Gå til innhold

Dagen til dere med små på rundt 5 mnd... :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvordan ser den ut?

Her ble det stoooore endringer for en uke siden. Fra å sove i 4 timer i strekk er det nå korte blunder på mellom 20-45 minutter. :-)

07:00: Morgenkos på stellebordet (som regel bæsjebleie)

07:45: mme og kos og lek, avbrutt av litt fruktmos og vann

09:30: sove litt ute

10:15: mer lek, lesing og synging

11:00: mme og grøt

11:30: ut på tur, i vogn eller bil

14:00: mme og middagsglass

15:00: ny sovepause ute

16:00: vil som regel ha litt mer mme

16:45: sove toppen et kvarter

17:45: kveldsstell og kos

18:15: kvelds-mme på rommet, nattasang og natta... :-)

midnatt: mme

04:00: mme

...så får vi se hvor lenge dette varer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini er litt over 5 mnd og får mm ca 9 ganger i døgnet og har akkurat startet med grøt til kvelds.

Han legger seg rundt kl.20, og står opp ca 0830.

I løpet av dagen sover han 2 lurer på ca 1,5-2 timer (kl.1030 og kl1530).

Som regel går vi på tur på formiddagen.

Når han er våken, ligger han å leker på matten, sitter på fanget og synger sanger med armer og bein, går på oppdagelsesferd i huset, er på besøk hos andre med småbarn.

Skrevet

Her i huset starter vi dagen ca kl 0730 med morgen stell, og frokost ( mme). Så surrer han og leker og pludrer for seg selv til jeg er ferdig med frokost og stell. I 10 tiden legger han seg og sover alt fra en halv time til halvannen time. Så får han ny flaske og slukner ca 12 1230 legger han seg igjen, og sover i to eller tre timer, våkner og får grøt og mme. sovner igjen etter det og sover i en liten time kanskje. får ny flaske og leker og koser frem til leggerutinen begynner ca kl 1830. Da er det på med pysj, og ny flaske, før han er i seng senest kl 1930.....og sover da til neste dag.....

Skrevet

min lille har også gått fra å sove hele natten til å väre våken minimum hver tredje time!? Han våkner ca 6 men ligger da å pludrer for seg selv til ca halv sju når jeg orker å stå opp...

7.30 gröt og mme

9 sove mellom 1-2 timer

11 1most banan og mme

12-13 sove igjen

14-15 1 middagsglass og mme

18 gröt deretter bade

1830-1900 mme i sengen

Det nye nå er at han våkner og må få smokk ca 5 ggr för vi legger oss, skriker en stund ca23 og gjerne våken v 01 og 04 en stund også... noen ganger sovner han selv andre ganger må det melk til men vi pröver å bare gi melk en gang i löpet av natten da han har sovet hele natt19-07 uten mat fram til for en mnd siden...

Hva gjör man???

Han er generelt en litt sinna type, liker ikke ligge for seg selv noen lenger tid og skal bevege på seg hele tiden. Han var helt umulig fram til han fikk gåstol i jula da hjalp det litt. Har faktisk spurt på hs om det kan väre noe galt med han fordi han er så sint hele tiden men de mente han bare ikke hadde tid til å ligge stille, fordi han utvikler seg helt normalt og er sterk og med sosialt.

Kanskje bare min lille elskling er av den slitsomme sorten?

Skrevet

5 mnd og 3 dgr.

Ca 08- mm i senga

står opp etterpå, leker litt, får ny bleie og klær på.

10.00- grøt m/fruktmos på og malt i grøten

Ca. 10.30-13.30 (eller 13): Sover i vogna, evt går vi på tur

CA 14- mm og et halvt eller et helt glass banan-og ferskenmos

Leker etterpå

Ca 15- ny dupp i en til to timer.

Ca 1830- mm

19- grøt etterfulgt av bading og nattpysj så litt ekstra pupp og natti natti 1945.

Heldig du lillemor og nurket som skriver at han sover til neste dag. Her er det heller ikke mating på natta, men smukk og diverse bråk x antall ganger på natta...

Skrevet

Lillegutt er 5mnd

10.00: våkner, får litt mm

10.30: står opp, stelling

10.45: lek

ca 11.15: mm/grøt

11.30: sove

ca 13.30:mm

13.45:lek

14.45:mm

15.00:sove

16.30:mm

16.45:lek

17.30:grøt

18.00:kveldstell

18.30-19.00: mm, legging

20.00:våkner

22.00:sover igjen

23.00 mm.

24.00: sove

05.00:mm

Skrevet

Det var en morsom versjon.... pause i "natta" mellom åtte og ti! :-) Er det sånn du får ham til å sove så lenge på morgenen? :-)

Skrevet

vet egentlig ikke hvorfor han sover så lenge, men han våkner alltid etter 1-1 1/2t etter at vi egentlig har lagt han for natten, og da nekter han å sove igjen før det har gått noen timer. Ihvertfall godt at han sover til kl 10 da, når han holder på sånn:)

Skrevet

Her har det variert litt etter at tulla begynte å smake på grøt, men... Hun har i alle fall fylt fem måneder nå, og dagen er omtrent slik (kan variere en halvtime eller time):

06:30: Tulla våkner og ammer. Ligger så og skravler i senga mens mamma prøver å våkne.. Sovner gjerne litt, hvis mamma er heldig.

08.30: Vi står opp, skifter nattbleien og koser litt på stellebordet

08.45: Tulla leker på gulvet mens mamma spiser frokost

09.00: Ammer og får litt fruktmos. Kos og lek.

10.00: Sover litt, alt fra en halvtime til to timer... Etterpå leker hun gjerne litt på gulvet.

12.00: Ammer. De dagene hun har aktiviteter klokka 12 (babysang eller barselgruppe), spiser hun gjerne litt før.

12.30: Går gjerne tur, eller sover litt. Etterpå er det tid for litt lek igjen.

15.00: Ammer.

15.30: Sover en liten halvtime.

16.00: Prater og leker litt med pappa mens mamma setter fram middagen. Skravler og leker mens mamma og pappa spiser.

17.30: Begynner å bli trøtt, så vi starter gjerne med litt grøt og fruktmos.

18.00: Kveldsstell, gjerne dusj eller bading.

18.15 - 18.30: Ammer på soverommet med nattasang og kos.

18.45 - 19.00: Sovner i senga si.

02.30 - 03.00: Ammer. Sover igjen til morgenen, sånn rundt 6-7.

Skrevet

Gullet vårt på strax 5,5 mndr har en slik dag :

09-10 -- våkner, skifter nattbleia, ammer i senga.

11.30 -- sover en liten dupp

12.30-13.00 -- fruktmos, mm

14.30 --sover en time ca, deretter får han mm

16.30-17.00 -- sover igjen en liiiiten dupp (ellers blir han overtrött og vil ikke ha gröt)

18.00-18.30 -- gröt, mm

19.30 -- bading/kos

20.00-20.30 -- god natt

ammer et par ganger i löpet av natta... + våkner maaaaange ganger når han mister smokken..

Skrevet

Så gøy å lese om dagene deres! :-) Vi har ganske like dager ja... Er litt misunnelig på dere som har babyer som sover litt lenger... Jeg er såååå ekstremt B-menneske, ikke bare på morgenen, men også på kvelden. Det vil si at jeg ikke kommer meg i seng...

Og så er det litt godt å se at det ikke bare er her i huset at vi løper som gale for å putte inn smokken igjen... Hvorfor er det ikke oppfunnet en automatisk smokke-putte-inn-greie... :-)

HI

Skrevet

Hehehe... Jenta vår prøver å ta smokken selv, hun, og klarer det iblant, også! Når hun ser den da. Og det hjelper jo litt! Ellers må jeg si at jeg heller hadde ønsket meg at hun sov godt fra f.eks. tolv til åtte enn fra sju til tre. Men ja, det er jo flott at hun endelig sover litt lenger.

Skrevet

Jenten vår er 6 mnd i slutten av månden. Slik ser dagene vår ca ut.

0700: Våkner og prater i sengen sin på eget rom (vegg i vegg)

0730: Grøt, tran og mme

0930/1000: Sove i vognen. ca 1 time

1130: 1/3 glass fruktmos med fullkorn + mme

1200/1230: Sove i vognen ca 1 time

1530: 1/2 (snart 1/1) middagsglass + litt fruktmos + mme

1630: Sove i vognen ca 30 min

1800: nattdrakt + eventuelt bad

1900: Grøt + mme + av og til sviskemos (avhengig av ´magen´)

1930: Sove i sengen sin.

Sover som regel hele natten. Enkelte ganger er jeg inne mellom 0530 og 0700 med smokken og ta på dynen noen ganger.

Eller koser, synger og leker vi en god del i løpet av hele dagen. Hun kan også godt ligge opp til 20 30 min og prate/leke i lekegrind eller på matten. Hvis vi går tur sover hun generelt lengre enn hvis vi er inne. Og hvis vi kjører bil dupper hun gjerne litt også uansett.

Gøy og se hvordan dagene deres er :-)

Skrevet

oi. min dag er bare et eneste rot.. :P

men skal kopiere en av deres dager ;) så kansje tutta legger seg litt tiligere.. vi står opp i 10-11 tiden. ho tar natt ca kl 0000-0100...

kommer aldri inn i rutine. hun har vore så mye syk i det siste..

Skrevet

Signerer deg over ;o)

Herregud som folk har struktur på dagene sine her! Vi har ingen rutiner, vi står opp altfor sent, og småen legger seg i 00-01 tiden med oss..

Jaja..

Skrevet

Struktur? Jeg har bare skrevet opp når sånn ca. ting skjer i løpet av dagen. Men det blir jo slett ikke sånn bestandig, ofte varierer det en time eller to. Det eneste som er ganske fast er at jeg forsøker å legge tulla en gang før klokka sju om kvelden. Strukturen lager tulla, med at hun blir trøtt annenhver time og sulten hver tredje time...

Skrevet

Snuppa er 5mnd og en uke. Nedenfor følger en typisk dag hos oss:

ca 8.00-8.30 våkner snuppa og prater litt med bamse uroa som henger over senga.

ca 8.30-9.00 pappa skifter bleie før han går på jobb og mamma kan ha en ekstra powersleep (ja jeg er B-menneske)

ca 9.00-9.30 mm og kos i senga

ca 9.30-11.00 står opp skifter på store og små, leker litt og mamma spiser frokost

ca ca 11 er det mm og sovner gjerne da ved puppen. Legger henne i vognbagen og triller hvertfall en time. Hun sover alt fra en time til tre.

ca 14.00 ny runde med pupp etterfulgt av lek og moro

ca 17.00 pupp

ca 18.00 dupp

ca 19.00 pupp

ca 21.00 kveldsstell

ca 21.15 pupp

ca 21.30 natta

sovner på 15 min og sover natta igjennom:)

Skrevet

Jenta vår er 5 mnd i morgen. Slik ser dagen vår ut:

0830 eller 9: Hun våkner og uffer seg litt. Jeg står opp og varmer 210 ml MME. Så er det frokost

9-12: Hun leker litt, ruller og prater. Jeg jobber litt, leker med henne og ser litt frokost-TV.

12-1230: Lunsj. Maisgrøt og 150 ml MME.

12-30-1330: Hun sover minimum en time, og kanskje opptil 4 timer hvis hun er sliten. Vi går som regel tur.

14-16: Litt leking igjen

ca kl 16: 190 MME og maisgrøt. Hun er som regel urolig når vi spiser middag. Sitter i vippestolen og vil ha oppmerksomhet.

17-19: Sitter på fanget i sofaen, litt leking må til. Kanskje leser vi en bok sammen, eller leker "fly". All aktivitet tar vi litt etter at maten har kommet laangt ned i magen, siden hun gulper mye.

19: Masse MME, siste store måltidet.

20-23: Ligger i sofaen og leker med rangler og bøker.

23: Vi legger henne i vugga på vårt soverom, Gir henne smokken noen ganger før hun sovner.

Gjennom natta våkner hun og vil ha smokk. Noen ganger sjelden, andre ganger hver halvtime.

Skulle gjerne lagt henne litt tidligere og stått opp litt før. Men er glad vi slipper mating på natta. Noen tips?

Skrevet

HI her:

Nemijenta: Hva gjør hun hvis du legger henne rett etter det store måltidet med masse MME da? :-) Her er det ikke så mye mme om gangen, men jeg må gi 2 ganger for å få ham til å roe seg i senga... :-)

Enig med deg, det er jo deilig å sove hele natten... Jeg har prøvd å holde min gutt litt lenger oppe, men himmel så overtrøtt han ble... :-)

De siste 2 nettene har han forresten hoppet over midnatt-måltidet, og startet dagen kvart på seks i stedenfor, med mme klokka halv fire!

Og så har han begynt å sove så lite på dagen, men nå fant jeg ut at han våkner fordi han er sulten! Han sover, får mat, leker, og legges ut igjen... da er det jo 2-3 timer siden han fikk mat sist... :-)

Skrevet

Min gutt er 5.5 mnd her er vår dag=)

07.00-07.30: Våkner, koser litt og 2dl melk på flaske

07.45-08.00: Noen ganger står vi opp, leker på gulvet. Hvis lillegutt er veldig trøtt legger vi oss til å sove.

09.00: Bading

09.30: 1 tallerk grøt og 1,5 dl melk

10.30: Sovepause 15-20 min

11.00: Lek

11.30: 2 dl melk

12.00-15.00: Går tur storsett hver dag. Ut på tur aldri sur :) Lillegutt sover i vognen. Får banan ca 13.00.

15.30: Middag og 1.5 dl melk

16.00 Lek

16.30 Kvalitetstid med pappa som har vært på jobb hele dagen

17.00 Sovepause 30 min

18.30 Grøt og 1.5 dl melk

19.00 Kveldsstell og legging

Skrevet

Godt å se det er flere sultne babyer her... :-)

Gutten min har aldri klart å holde ut i 4 timer mellom hvert måltid, slik man sier at er "vanlig", og som jeg ser andre klarer å gjennomføre her inne... Noen ganger er han sulten etter 2 timer, men som regel etter 3 timer... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...