Gå til innhold

NAKEN UNDER FØDSEL?


Anbefalte innlegg

Skrevet

har store komplekser for kroppen min..ikke for samboer og meg selv, men tåler ikke tanken på at et rom med masse folk ska se på at jeg føder.Veit det høres rart ut, men jeg får skikkelig angst av dette.

Er det normalt å være kliss naken under fødseln?????det har jeg ikke noe lyst til å være.

Tenker også mye på fødsels stillingen....hjelp vil helst bare gjemme meg jeg..vil ikke være på utstilling..gruer meg mere til det enn smerter..hehe..

mvh

urolig førstegangsfødende.:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke være naken mens du føder. Om du har en fødsel med forholdsvis normal progresjon kommer du sikkert til å ha på deg en del tøy i begynnelsen av fødselen. Eks jeg hadde på meg joggebukse og gravidetopp en god stund i begynnelsen av fødselen - nå hadde jeg en laaang fødsel da.

 

Etter hvert måtte jeg ha elektroder inn på hodet til barnet vaginalt, det er ikke normalt, men jeg måtte det pga risikofødsel. Da lå jeg etter hvert bare i gravidetoppen. Da hadde jeg såpass smerter at jeg ga F rett og slett. Kunne ikke brydd meg mindre om det stod et helt pressekorps der ;) Hadde jeg vært blygere kunne jeg jo bedt om en sykehusskjorte som går litt ned på knærne.

 

Antageligvis kommer du til å bry deg katta om hva du har på deg når du er i situasjonen ;) Slapp av og trøst deg med det du :)

Skrevet

Det kan man heldigvis bestemme selv. Jeg har heller ikke lyst til å brette ut magen og puppene mine til fremmede folk, så jeg skal ha på meg sykehus-skjorte (den går ned til lårene) Men så er det jo sånn da at ungen må komme ut mellom bena på oss, så jordmor må nesten få se litt der nede, men det går likevel an å dekke over så mye som mulig sånn at det bare er jordmor som ser.

Skrevet

det er vel vanlig å ha en sykehusskjorte på seg, og fram til selve utpressingen starter har man også på seg truse eller bukse av ett eller annet slag. Men når det hele er i gang så spørs det vel om du bryr det særlig om dette, det er dessuten ikke masse folk tilstede under en fødsel. Hvis alt går greit er det bare jordmor og partner tilstede, og en barnepleier/assistent like før ungen kommer. Hvis jordmor må konferere med lege så kommer det vanligvis bare en inn, så det er sjelden det er noe rush av folk.

 

Du kan dessuten føde i forskjellig stillinger (dersom du klarer det) for eksempel stående på kne i senga lent mot en saccosekk, da kan du sikkert få et tøystykke rundt enden for å ikke eksponere deg så veldig.

Skrevet

Eg tassa bare rundt i sånn skjorta og dei sexye såkalla nettingtrusene... ;) Har egentlig ganske masse kompleksa fø kroppen min eg og. Men va bare 1 jordmor og forholda meg te. Og me rieer og dei greiene der, så tenkte eg ikkje så masse på kordan eg såg ut. Va mykje meir opphengt i å få den ungen ut... Og så antar eg at dei jordmødrene har sett da mesta av "nakenhet" i alle forma og fasonga... :)

Skrevet

hei :-) ser dere tenker akkurat d samme som jeg gjorde da jeg var førstegangsfødende. jeg var kjempenervøs, og hadde skikklig angst for å ligge der naken og utbretta,,,,,,,, MEN..... det siste jeg tenkte på når det begynte som værst var akkurat det med å vise nakenhet. da betyr det så utrolig lite....... og husk, du er der ikke på utstilling,,,,,,,jordmødre har valgt yrket sitt av helt annen grunn enn å komme nær en sprengt høne i nytelsegevinst,,,,hehe,,,,, de ønsker å hjelpe barn til verden, og da det skjer vaginalt, som regel, så er det heeeeelt normalt for de dette der.

 

jeg jobber selv innen helse sektoren og har vært borti mange mennesker med den samme redselen som du har. og, jeg kan med hånden på hjertet si at det siste vi tenker på er kropp. vi er der for pasienten i sin helhet, ikke for å granske hver enkelt kroppslig......

 

derfor kjære deg, prøv å tenk at snart har du lille gullet ditt i armene, prøv å fokuser på det heller så slipper du å kjenne på den vonde følelsen du har nå med å være så nervøs. masse lykkeønskninger fra snart trebarnsmor :-)

Skrevet

jeg er vanligvis veldig beviss på åssen jeg ser ut men da jeg skulle føde og lå med rier på det værste kunne jeg ikke skjønne hvorfor de hele tiden skulle legge over meg dyne og dra på den jævla nettingtrusa igjen hver gang de skulle sjekke meg. jeg kunne like fint ligge kliss naken der inne.

 

men om man er veldig kroppsbevisst selv under en fødsel kan man fint ha på seg klær. under åpningsriene kan man fint ligge eller stå etc i sykehusskjorta og en joggebukse om man vil. under pressingen kan man fortsatt ha på seg skjorta men buksa må jo selvsagt av. og det er jo bare jordmora som sitter og glor inn det alikevel. det må hun jo.

 

skjorta blir du bedt om å åpne når du skal få babyen opp på brystet.

 

du kan bare si fra til jordmora at du helst vil være tildekket så lenge det lar seg gjøre så ordner hun det.

Skrevet

Sykehusskjorte er fint :-) så kan du jo dra den litt over deg. Men det var nå masse dingsebomser på magen min også husker jeg, for å registrere hjertelyd og rier, så helt tildekt kan man ikke være. En liten trøst er jo at du sikkert kommer til å ha en helt normal fødsel, og da er det ikke masse folk på fødestua. Bare jordmor (m evt student) og så kom det inn en barnepleier og støtta meg opp på slutten, men da var det bare fantastisk med litt ekstra støtte :-) Lykke til!!!

Skrevet

Du kan få innvilget KS på dette grunnlaget.

Mange med forskjellige grunner til det, men sek. misbruk er vel den vanliste.

Skrevet

Hei, jeg så en fødselsfilm for ikke lenge siden og hun hadde lang svart singlet på seg under hele fødselen hun,den gikk til nedpå rompa, og når ungen ble lagt på brystet tok hun bare puppen ut av toppen og da lå ungen og fikk kontakt med den. Jeg gruer meg også for dette, vet at JM drit lang marsj i å se ei naken dame, ikke det jeg er redd for, det er bare det at jeg syns et rent generellt er litt ubehagelig å vise meg naken, dette ovenfor sambo også da jeg er litt overvektig i utgangspunktet.Igjen vet jeg at det er naturlig å være naken og sånn, men jeg liker ikke å være uten klær, ikke bare ovenfor sambo men jeg ligger aldri naken i senga, ikke når jeg er alene en gang, liker ikke at puppene slenger hit og dit og med litt utflod her og der kan ingen komme å si at det lukter blomstereng nedi der...

Skrevet

Dersom man ønsker minst mulig folk tilstede, er det lov å be om at studenter ikke deltar i din fødsel.

Skrevet

jeg gruer meg mest til amminga jeg.har absolutt ikke lyst til at det skal være noen der under det opplegget,det er noe jeg vil gjøre alene,så får jeg heller spørre om hjelp om jeg ikke får det til. men går det an da?

Skrevet

oi så mange svar:)nå ble jeg glad:)

tror ikke det er så ille, men tenker å tenker da vet dere, he he veit jo ikke hva jeg kommer til. gleder meg egentlig bare masse til å se nusket mitt nå jeg:)å i samme slengen, vet der om når og om jm, kommer på besøk i hjemmet?

 

Skrevet

Jeg brukte trusa og sykehusskjorta helt til fødselene starta omtrent.

Da tok jeg av trusa. Jeg føler meg ikke komfertabel med å føde helt naken. Skjorte skal jeg også ha denne gangen, hvis jeg da ikke havner i badekaret da ;o)

Skrevet

he he... jeg hadde også disse tankene... var hyperstresset med tanke på dette... men når det stod på betydde det ingenting... ble veldig lite blyg da.. jeg lå i badekar en stund, og da jeg kom opp av det stor jeg å hang i prekestol naken... fikk på meg skjorte fordi jeg begynte å fryse... var da på fødestuen i tønsberg.

 

ble overført til føden, da hadde jeg på meg sykehus skjorte. lå i sengen med skjorten og et laken over beina, og det ble bare løftet på da jeg ble undersøkt... og når hun skulle ut...

 

er sikkert flere som har sagt det, men når det står på så bryr du deg faktisk ikke om det...

 

ang fødestilling så må du bare prøve deg frem på hva som føles riktig... jeg lå i sengen med sånne beinstøtter og håndtak å holde i... syns det var veldig greit å få beina unna liksom, uten å måtte anstrenge meg...

 

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, var sånn selv......helt til pressriene, da gav jeg f***n i alt;) hehe, jeg hadde på meg sykehusskjorte når jeg fødte. Mot slutten dekket den bare puppene og armene mine. :)

Skrevet

hos oss kom helsesøster på besøk et par uker etter vi kom hjem... tenker de ringer deg fra helsestasjonen når de får beskjed om at det har kommet en liten til verden....

 

 

ang ammingen så var det bare pappan og jeg som var der... en barnepleier kom å la henne til, og så gikk hun ut og sa at vi bare måtte ringe på henne hvis vi ville ha hjelp. kom inn igjen etter 20 min og hjalp meg med å legge henne til på andre puppen... du blir ikke "tvunget" til noe, de er der bare for å hjelpe deg... ;oD

Skrevet

Jeg tenkte også unødvendig mye på dette på forhånd.

Men det var det siste jeg tenkte på når det stod på som verst.

Etter fødselen stod det to leger, en jordmor og en barnepleier å lyste med en lampe inn skrevet mitt å diskuterte sying (hadde bare noen små rifter...)! Jeg lå med nurket mitt på magen og prata å flira med samboern :)

Så det som jeg virkelig hadde engsta meg for det ble liksom ingenting i forhold! Du glemmer det liksom..... Er så opptatt av oppgaven med å få ut ungen!!!

Lykke til- det går nok kjempefint!!!

 

Skrevet

Ja det var ikke spes positivt for meg med student sist, så jeg har sagt ifra at jeg ikke ønsker det denne gangen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...