Gjest Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Jeg ble gravid rett etter endt utd og ble sykemeldt før jeg rakk å få jobb. Har derfor ingen inntekt. Men betaler nesten 4000kr til lånekassa hver 3. mnd. Mannen min har 100% stilling. Går det ann å utsette betaling til lånekassa frem til jeg får jobb?? Koster det noe?
* 5 om dagen * Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 ja, det er jeg nesten helt sikker på.Men gå inn på siden til lånekassen, og les der, så vi ikke sier noe galt til deg( jeg vil nødig si noe galt )...tror det ligger skjemaer og slikt innpå der også...
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Ville meldt meg opp i et fag på uni. Men det er kanskje litt sent nå? Da hadde du fått et år med nesten 10.000 i mnd, alt som stipend!
Hønemor&guttaboys Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Hei! Etter hva jeg har skjønt, så lønner ikke betalingsutsettelse seg, siden det da blir mer renter å betale tilbake i sum. MEN, søk om rentefritak du! Det går an å få innvilget, dersom man har grunn til det. Tipper mangel på inntekt er en god nok grunn! Sjekk under rentefritak på lanekassen.no, der finner du ei liste mener jeg, over hvilke grunner som er gyldig for rentefritak. (Iallefall mener jeg at det ene punktet er "har ansvar og omsorg for barn" eller noe i den dur, og det har du jo;)
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Takk for svar;) Melde meg på et fag?? Må jeg møte opp, ta eksamen osv??
Hønemor&guttaboys Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Jammen du, det er ei stund siden du fikk jenta di, sant? Eller er du gravid på nytt?
kisso Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har dialog med lånekassen om å få rentefritak etter endt permisjon. Jeg har foreldrepenger men ikke så mye, jeg kommer inn under en grense som gir meg rett til rentefritak. Du kan også få betalingsutsettelse, men det lureste er å betale nå og deretter få rentefritak, for da går jo det som du betaler inn direkte som avdrag hvis du forstår.... Det står mer ja om dette på lanekassen.no;)
* 5 om dagen * Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Du må bruke papirblanketten hvis du ønsker bare halve beløpet utsatt vil søke om rentefritak Skrive ut søknadsblankett I hvilke situasjoner kan du få betalingsutsettelse? 1. Når du har behov for å betale mindre til Lånekassen Du kan få betalingsutsettelse med hele terminbeløpet i til sammen tre år (12 ganger) i løpet av tilbakebetalingstiden. 2. Når du har rett til rentefritak Du kan normalt få betalingsutsettelse i samme tidsrom som du får rentefritak. Se nedenfor. Les mer om betalingsutsettelse. Lånekassen kan slette renter Har du f.eks. hatt lav inntekt mens du var i militæret, var arbeidsledig, syk eller hadde omsorg for barn, kan Lånekassen slette rentene på studielånet ditt. Les mer om rentefritak. dette er bare noe av det jeg fant inne på siden, men du må logge deg på for å få disse opplysningene.
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Du må ikke møte opp eller ta eksamen nei. Du får alt som stipend fordi du er i permisjon fra skolen. Derfor skal du jo ikke gå der. Kravet er at du har hatt rett til stipend de siste seks månedene før du føder. Og det har du jo hvis du akkurat har avsluttet en utdanning.
Hønemor&guttaboys Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Det går vel ikke når jenta er over halvåret allerede...!
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 Så da kan jeg bare melde meg på et fag, ikke møte opp og motta penger?? Men jeg avslutter jo ikke et fag uten eksamen og da må jeg vel tilbakebetale? Det virka litt for lett...haha;) Tusen takk til alle sammen;) Skal ta kontakt med lånekassa. Fødte for 7 mnd siden, men kom plutselig på at jeg kankje kunne slippe å betale så mye!
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. januar 2008 #12 Skrevet 21. januar 2008 Nei da går det ikke;o) Visste ikke hvor gammel hun var eg.. Hadde hun studert fram til nå så hadde det nok godt. Men hvis hun sluttet i fjor vår så har hun jo ikke hatt rett på stipend de siste 6 mnd.
Hønemor&guttaboys Skrevet 21. januar 2008 #13 Skrevet 21. januar 2008 Tror du bare kan glemme det der med å melde deg opp til fag og sånt jeg For du har vel ikke mottatt stipend eller lån sammenhengende de siste 6 månedene? da går det ikke, dessverre.
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. januar 2008 #14 Skrevet 21. januar 2008 Neida, det går fint. Vet om flere som har gjort det. Kan jo ikke tilbakebetale fordi du ikke har stått i faget når du har permisjon fra det! Men det må jo virke som du hadde tenkt å fortsette å studere videre da, MEN så ble du gravid og gikk i fødselspermisjon;)
* 5 om dagen * Skrevet 21. januar 2008 #15 Skrevet 21. januar 2008 jeg stusser litt over dette her, med å melde seg inn, men likevel ikke gå der, og få penger...det må vel være å snylte vel?? eller en hvit løgn kanskje?? dette har jeg aldri hørt om....
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. januar 2008 #16 Skrevet 21. januar 2008 Ja, du kan sikkert kalle det snylte.. ! Men dere forstår vel at det er jo ikke MENINGEN at hun skal gå der, fordi hun er i permisjon!!! Jeg har permisjon nå, og da trenger jeg selvfølgelig ikke være på skolen eller ta eksamen. Jeg får alt som stipend i år siden jeg er i permisjon!! Nå skal jo jeg ta dette året som jeg har permisjon fra til neste år, MEN hvis jeg velger å ikke studere lenger feks. så slipper jeg tilbakebetale noe. Blir jo det samme om hun melder seg opp til et fag på uni. Mange som akkurat er ferdig å studere som gjør det. Ellers så får de jo ingen penger!
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. januar 2008 #17 Skrevet 21. januar 2008 MEN får HI så går det altså ikke siden hun ikke har mottat penger fra lånekassen siste 6 mnd.
Hønemor&guttaboys Skrevet 21. januar 2008 #18 Skrevet 21. januar 2008 Dette med å melde seg opp til et studie, men ikke gå det likevel, er en sak som gjelder spesielt nyutdannede. De faller mellom to stoler, da de hverken har rett til permisjonspenger fra lånekassen (siden de er ferdig å studere) eller har rukket å opparbeide seg permisjonspenger gjennom jobb. Dersom man er ferdig student i samme øyeblikk som man blir mor, anbefaler lånekassen selv dette (hentet fra lanekassen.no): Når du får barn på slutten av utdanningen Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen. -skjønner? Synes ikke det er rart at dette er mulig jeg, de aller fleste som planlegger barn og er ute i arbeidslivet forsøker jo helst å planlegge slik at de får fødselspenger fra staten!! (jobbe minimum 6 av 10 siste mnd, jobbe mest mulig, osv..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå