Gå til innhold

Enda et lite spørsmål om ketolysekuren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det i praksis egentlig - med tanke på fellesmåltider med familien? Hvordan forklare en fireåring som sliter med matlysta at mamma slipper å spise potetene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Skrevet

Har bare en toåring her da, men hun vil egentlig ikke ha grønnsaker uansett hva jeg spiser... Men ellers var det en utfordring da, alle ville ha egg og bacon til frokost, spiste gjerne fløtesauser og fløtegratinerte grønnsaker, biff til kvelds, men da gjerne med chips, bearnaise og brus til. Resten av huset spiste jo fullt av karbo, så den hadde nok litt motsatt funksjon på de...

Men til det du lurer på. Du spiser vel andre grønnsaker. Si at fireåringen kan få slippe å spise potetene sine hvis han/hun spiser blomkål eller brokkoli i stedet, slik som mamma? Hovedsaken er vel at han/hun spiser grønnsaker?

Skrevet

Eh... blomkål kan vel ikke erstatte poteter? Jeg ønsker at jenta mi skal ha et variert kosthold, hun er fire år og trenger overhodet ikke gå ned mange kilo. Hun bør ha et variert og godt kosthold med alle de næringsstoffer et barn i vekst trenger.

Skrevet

Hvis hun virkelig ikke vil spise potetene sine er det vel bedre at hun spiser andre grønnsaker? Si at du blir syk/får vondt i magen av poteter, men at pappa og evt. søsken spiser det. Eller som jeg sa: Du må spise potetene dine, det er ikke noe å diskutere! Det er alltid slik at noen får lov til, eller slipper noe, mens andre må, det syns jeg godt de kan lære seg.

Skrevet

Det er heller liten fare for at en unge går glipp av noe essensielt ved ikke å spise poteter.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Si at man må spise poteter for og bli stor og sterk, men at du allerede ER stor og sterk?

Nei, jeg vet ikke.. det har ikke blitt noe tema her.. har bare sagt at jeg får vondt i magen av det, og det var greit..

Skrevet

Er ingen problemstilling her for jenta mi liker poteter. Men ellers spiser vi jo omtrent det samme bare at jeg kutter ut potetene, riset, eller pastaen. og bruker grønnsaker isteden..De gangene de piser pølser tar jeg noe annet. ellers er vi tilhegnere av rent kjøtt, fisk, kylling uansett.

Skrevet

Er jo ikke bare poteter det er snakk om da. Hvis jeg skal på ketolysekur vil det medføre en ganske stor endring i kostholdet - og det er umulig for jenta å unngå og legge merke til. Hun er veldig bevisst hva som spises og hvorfor, så det med at jeg får vondt i magen av poteter vil skape mer problemer enn det løser kjenner jeg henne rett...

Skrevet

Skjønner godt hva du mener, lillejenta her skulle absolutt ha bacon og egg til frokost. Heldigvis likte hun ikke baconet særlig godt, så det ble med den ene dagen.

Jeg opplevde ofte at jeg spiste helt andre ting enn de andre til måltidene, syns ikke det var så enkelt som folk sier. "Erstatter bare"...

- Brødskiva til frokost med egg og bacon

- brødskiva til lunsh med en salat

- pastaen i lasagnen med ? Pizzabunnen med ? Spaghettien med ?

- Brødskiva til kvelds med biff

Det er umulig å ikke legge merke til, det blir helt forskjellige retter, og jeg syns det var litt pes. Det er absolutt ikke bare å erstatte poteten til middagen.

Skrevet

Det trenger ikke være så innmari stor forandring da.

Frokost: Du spiser brødskive, hun spiser brødskive.

Du kan bake ditt eget ketolysebrød (veldig enkelt), og hun kan spise vanlig brød. Brødet er næringsrikt, bare uten karbohydrater. Hun kan smake det hun også, med f eks syktetøy på får hun karbohydratene også dersom du syns det er viktig. Sansynligvis vil hun velge vanlig brød selv om du spiser ketolysebrød.

Lunch: Spiser dere som oftest det sammen? Hun er ikke i barnehage?

Hva spiser dere vanligvis da? Det finner du sikkert ut av. En omelett eller noe kan jo jenta også spise. Salater er jo gode.

Middag: Spis det samme bare at du ikke spiser poteter. Det er ingen næringsstoffer i potet som ikke er i blomkål og brokkoli og slikt. Tror ikke hun lider noen nød om hun ikke spiser poteter dersom hun absolutt nekter det.

Kvelds kan dere spise brød?

Skrevet

jeg har aldri sagt at hun ikke liker poteter... her er det nemlig tvert imot. Hun elsker poteter, ris og pasta, men er ikke særlig glad i brokkoli og blomkål. Får heldigvis i henne frukt og grønt gjennom andre matvarer, hun er blant annet veldig glad i tomat, agurk og hvitløk.

Hun går i barnehage ja, så de fleste måltidene spiser hun der. men vi er jo sammen i helgene, lørdag og søndag, og spiser felles middag og av og til kveldsmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...