samuraibeibi Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Vi har nå bestemt oss for å prøve å komme oss til Thailand i mars. Da er gutten 7 måneder. Vi er reisevante og kommer til å ta ting litt på sparket, samtidig som vi må planlegge på en helt annen måte nå enn når vi har reist uten baby, selvfølgelig. Drømmeplassen min i Thailand er Koh Tao, jeg var der i -97. Øy på østkysten, østsiden av øya var den gangen ikke så utbygd - men det viktigste: her er korallrev rett på stranda. Noen som har formening om hvordan det er å ta med barn dit? - og hvis ikke Koh Tao (jeg er litt skeptisk til at det er en bit fra fastland, sykehus osv), har noen idé om hvor å dra? Dette med korallrev er veldig viktig, det er også viktig at det ikke er norske og svenske menyer i restaurantene (kall oss jåler, men sånn er det). Vi er seint ute med billettkjøp (...eh, som med det meste annet), gode tips for billige billetter?
Emblaa Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Høres deilig ut med Thailand i mars. Vi skal reise på to måneders pappapermtur i juli og august, og gleder oss stort til det. Da vil lillegutt være åtte måneder. Ko Tao er ei kjempefin øy, men kanskje ikke den aller beste med små barn. Var der i seks uker for å dykke for to år siden, og det er stort sett dykkere og folk på 20-30 uten barn der, og tilbud og overnattingsmuligheter bærer preg av det. Man anbefaler gjerne ikke Thailand-gulfen på vinterstid, da er det andre "sida" av Thailand (Phuket, Phi Phi, Krabi osv.) som har det klareste vannet, men er jo ikke sikkert at det er så viktig for dere da. Jeg ville nok også prioritert nærhet til sykehus, og det blir jo et stykke unna på Ko Tao. Ko Samui er vel en og en halv time med hurtigbåt ca. Hører mange snakke pent om Ko Lanta som fint reisemål om vinteren og det skal passe godt for familier med spedbarn. Har ikke vært der selv, men foreldre og barn hadde en lengre sak på langtidsferie og reiser med små barn i forrige nummer. Da var det en lengre sak på Ko Lanta. Kanskje du kan få tak i det nummeret. Vi har bestilt billetter med Lufthansa. Ikke fordi de var billigst, men fordi vi reiste med Finnair sist, og syntes service og reisetidspunkt passa dårligere enn med Lufthansa som flyr om natta begge veier. Tenker nok at det er en stor fordel når man reiser med små barn. Vi får også Eurobonus med Lufthansa, og det blir ca en innenriksbillett per snute, tror jeg, så da sparer vi faktisk inn prisdifferansen til Finnair. Finnair er for øvrig effektivt og greit, men med tragisk dårlig mat. Aeroflot er vanligvis desidert billigst til Bangkok, men det er det jo mange som ikke vil fly med (...og det helt sikkert ikke heeelt uten grunn). Ellers så sverger jeg til Lonely Planet når det gjelder å finne fine steder å dra til. På noen av de første sidene har de et kart med anbefalte steder, og da kan man få en god indikator på hvor det kan være lurt å reise. Gi lyd om hva dere bestemmer dere for! Blir spennende å høre! :-)
Mmmmmmamman Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Heisann! Sitter på Koh Lanta akkurat nå, og slik du beskriver drømmestedet sier jeg bare: ikke dra hit! Det er BARE svensker her, overalt. Ville blitt ordentlig skuffa om dette var det eneste vi skulle se, men har heldigvis vært et annet sted også. Ikke noe galt med svensker altså, men det blir litt vel meget her. Er visst flere svensker som reiser hit nå hvert år enn til Gran Canaria. Mange som har vært her år etter år.. Før vi kom hit bodde vi et stykke utenfor Krabi/Ao Nang, en liten "landsby" som heter Klong Muang. Veldig rolig sted, de få turistene som var der kom fra hele verden, og et veldig bra utgangspunkt for å dra på turer i området. Thailanderfaringen min er desverre litt begrenset, så utover dette er det vanskelig å komme med tips:)
samuraibeibi Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2008 Hei Tusen takk til begge for svar! Nå er billetter kjøpt - det ble Aeroflot. Var litt dyrt og vanskelig med billetter pga påske, og utvalget var ikke så stort innenfor mulig reisebudsjett. Så det ble til at vi blir borte i hele mars og hopper over hele påskeflyrushet. Jeg har reist med Aeroflot før, det er jo et vittig flyselskap. Svære babushkaflyvertinner med kraftig hårfarge og ettervekst. Og servicebegrepet har en hittil ukjent betydning. Og en del timer i Moskva blir det, på en flyplass som minner mest om en t-banestasjon. Gruer meg litt til reisa da, men gutten vår pleier å ta det meste på strak arm! Vi får forberede oss godt. Vi har ikke bestemt oss for hvor vi skal ennå - tips mottas gjerne fortsatt! Men Foreldre og barn har sendt meg sitt nest siste nr og Planeten er innkjøpt. Angående vogn: vi har en ganske stor, men praktisk og solid Teutonia. Jeg har lyst til å ta med denne, da kan beibisen bruke bag'en til seng også. Noen som har noen formening om dette er lurt? Og ellers kommer vi til å bruke bæreselen Beco (som forøvrig er supergod). Har ellers fått masse praktiske tips fra annen Thailandlink her på denne sida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå