb igjen, samt kanskje ha pappa paa lunsjbesoek hver dag, saa det blir en ordentlig amming ogsaa dersom dette er viktig.

Jeg fullammet 5 mnd forrige gang, ammet saa videre til 10 mnd og denne gangen blir det sikkert likt, evt. lengre fullamming dersom jeg skal raskere ut i jobb.

Synes forresten det er flott med alle kabaler jeg, jeg men tror man maa gi menn lov til aa vaere hjemme - og i hvert fall lov til aa kjenne etter paa om man virkelig vil, og ikke bare gjemmer seg bak at man taper penger eller at mor sier "nei, jeg vil ha hele permsjonen, basta!"

Lykke til alle, det er uansett en fin tid, og barnet har det som regel bra uansett.

En siste ting, dersom man oensker balanse i hvem som gjoer ting sener i forholdet, som for eksempel naar barnet er 2-3 aar og oppover, saa boer man vaere litt lur i starten og ikke ekskludere far eller kontrollere HVORDAN han passer barnet.... =o) Bare et hint altsaa og tips til langsiktig planlegging.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Veldig enig i det siste du skriver om å inkludere far fra begynnelsen av!

Vårt problem er at jeg har en bevegende jobb. Dvs at det ikke er bare bare for far å komme i lunsjen. MEN jeg skal pumpe meg slik at far kan mate når jeg er på jobb og han har permisjon så da regner jeg med at det løser seg (bare den lille vil ta flaska så ;-))

Ellers vil begge her hjemme ha mest mulig av permisjonen. Er ikke helt ferdig med denne diskusjonen, men at far skal få mere enn de 6 ukene er i alle fall klart. Hvor mye får vi bli enige om snart ;-)

Skrevet

Oi, det ble langt. Mente selvsagt at jeg kommer muligens til aa fullamme lengre dersom jeg IKKE skal raskt tilbake i jobb.

Skrevet

Hva om far er egen næringsdrivende? Sist ble det ikke pappa-perm på oss for vi hadde ikke råd! Det var ikke mye nav betalte...

Skrevet

Et tips til aa faa til det med flaske er aa begynne tidlig, at man ammer for det meste, men kanskje gir et maaltid med pumpet melk, paa flaske. De fleste som gjoer dette, og gjerne hvor det er FAR som gir flasken tidlig, f.eks fra noen faa mnd og paa kveldstid - faar til flaskevarianten naar den saa blir mer noedvendig paa dagtid ogsaa.

Vi lever litt i en brytningstid paa alt dette, og mange vil bli superprovoserte over at noen kan velge kabaler hvor fullamming lengst mulig ikke er hovedmaalet, men saann faar det bare vaere. Det spriker jo mye mer paa hva som er vanlig enn det gjorde f.eks da moedrene vaare var hjemme med smaa. Jeg er paa jatakk, begge deler i denne debatten, saa langt det lar seg gjoere.

Skal jeg legge til at jeg fint kan reise bort 4-5 dager alene, bare paa ferie om jeg vil, fordi pappa ikke kommer paa at han sitter barnevakt paa barnet sitt, han tenker paa det som normalt at han PASSER og har hovedansvaret for barnet i perioder. Veldig kjekt altsaa, og som sagt; barnet er vinneren.

Hvis jeg skal vaage meg paa en liten paa kanten (som jeg vet provoserer noen) saa maa jeg si at det er rart aa se hvordan noen moedre klamrer seg til babyene og barna sine 24 timer i doegnet i vaare tider, og ikke lar far komme til barnet foer det er praktisk og noedvendig for mor. Vi gaar for eksempel paa en dansegreie med datteren vaar en gang i uken, der er det en mamma som ikke slipper barnet sitt (barna er fra 4,5-5 aar) i det hele tatt, hun danser sammen med han og har han paa fanget og stryker han hele tiden og sier at "HAN er ikke klar for aa slippe taket enda" og da det var juleforestilling og vi andre foreldre satt superstolte paa sidelinjen og filmet og knipset og graat og lo og noet det hele, fikk hun dispensasjon til aa vaere med i forestillingen, fordi han "aldri hadde gjort noe alene uten henne" og hvor HUN var bekymret for at han ville bli lei seg. Stakkars barn sier jeg, hva skal skje naar han skal paa skoen, tro? Kanskje mor kan vaere med da ogsaa? Setter det litt paa spissen, men man har et ansvar naar man faar barn, man skal oppdra dem til aa bli voksne, bli mennesker som skal fungere i verden, med andre voksne og begge foreldrene og ikke bare mamma. For meg er det superviktig at barnet mitt har tett kontakt med andre voksne enn meg, og det har vist seg aa gi henne en utrolig trygghet og glede i forhold til aa vaere sosial. Vi er like tette og kosete vi, for det, og har et ordentlig mamma-barn forhold vi, det er bare ikke konstant uten adgang for andre.

Er virkelig opptatt av barnet her jeg altsaa, bare saa man faar med seg det, og ikke min egen frihet altsaa.

Skrevet

Man maa selvsagt gjoere det man har raad til, det maa vaere foersteprioritet, synes jeg. Roter man det til oekonomisk, saa blir det ikke noe hyggelig i det hele tatt, samme hvem som er hjemme... Tror jeg hadde tatt mye selv dersom far drev eget selskap ja, og saann er det DESSVERRE fordi vi ikke har en kultur der ogsaa de kan faa dekket inn noe naar de er hjemme...

Skrevet

unnskyld meg...men om vi er voksen nok til å få barn må vi vel pina meg være voksen nok til å fordele permisjonen og??

sannheten er jo den at for mange vil det være vanskelig om pappa tar større permisjon..

og er situasjonen motsatt så må man evt se på om mor ikke tar ut permisjon,men far heller er hjemme..men dette er noe som er dem imellom...nei,nå er det noen som har tatt seg vann over hodet ja..

ja,det er kjempeflott at pappa er hjemme med barne..for guds skyld..har ingen ting med det å gjøre..

fedre bør også ta tak på seg selv å be om mer permisjon enn hva gjennomsnittet tar per dags dato. Hvis det er vanskelig for noen yrkesgrupper å kunne få seg permisjon pga "sjefen" eller liknende,bør man selvfølgelig gjøre noe med det for å hjelpe dem som ønsker det..men alt må foregå frivillig..

hos oss ønsker vi at jeg skal være hjemmeværende husmor på heltid..

hos et vennepar er hun student så hun har fortsatt sitt studie,mens pappa er hjemme med ungen..

men vi må vel få lov til å avgjøre selv hvordan vi vil gjøre dette???

kan ikke heller disse politikerene og "meningsyterene" heller prøve å fokusere litt på seg selv og sitt liv??vil tro de fleste har nok å ta tak på i sitt eget hus, istedenfor å blande seg inn og skal bestemme over alle andre..

nei,la oss heller få økt kontantstøtten samt å få kontantstøtte til hjemmeværende for småbarn fra 0 år og fram til skolealderen... :-)

mye mer fornuftig... :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...