Vintersol Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Må nesten få unnskylde på forhånd. Bør sikkert ikke skrive det følgende, men føler behov for å lufte tankene litt, og her er man i det minste anonym. Kanskje det tom finnes noen som tenker litt som meg...?? Det gjelder nemlig barnehageonkler.... Ser igjen en sak på nettavisen om barn som er misbrukt av mannlig barnehageansatt. Dette skremmer meg veldig. Det blir sånn at jeg tenker at jeg helst vil at lillemor skal gå i en barnehage der det bare er kvinnelige ansatte. Tenker i mitt stille at "Hvilke type menn er det egentlig som ønsker å jobbe i barnehage?" Vet at dette er veldig fordomsfullt og diskriminerende. Selvsagt er 99 av 100 (eller 999 av 1000) mannlige barnehageansatte supre personer. Men likevel... Forstår at dette er stikk i strid med tanken at barn trenger både mannlig og kvinnelige voksenpersoner i livene sine, at også kvinner kan misbruke (men statistikken tilsier vel at sjansen er ganske mye mindre), og at dette er rimelig fordumsfullt tenkt. Nå har jeg iallefall sagt det.... Tar sjansen og signerer....
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Som du sikkert alt har oppdaget var det ingen overflod med svar her. Men jeg tenker ulikt deg. Jeg mener at en mannsperson er en kjemperessurs for barna i barnehagen. De blir gjerne favoritter og gjør en fortreffelig jobb. Og det er bra for diversiteten i barnehagemiljøet at det finnes mannsperosner som jobber der. Selvfølgelig finnes det de som går inn i slikt med gale motiver, men de vil man finne overalt. Hva med som håndballtrenere, fotballtrenere, friidrett, allidrett, korps, turn, svømming, lærere osv osv.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 "Hvilke type menn er det egentlig som ønsker å jobbe i barnehage?" --> De som synes at unger fortjener en god, lærerik og meningsfylt hverdag :-) De har vel akkurat de samme motivene som kvinnelige barnehagearbeidere. Men skjønner forsåvidt bekymringen din. Jeg er livredd dagmammaer jeg, som er helt alene med ungen uten noe særlig oppsyn. Hører jo om alt fra at ungene må klare seg selv hele dagen ... at de tar dem med rundt omkring uten å avklare med foreldrene ... sågar at de brekker bena på ungen ved å trykke den ned i barnevogna. Så vi har vel alle våre fordommer, dessverre og heldigvis (man skal jo være kritisk til hvem som tar seg av barna våre).
julenissen Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Synest det er utrolig synd at du kjenner det slik Vintersol! Men kan ha samme omsorgsemne som kvinner og mange menn er både mer kretive og lekne en kvinner og dermed så sjønner jeg ikke hvorfor ikke flere menn arbeider i bhg. Har sett en del menn i bhg etterhvert og de aller fleste er utrolig dyktige. Jeg tror også at menn kan gi barna en del som de fleste kvinner ikke kan. De er litt kanskje litt mer "modige" tåler at ungene klatrer og herjer, får utfolde seg uten å bite negler i frykt for at barna skal skade seg. I tilegg mener jeg at alle barn må få se og oppleve at både kvinner og menn kan være omsorgsfulle (ikke bare pappa på ettermiddag) at også menn kan skifte bleie,trøste, lage mat og vakse bordet etter maten. Er utrolig fornøyd med at min sønn går i en barnehage der det er 50%menn! Enormt bra!
ana baroma Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 I en barnehage her er det en mann som er styrer og "onkel". Han er på småbanrsavdelingen - og alle elsker han!! Han er en flott fyr, en virkelig ressurs for ungene som går der! Man kan adri beskytte seg 100% mot folk som pedofile, dessverre... Men barnehagen kan ha rutiner som gjør at hverken kvinner eller menn skal greie å misbruke barn som går der. For det er en kjennsgjerning at det finnes kvinner som misbruker også!
Vintersol Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2008 Jeg er egentlig helt enig med alt det dere sier, som ikke er enig med meg. Den "rasjonelle meg" forstår jo at dere har rett, og at det er en fordel med både kvinner og menn i barnehagen. Og i idrettslag, korps osv. Men blir bare så utrolig fortvilet over å lese historier om de tilfellene der det går galt. Nå har ikke lillemor begynt i barnehage. Når det skjer, og dersom det er menn der, forandrer jeg forhåpentligvis mening når jeg blir kjent med de som jobber der. Lover at jeg skal prøve å skjerpe meg =) Håper jeg ikke har støtt noen med innlegget mitt. Takker for svar.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Tja, man leser oftere om trenere, prester eller politimenn som er involvert i overgrepssaker mot barn. I barnehagen til mine barn har det e n d e l i g kommet en mann. Det synes jeg er kjempepositivt og en flott ressurs for barna!=)
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Jeg tenker litt slik at de fleste menn som vil jobbe i barnehage er unge, entusiastiske menn som synes det er gøy å jobbe med barn. Jeg kan fortelle deg skrekkhistorier om tanter også, og synes det er fint at barnehagemiljøet får litt input fra menn også. Meeeen, man kan jo bli skremt av alt pratet om misbruk av barn, så det er sikkert ikke dumt at en prater om saken
julenissen Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 overgrep er en av foreldres største mareritt, og selfølgelig ser vi pedofile i hvert et hjørne og blir nervøse når vi leser om slikt. Men jeg tror det er viktig å distansere seg så godt man kan fra alt man hører, ikke hindre barne i noe (feks bade naken) men heller følge godt med. Desverre så er det slik at de fleste overgrep skjer av nære omsorgspersoner som feks familie eller nære venner av familien. det er også disse overgrepene som er mest skadelige ettersom overgriperen misbruker et tillitsforhold. Tror de fleste barehager har så gode rutiner at det ikke skjer overgrip verken fra kvinner eller menn, men 100% kan man ikke være noen steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå