Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Er det noen som vet hva anbefalt gjennomsnittlig tv-tittings-tid for barn rundt 3 år er? Prøvde å søke på nettet, men det var ikke så lett :-). Er bare nysgjerrig i disse tider hvor det er barnetv nesten hele døgnet. Ser deres barn (til de som har barn fra før) mye på tv? Min 3-åring er ikke så oppsatt på det hvis ikke vi setter på tv'n, men hvis vi gjør det så er han frelst. Vi har ikke noe fast med å se på barnetv i ukedagene, men det blir vel en time eller to på helgedagene, men det er først nå de siste mnd at han har vist noe interesse.
2 fine små Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Her ser datteren min maks to timer hver dag, uten at jeg er hysterisk. Men jeg er ogsaa opptatt av at tv'n ikke maa paa. Det er jo bare tull aa laere barnet sitt til aa se tv egentlig.... =o) Dersom din 3aaring ikke er spesielt interessert, tror jeg at jeg hadde droeyet det litt, det kommer uansett nemlig. Paa den annen side, saa er det mye aa laere, dersom man er bevisst paa hva barnet ser paa. Vi bruker det til spraak for eksempel, bor i Asia, saa da faar hun bare se norske filmer. Naar vi kommer hjem, faar hun bare se engelske filmer tenker jeg. Mulig det er barnetv hele doegnet i Norge naa, da haaper jeg det er NRK som har det, da er det nok ganske god kvalitet. Skal ogsaa innroemme at jeg har brukt det som barnevakt i spesielle situasjoner, men da forstaar hun det - at i dag er jeg SUPERHELDIG...
2måsøte Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Hei I siste foreldre og barn sto det noe om dette. Barn som ser mye på tv kan få problemer med vekt, søvn og læring (britisk undesøkelse). Barn under 3 år bør ikke se på tv. barn i alderen 3-7 år bør ikke se mer enn 30 min/dag, 7-12 år 1t/dag, 12-15 år 1,5 t/dag og over 15 år 2 t/dag... Nå synes jeg dette virket noe strengt selv...Vår datter har stor interesse av barnetv, og er glad i å se en film i fred og ro med mor og far i helgene...... Selv må jeg si vi er laaaangt utenfor her!!! Noen andre som synes noe om dette??
lip smacker Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Her ser vi nok helt sikkert alt for mye tv!! Både oss voksne og barna ser veldig mye.Men kjenner mange jeg,som nærmest har vokst opp med tv,tror de ble lei av det når de ble ungdommer,og det ble da folk av dem også:-) Finnes vel verre ting å bruke tiden på enn å se på tv?,kanskje det er bra å få koblet ut litt i en stresset hverdag? :-)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Knocked up.... Ja, jeg hadde også en mistanke om at den undersøkelsen var noe streng (syntes å ha hørt noe om den tidligere, men var ikke sikker på "tidsrammen"), men jeg antar den halvtimen eer gjennomsnittlig? Det er mye bra og lærerikt for barn også, så bare dårlig kan det vel ikke være ;-). Jeg merker i allefall at min 3-åring plukker med seg mye smart også. Nrk har startet en egen barnetv-kanal, ja, så der er det mye fint. Disney har også en kanal hvor det er veldig mye pedagogisk "riktig". Det de advarer mot er vel passifisering som følge av tvtitting, vil jeg tro -tror nok ikke barna har vondt av å koble av litt med litt tv etter en lang dag i barnehagen :-) HI
HjerteMom Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Jenta vår blir tre år til våren. Hun er ikke så veldig opptatt av tv, bortsett fra enkelte ting på barne-tv. Og det er det hun ser på tv også. I helgene blir det litt mer om været er dårlig. Hun har et par favoritt dvder som går igjen (Pusur og istid). Men hun gidder aldri se en hel film på en gang. Hvis det er en time eller to en lørdag og en søndag, høres det ikke mye ut i mine ører. Er jo de som må se på tv, spille playstation eller data i bøtter og spann. Men jeg tror det kommer mye an på hva de får lov til av foreldrene. Vi er bevisst på å styre interessene forskjellig. Leker div leker, er mye ute, leser bok osv. Nå skal det sies at vi ikke har all verdens av mulige tv kanaler å velge i heller. Synd for meg som er ei ekte såpedronning, men bra for oss med tanke på interessante program for pia vår
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Jeg tror at hver enkelt familie må finne ut av hva som er akseptabel TV-tid. Selv mener jeg at et barn bør se så lite som mulig på TV, særlig i disse AD/HD-tider. Et barn som sitter mye stille og ser på TV vil bli ukonsentrerte og rastløse, hvilket kan føre til en feildiagnose på AD/HD. I min grønne barndom måtte vi ut å leke, bruke fantasien. Men da var det jo heller ikke farlig om vi klatret i trær eller ble stukket av et eller annet insekt. Personlig er jeg tilhenger av at barnet skal få andre psykiske og fysiske stimuli enn TV. Det gjør selvsagt ingenting om et barn ser på TV daglig.. Og jeg er heller ikke fanatisk avholds ift data, dataspill og TV-spill. Men jeg mener det er en grense. Det er kanskje en del her inne som har sett de ulike "super-nanny"-programmene på TV? Der kommer det jo tydelig frem at barn har det best når de blir stimulert både fysisk og psykisk av foreldrene sine (og venner). Nå stikker riktignok problemene i de familiene som er med i sånne programmer ofte en god del dypere enn TV-titting, men allikevel... Synes de programmene viser godt hva barn trenger og ikke trenger. Jeg vet ihvertfall det at mine barn skal lære seg å kunne leke, både alene og sammen med andre. Og mine barn skal ikke bli hyperaktive og få vanskeligheter med konsentrasjonen fordi de ser for mye på TV.
Nætte;mortil2 Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Vi har oppdaget et nytt liv etter at vi flyttet ut fra byen og kjøpte hus i "satelittskyggen". Her får vi inn kun vanlig NRK og det går ikke å ha parabol heller. (dvs det går, men vil koste enormt for å få det, pluss at selve disken må stå på noen sin tomt langt borte...) Vi har det så utrolig fint!! I leiligheten der vi bodde før hadde vi kabel tv og tvn sto på hele dagen.. Leiligheten var liten og tvn veldig sentral. Etter at vi kom hit, hvor tvn attpåtil står oppe på loftsstua så opplever vi en ny verden..... Er utrolig deilig!! En og annen dag i uka går vi opp å ser barne tv, ellers blir det til at mannen min ser nyhetene et par ganger i uka, pluss at fredag og lørdag kveld ser vi enten tv eller film.. På hverdagene bruker vi tiden fra seks til syv med lek og kos med lillegutt som blir tre i februar, da er gjerne middagen unnagjort og vi kan leke sammen, evnt gå en liten tur ut.. Her er det vakker natur og nydelig ute! Og det er ikke noen bevisst holdning fra vår side heller!! Det har bare blitt slik etter at vi flyttet hit for 1 1/2 år siden! Jeg og mannen min har funnet frem kortstokken igjen og "pondus" spillet som ble gitt han i gave til jul har vært mye brukt.. Er så godt å ikke være "slave" av tvn lenger, for det var vi før... Dette er egentlig ikke en mening heller om dere skjønner, bare min betrakting over vår så og si tv-frie hverdag! :-) Lillegutt får se film nå og da, men det bruker vi mest hvis han er syk eller været er veldig dårlig..
lanoforliten Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Min tre åring er helt frelst på tv. Han kunne sittet ti timer i strekk og vi er helt nødt til å sette grenser der. Hvis han er i barnehagen ser han en time-halvannen før han skal legge seg.Er i barnehage tre dager i uka. Hvis han ikke er i barnehagen ser han en time-halvannen på morgenen, så har vi laang pause med tven av, setter den på en times tid på ettermiddagen, og en times tid før han skal legge seg. (barne tv og litt til) Mulig dette er for mye, føler egentlig ikke det men... Han gjør jo masse annet også på dagen og er en kar som er interessert i maling, tegning og masse lek med lekene sine. Han kobler av og slapper godt av foran tven, er veldig trøtt på ettermiddgen.Føler jo han lærer masse av programmene som han ser på... Vanskelig dette her...Men jeg gjør det jeg føler er bra for han og oss.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Min gutt på 2 1/2 år er glad i å se Disney. Han står opp med pappaen hver dag ca.8. Da setter de på tv, som står på frem til ca 9, da er det frokost. Etter frokost er Tven av. Han spør ofte om vi ikke kan sette på Ole Brum etc. men jeg unngår dette på dagen. Når ettermiddag/kveld kommer får han gjerne se en liten time igjen. Ikke alltid det blir, men ofte.. Har ei jente på 1 år også, som er veldig lite intr... (klarer ikke å sitte så lenge i ro...), også er jeg gravid. Derfor hender det at han får se litt mens minsta sover ettermiddagshvil og jeg bare MÅ slappe av litt.. Tilsammen tror jeg han ser kanksje 1 1/2 t pr dag i snitt... men det skjer jo mye mens han ser også. Ikke ofte han sitter "pal" og glor.. I helgene blir det til tider mer... dette fordi pappaen har et helt annet forhold til TV, og får vel ikke akkurat dårlig samvittighet om den står på.. tror likevel det er maks 1 1/2 i snitt på dag. Det blir jo mye mer enn anbefalt..
2 fine små Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Jeg anbefaler faktisk dette med aa sette paa noe som er paa et annet spraak, Baby Einstein har en dvd som er genial, hvor man gjentar det samme paa mange spraak men viser den samme leken, figuren eller annet. Ment for smaa barn da, men tankegangen er jo at man stimulerer noe annet enn passiv gloing. Vi veksler mellom lydbok og tv, og lydbok er veldig suksess, ogsaa de med bildebok som foelger med. Litt spesielt med oss som har tospraaklige barn (mitt barn behersker ogsaa et lokalt spraak her vi bor, men det faar hun ta i sitt tempo) Gaar i engelsktalende barnehage, saa ville vaere tullete om ikke vi stimulerte det norske spraaket. Saa her gaar det i Karius og Baktus, Pompel og PIlt, Thorbjoern Egner og alt annet som stas paa norsk, alle mine egne barneminner... Koselig det i tropene, og naar hun kommer til Norge om noen mnd blir det bare engelskspraaklig tv her, men vi synes faktisk 2 timer er greit pr da. Hun er jo aktiv hele resten av dagen, med barnehage, lekeplass, ute og loeper, sykler og svoemmer i badebasseng nesten hver dag. Godt aa kose seg med aa lese, hoere lydbok eller se litt film ogsaa tror jeg. Men det er oss da, man finner ut hva som passer. Jeg er helt enige i at passive barn ikke boer "plasseres" foran tv, altsaa. Det maa vaere variasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå