Gå til innhold

Andre med migrene her?? Trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer hadde jeg en del anfall med migrene med aura, fikk sånn sikksakk foran øynene og mistet sidesynet i noen minutter, og utrolig svimmel. Har vært svimmel siden det, tror ikke jeg har hatt en dag uten ar det går rundt i hodet mitt. Nå i det siste er det blitt mye verre, men har ikke fått noe sånn anfall som i sommer. Bare utrolig svimmel hele tiden, og det er slitsomt.. Er mye plaget med nakken så kan godt ha med det og gjøre også, skal bli sendt til MR for å se om det var noe med hjernebarken(?!) sa kiropraktoren.

Andre med migrene som er mye svimmel? Har lyst å vite om det er normalt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjelp meg litt da... :(

Skrevet

Kan ikke hjelpe desverre...

Men,har ett spørsmål da...

Jeg sliter en del med hodepine,og tok en test på nettet her.

Den viste att jeg burde bli utredet m tanke på Migrene.

Hvordan stiller dem diagnosen?

Hva er typisk med migrene?

Fint hvis du vet=)

Skrevet

Vet ganske lite om dette selv, derfor jeg spør her.. ;)

Legen sa bare til meg, ja du har migrene, ikke spis sjokolade eller drikk rødvin... Og det var det. Men står mye om det på nettet, googler du migrene så kommer det opp masse informasjon.. :)

Lykke til!

Skrevet

Vet ikke om det er så veldig hjelp. Men, jeg er ofte veldig svimmel ja:) Det er jeg vel generelt store deler av tiden - uten at jeg da har et migreneanfall. Det har egentlig alltid vært sånn for min del siden jeg begynte å bli plaget med migrene...

Til deg under, ting som kjennetegner migrene er;

Migrene kan man ha i lettere eller sterkere grad. Det er litt vanskelig å si hva som kjennetegner migrene. Men hos meg er det en bankende smerte - som jeg ikke kan beskrive. Som om hodet kommer til å sprenge. Ofte så vond at det ender opp md oppkast osv. Jeg blir mye svimmel - og jeg kan ofte få flimrende syn. Anfallene mine varer som regel minst 4 timer, men de kan godt vare bortimot 30 timer +++. på det verste. Legen min sier at migreneanfall som regel ikke varer lenger enn 72 timer... Egentlig vil jeg nesten si at man vet om man har et migreneanfall - spesielt om du har migrene av litt mer "alvorlig" grad - da det nesten er som om man heller vil dø:)

Skrevet

Hei..

Jeg har migrene og har hatt diagnosen siden jeg var 14, er nå 24..

Det begynte etter et fall fra hesteryggen, med vanlig hodepine og stiv nakke nesten hver dag. Gikk gjennom flere behandlinger(akupunktur,fysio,kiropraktor og en haug med tabletter), men ble aldri noe bedre.For å gjøre en lang historie kort; for halvannet år siden ble jeg sendt i MR, og desember 07 kom jeg til skikkelig utredning hos legen, å holder enda på.

Jeg går nå på blodtrykksmedisin.Har litt høyt blodtrykk også da, men det er og en av de mest brukte migrene medisinene som kan virke forebyggende.Dette er det enste som har fungert på meg.Har prøvd forskjellige tabletter og nesespary, men det har ikke funka.

I november 07 starta jeg å skrive hodepinedagbok, der jeg kryssa av for hver dag jeg hadde hodeverk.Hadde et system fra 1-3, som beskrev hvor sterk smerten var den aktuelle dagen,satt et tall ved siden av krysset.Tok med meg kalenderen til legen i slutten av mnd og vi gikk gjennom den sammen for så å eventuelt øke medisineringen.

Per i dag har jeg i gjennomsnitt hodeverk 3 dager i uka, og kanskje 2 anfall(kraftige) i mnd, som er en voldsom forbedring.

Gleder meg til den dagen jeg kan være smertefri:)

(ang svimmelhet, jeg blir ofte svimmel i forbindelse med kraftige anfall)

Håper det hjalp littegrann:-)

Skrevet

ingen problem:o)

kan og legge til siden du lurer litt ang migrene at det er noe som blir kalt "triggere"-med andre ord det som kan utløse et anfall..

Noen syns visse typer mat, kanskje sukker og da typisk sjokolade,sterkt lys,oppkast, ja listen kan nok være lang ettersom vi er så forskjellige..

Jeg for min del merker nesten et døgn i forveien når et skikkelig anfall kommer, og kan ikke løfte tungt eller konsentrere meg skikkelig..Hvis jeg anstrenger nakke/skuldre kan det faktisk utløse et anfall her..kroppen er en rar manskin:S :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har ikke den intense hodepinen, får mest nakkepine og trykk i hodet, og dunking i hodet,svimmel,kvalm,mageknip og en følelse av at jeg er bilsyk hele tiden.

Etter anfallene i sommer sluttet jeg å spise alt man ikke skal spise f.eks pølser, hvitt brød, salami, sjokolade, brus, mat med natriumglutamat i seg, som er omtrent alt! Men kan ikke si jeg ble noe bedre.

Spiser fortsatt bare grovt brød og drikker omtrent aldri brus.

Håper de kan si litt mer om meg etter MR`en også... Men skjønner det er en laang vei å gå før man finner ut akkurat hva som er gale og hva som kan hjelpe.

Lykke til videre! :)

Skrevet

Har du forresten funnet ut hva du virkelig ikke tåler å spise,som kan være med på å utløse anfall?

Er du svimmel i flere dager før det kraftige anfallet kommer?

Og mister du følelsen/blir nummen i noen deler av kroppen?

Jeg mister av og til følelsen på venstre side av hodet, ved øret og kinnet.. Grådig merkelige ting som kan skje altså..

Uff,får ikke håpe jeg får et kraftig ett nå! De anfallene jeg har hatt er ivertfall det verste jeg har vært med på... Kunne bare ligge i sengen og la det gå sin gang.. Har ikke litt kontroll,det var ekkelt det!

Skrevet

Det er liksom når du føler du mister kontrollen og at du absolutt ikke kan ta vare på noen andre enn deg selv at det begynner å bli skummelt!

Jeg vet i grunnen at det begynner å krible hvis jeg spiser sjokolade, men om det er akkurat sjokoladen eller sukkeret er uvisst da..

Men en sikker kombinasjon er sterk sol og stress/fysisk stress!Da kan jeg være garantert å få vondt i en eller annen grad..Men legen helte mot kronisk migrene hos meg, som kan være litt triksi med at det begynner som migreneanfall, mne utløses aldri heelt sånn det skulle-for så å bli ferdig etter et par døgn..det er jo skikkelig slitsom..merker at jeg skulle hatt litt avlastning i sånne perioder kan du si,hehe:o)

Ja det er helt merkelig alt som kan komme som følgesvenn av dette her:p

Det høres ut som du er plaget mer med svimmelhet, som i seg selv kan være ekkelt da..

Men jeg blir også nummen rundt øynene,renner i øynene, og nummen i tinningen..blææ...

Skrevet

Hei. Jeg har migrene og har hatt noen heftige anfall i løpet av de siste 8 årene. Har prøvd det meste av migrenemedisin og forebyggende medisin. Jeg ble enda dårligere av å gå på blodtrykksmedisin og elendig av å bruke muskelavslappende midler.. Når jeg får migrene blir jeg asosial, svimmel, hører lite, ser dårlig og oppfatter ikke når folk snakker til meg. Jeg får av og til bare auraanfallene med kvalme og svimmelhet, andre ganger intens hodepine, lammet ansiktsmuskulatur og kan besvime.

Det som hjelper meg er:

Regelmessig trening

Nok søvn

MAT!!! stabilt blodsukker er utrolig viktig. Blir jeg veldig sulten og shaky-får jeg migrene!

Ikke vin, lite sjokolade, lite hvetemel, ikke melk

Ta migrenemedisinen når jeg kjenner det kommer. Ellers har jeg anfall som varer i flere dager.

Som et ledd i utredningen kan man ta migrenemedisin på legekontoret under observasjon av legen. Virker den- er det mest sannsynlig migrene og ikke spenningshodepine. Migrenemedisin vil mest sannsynlig gjøre deg verre om du tar den når du ikke har migrene.

Lykke til

Skrevet

Det med svimmelhet varierer hos meg, men det har skjedd,ja.

Jeg går forresten på forebyggende medisiner nå,for blodtrykket mitt. Det hjelper både BT og migreneanfallene har blitt sjeldnere.

Hadde et stort anfall for ei uke siden, men det er faktisk sjeldent og lengre mellom dem nå som jeg går på denne medisinen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk diagnosen migrene da jeg var 16, altså for 14 år siden. Har vært noe mindre plaget de siste årene, men fikk tilbakefall etter fødselen. Da plagene var på det verste for 10 år siden var jeg hos en øyelege og fikk briller, dette hjalp veldig. De siste årene har brillene vært pakket bort, men de er nå tilbake på nesen og jeg har ikke hatt et eneste anfall siden.

Mitt råd: Sjekk synet ditt! Jeg var sterkt plaget med aura, kvalme, sterk hodepine, synsforstyrrelser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...