Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Jeg ble igangsatt pga sv.skapsforgiftning ved min første fødsel... Har veldig lyst på en liten til - men gruer meg til fødsel, fordi jeg er såå redd for å måtte bli igangsatt igjen. Det er det verste jeg noen gang har vært med på :S Flere enn meg som har det sånn, eller syns dere det gikk greit å bli satt i gang?? Kan man nekte å bli igangsatt f.eks?? Kommer selvfølgelig til å prate med JM når den tid evt. kommer, men det er kjedelig å gå med denne "angsten" i seg, bare fordi jeg er så redd for at fødselen må settes i gang.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 hadde det også slik med min første og fant ut at jeg aldri mer skulle få barn .jeg ble igangsatt pga av at fostervannet gjikk men det var ikke åpning så derfor satte de igang fødselen 2 dager etterpå. nå har jeg etter 3 år fått nr 2 men jeg fikk tilbud fra legen min om å få prate med ei jordmor på sykehuset som er fagjordmødre på stygge opplevelser i forbindelse med fødsler.hun hjalp meg noe helt utrolig .hadde en kjempefin fødsel den her gangen.Lykke til
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Jeg ble også igangsatt pga svangerskapsforgiftning. 2 1/2 gøgn med modningstabletter, så måtte de ta vannet og sette på drypp. Hele fødselen endte dessverre med akutt keisersnitt, men det var mest sannsynlig pga at lillegutt hadde navlestrengen rundt halsen. Jeg synes ikke igangsettingen var det verste, slapp jo å gå hjemme med rier i uendelige tider, men det var et sjokk for kroppen og plutselig få rier med 2 1/2 min mellomrom helt fra første ri ja... Men følte meg også trygg i og med at alt skjedde på sykehuset. Mitt mareritt er at jeg må ta keisersnitt igjen, for det vil jeg absolutt ikke. Føler meg snytt for fødselsopplevelsen + at jeg ikke kunne amme heller, så føler meg bare som 1/2 mor... Og så har lillegutt fått astma, noe som jeg er overbevist at er pga keisersnittet. Men, det er bra de har slike metoder slik at babyen ikke dør eller blir hjerneskadet, slik som jo hendte før i tida... Sannsynligheten for at du får svangerskapsforgiftning igjen er jo ikke stor, de fleste som får det får det ved første svangerskap. Med mindre blodtrykket ditt ikke har stabilisert seg da.. Jeg har høyt blodtrykk i utgangspunktet og må gå på medisiner for det, og de type medisiner jeg nå går på som holder bt nede kan jeg ikke bruke under svangerskap. Så sannsynligheten for at jeg får svangerskapsforgiftning igjen med mitt bt er 20% sa legen, men det betyr jo også 80% sjanse for ikke å få det. Skjønner godt at du er bekymret for det, men som sagt er dette mest vanlig ved første svangerskap. Sørg for å få god og hyppig oppfølging gjennom ditt neste svangerskap, og dersom det er fare på ferde så begynn på bt-medisiner, det finnes flere typer som er godkjent i svangerskap. Tror nok ikke du kan nekte igangsetting, de setter jo igang for å få ut babyen pga at det ikke er bra for den å være i magen lenger. Og da kan jo babyen bli skadet eller i verste fall dø hvis den ikke har det bra der inne, så du må nok følge legene sitt råd. Men hvis du tenker mye på dette nå allerede, så ta en prat med fastlegen din (hvis du har en ok en), hvis ikke så hør om ikke jordmora i kommunen har tid til en beroligende prat med deg. Vondt å gå rundt med sånne (kanskje unødvendige) engstelige tanker. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 U/T ???????? Synes du skrev en masse tekst, jeg...
Mamsen og lillegutt Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 hva betyr U/T? Har sett det flere plasser....
Gjest Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Bare sånn først. u/t som du bruker i overskiften betyr her inne "uten tekst", altså at det ikke er mer tekst i innlegget enn i overskriften, ville bare gjøre deg oppmerksom på det :-) Jeg hadde det slik som deg, ble igangsatt pgs svk.forgiftning med førstemann og fikk en heller grufull fødselsopplevelse og ville ikke ha flere barn. Vel, 23 mnd senere kom likevel nummer 2 og denne gangen fikk jeg ikke svk.fogiftning og fødselen startet av seg selv 3 dager før termin. Det var en helt annen opplevelse, kan ikke sammenlignes i det hele tatt, en skikkelig drømmefødsel ble det :-) Samme med tredjemann, da hadde jeg litt høyt BT og proteiner i urinen + masse ødem, men det gikk tilbake igjen og etter en "stripping" dagen før termin kom lillegutten av seg selv natt til to dager over termin. Fort og greit og uten de helt store smertene (untatt akkurat når han kom ut da, kom med armen inntil hode, det var au-au ;-)). Ikke tenk for mye på dette her. Risikoen for å få svk.forgiftning igjen er liten (ca 7%) og skulle du få det og igangsettes så er uansett andre fødsel som oftest lettere enn første uansett. Du kan vel på sett og vis nekte igangsetting, men det tror jeg ikke du kommer til å gjøre fordi du nok vil prioritere babyen sitt beste fremfor din egen angst, og grunnen til at de setter igang er jo delvis at babyen ikke lenger har det bra i magen. Tror nok en neste fødsel vil ga helt fint jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Det er ikke sv.skapsforgiftning jeg er redd for, det er bare det å bli satt igang. Jeg ble tatt godt vare på når jeg fikk forgiftning og det var ikke noe stress... Og selvfølgelig måtte mini ut, men ang. igangsetting, da visste jeg ikke hva jeg gikk til, men tanken på å måtte gå gjennom det (man vet jo ikke om det blir sånn at jeg må det neste gang) gjør at angsten stiger... Når fødselen først starta, gikk det forsåvidt fort, men jeg var utslitt og så ingen ende på det hele.. Klarte ikke presse det jeg makta undre pressriene følte jeg, fordi maserier hvert minutt i maaange timer hadde slitt meg fullstendig ut. Mini kom jo ut til slutt -uten hjelpemidler- men tanken på å gå gjennom akkurat igangsettinga og alle de timene med maserier og at det ikke går noe fremover skremmer meg noe vanvittig :S Hm, må nok prate med HS og JM, evt. fastlegen en dag...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 Ahah, sorry.. Lest andre steder at det betyr Utenom Tema :S HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #10 Skrevet 22. januar 2008 Det jeg er redd for er å måtte bli satt igang, om det er pga. sv.skaprsforgiftning eller overtid - det er ikke dèt som bekymrer meg. Det er selve igangsettinga... Og ja, selvfølgelig vil jeg nok tenke på mini`s beste OM det evt. skjer, du har rett... Men jeg er så redd for at det blir som forrige gang :S Men, du hadde jo en super fødsel andre gang som du sier Alva**, så jeg får vel bare prøve å skyve tankene under bordet og tenke at det ikke skjer at jeg må settes i gang neste gang HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #11 Skrevet 22. januar 2008 Jeg ble også igangsatt. Ikke pga svangerskapsforgiftning, men fordi jeg var 14 dager på overtid. I tillegg til at termina mi var litt usikker, mulig at termindatoen egentlig sku vært en tidligere dato. Men jeg syns også hele greia var ufattelig slitsomt, ekkelt, og jeg hatet det. Jeg hadde i tillegg veldige smerter ved inngangen til skjeden, så når de måtte sette modningsgelé, så var det så vondt at jeg hylte. Alt av undersøkelser og sånn var kjempevondt, helt på grensa av hva jeg taklet av smerter. (nesten på samme nivå som pressriene, og jeg tok bare lystgass, som ikke funka)Så jeg forstår absolutt hva du mener, at man ikke har lyst til å gå gjennom det igjen. Men nå har jeg 2 venninner som har tatt modningsakupunktur. Hun ene er kjempefornøyd, og fødte til tiden. Og hun andre har termin til helga. Så det har jeg tenkt til å prøve neste gang, for å slippe igangsetting. Men akkurat det med svangerskapsforgiftning er litt vanskeligere å unngå. Kanskje du bare sku ta deg en prat med en jordmor eller lege, før du bestemmer deg for hva du vil...?
2 gutter og 1 jente Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 Jeg ble satt igang pga overtid. 14 dager over termindato begynte jeg paa modningspiller 16 dager over termin hadde jeg endelig modnet pittelitt slik at de kunne ta vannet. lite skjedde bare litt smaarier. saa jeg ble satt paa drypp. da skjedde det ting. Jeg er bare takknemmelig for igangsettingen jeg, skulle gjerne hatt den tdligere istedet for all den ventinga. Kroppen min skjoente ikke at den snart skulle foede og kjempa litt imot! hoho Jeg haaper jeg slipper aa bli igangsatt ved neste foedsel, men jeg er ikke redd for det. skjer det saa skjer det. Har hoert at det er en toeffere foedsel (jordmor sa jeg hadde en veldig toeff foedsel...og jeg kunne ikke helt skjoenne hva som var saa toefft med den), men jeg har jo ikke proevd en vanlig foedsel, saa jeg kjenner ikke noe annet. Jeg er mere redd for aa maatte gaa over tiden igjen...og det maa jeg garantert. Det sliter slik naar alle driver og maser om jeg ikke skal foede snart og det er det eneste man kan tenke paa!
Frk. Vable Skrevet 22. januar 2008 #13 Skrevet 22. januar 2008 Jeg ble også igangsatt med første pga. 14 dager på overtid. Som HI sier, det er det værste jeg har vært med på i hele mitt liv!!!! SÅ da jeg ble gravid med nr. 2 var jeg dødsnervøs for å bli satt igang igjen. Jeg gikk til modningsakupunktur, bare for sikkerhetsskyld. Det skal liksom gjøre at fødselen går lettere og at man har mindre sjans for å gå på overtid. Vet ikke om det virket, men 4 dager på overtid fødte jeg HELT AV MEG SELV, og UTEN smertestillende!! Det var en helt fantastisk fødsel (om jeg kan si det sånn, for det gjorde jo vondt, men ikke på NÆR så vondt som igangsetting!) Så om jeg skulle bli gravid en gang til, så hadde jeg ikke gruet meg på nær så mye! Jeg forstår deg kjempegodt!! Jeg satt å gråt masse når det nærmet seg termin fordi jeg var så redd for å bli igangsatt. Snakket med både JM og lege, men det er jo ikke så mye de kan gjøre, uten å si at "neida, det skjer nok ikke igjen..." Ja, og JM anbefalte akupunktur, da!
mammatrollet + spire i magen Skrevet 22. januar 2008 #14 Skrevet 22. januar 2008 jeg ble også igangsatt. var 3 dager over termin og vannet var gått fredag, blødninger tirsdag og igangsatt onsdag. ble en tung fødsel pga at fostervannet var borte, men syns ellers det gikk greit. ble ikke så lang fødsel heller
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. januar 2008 #15 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har ikke lest alle de andre innleggene her, men jeg var også veldig redd for å måtte bli satt igang når jeg skulle ha nr.2 pga lang og vond igangsetting/fødsel med nr.1. Men da jeg kom inn 13 dager på overtid med nr.2, (dagen før jeg skulle igangsettes pga overtid og str. på barn) fikk jeg tilbud om modningsakupunktur. Det ble aldri slik at jeg trang det, for riene kom igang av seg selv, men det var det som ga fart på sakene med nr.1. Hadde det ikke vært for akupunkturen da så hadde jeg fått ks. Ble litt rotete dette, men det jeg mener er at det kanskje kan være en mulighet å prøve det!?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #16 Skrevet 22. januar 2008 Åh, frk. Vable - godt å høre at jeg ikke er heeeelt "pingle" :S Hehe... Noe så vondt og jævlig har jeg aldri vært med på i hele mitt liv!! Kanskje det blir modningsakupunktur ved en evt. neste fødsel. Vil jo såå gjerne ha kanskje både en og to til etterhvert, og håper virkelig virkelig at jeg slipper igangsetting da Takk for støttende og oppmuntrende ord, veldig godt å høre man ikke er alene om å følre det sånn - OG at neste fødsel gikk så fint HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #17 Skrevet 22. januar 2008 Tusen takk for svar Må nok prøve modningsakupunktur ved evt. neste fødsel ja!!! Takk for støttende ord alle sammen, veldig godt å høre jeg ikke er helt alene om å føle det sånn ang. igangsetting. (selvom jeg VET at må man så man - jævlig var det uansett :S ) HI
betty74 Skrevet 22. januar 2008 #18 Skrevet 22. januar 2008 Hei, Keisersnitt er jo et alternativ hvis du er redd etter en traumatisk igangsetting. Ble selv satt igang med nr 2 og det var langt mer heftig enn første fødsel, fort ferdig, da... men fryktelig vondt! Synes ikke dette skal hindre deg i å få flere barn!! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #20 Skrevet 22. januar 2008 Det gikk litt fort :S Hehe.... Godt å høre at det er muligheter, vil jo absolutt ikke at dette skal stoppe meg fra å få flere barn Jeg vil jo gjerne det!! Tuusen takk for svar HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå