Gå til innhold

blodtrykket var høyt igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff asså.. var til legen i dag igjen.. å det var høyt så er ikke så super arti nei... Først lå det på 150/95.. men vi fikk det helt ned på 130/85, men da lå jeg på en benk i 10minutter.. Kjenner jeg blir litt bekymra for å utvikle svangerskapsforgifting.. jeg er jo bare i uke 23.. men urinprøvene så fortsatt fine ut.. Har vært sykemeldt nå i 1og en halv uke.. tenkte å begynne å jobbe 40prosent i neste uke.. blir lange dager av å sitte hjemme, pluss at tida går saakte.. men håper ikke det gjør at blodtrykket skyter til himmels.. hufff asså.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke sånn som meg som får helt skjelven når noen skal ta blodtrykket? Jeg har også høyt blodtrykk når jeg er på kontroll, men jordmor tror det er "kontortrykk". Man skal jo faktisk hvile før man tar blodtrykket, så det kan jo hende 130/85 er riktigere enn 150/95. Har du prøvd hjemmemåling da? Hvis du er slik som meg vil denne målingen vise noe helt annet.

Skrevet

Ja begynner jo litt å lure på om det er det.. satt jo i 20min å venta på å komme inn første gangene jeg målte da.. men da var de skyy høye så da måtte jeg ligge på en benk i 10 min...Men jeg merker ikke at jeg blir nervøs eller sjelven eller nå.. sitter rolig bare.. så er da underlig.. Men når jeg var til jordmor å målte så låg jeg på en benk når jeg målte å da var trykket på 126/80 så det var nokså normalt.. det var på onsdagen.. har jo ikke gjort noe de her dagene liksom... eneste er at jeg har hatt en kjøretime i dag...

Skrevet

men kan jo hende at jeg stresser ubevisst da.. vi skulle iallefall ikke gjøre noe stress ut av dette nå.. så jeg ska ikke måle mer før om 2uker.. legen trodde at det kom av stress han også.. meeen at vi måtte ikke utelukke tegn på svangerskapsforgiftning.. måtte ta det på alvor og at jeg måtte gi beskjed dersom jeg følte meg pjusket osv....

Skrevet

tenker jo som så at siden jeg bare er i uke23 så kan det jo hende at det stiger eeeenda mer når jeg er blitt større og produserer mer blod.. jajaja.. tror da egentli at alt er bra.. men blir da litt bekymra..

Skrevet

Jeg har også et slik kontorblodtrykk, det er veldig slitsomt, så har avtale med jordmor å måle blodtrykket hjemme før time hos henne. Har blodtrykksmåler som er kjøpt på apoteket, så måler det regelmessig. Det er helt fint hjemme, det er heller litt lavt, men øker litt hos lege/jordmor.

Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for, tror ikke du trenger å tenke på svangerskapsforgiftning. Da hadde du fått beskjed om det og de hadde tatt det seriøst. Du har heller ikke proteiner i urinen din og heller ikke ødemer? Om det er noe som kanskje er bekymringsverdig i det hele tatt, er at du selv ikke kjenner deg stresset eller at du føler at du har høyt blodtrykk, og likevel er det litt høyt. Men som sykepleier er dette definitvt ikke farlig høyt for hverken deg eller babyen. Og det blir jo mindre i trykk for hver gang man måler. Stol på jordmor/lege og tro at de ville tatt det seriøst om det var noe, og si i fra til de neste gang at du er bekymret. Lykke til!

Skrevet

Noen mennesker blir stressa bare av å være hos legen, bevisst eller ubevisst. White coat syndrom blir det kalt.

Skjønner at du blir bekymret, men så lenge du ikke har andre symptomer på svangerskapsforgifting er det sikkert ikke noe å bekymre seg for. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har BT på 140/90 hos lege/ jordmor og 120/80 når jeg måler det selv hjemme. Veldig vanlig at BT stiger når man er hos legen.

Skrevet

hei.. ja kanskje lurt å invistert i en blodtrykk maskin, meeen har ikke råd i og med at jeg tar sertifikatet.. Alikevel, hadde protein i urinen sist gang til jordmor på 1+, men ikke så høyt blodtrykk, men at jeg låg på en benk da når jeg målte... Så da blir det jo også litt lavere.. jejeje.. merker at jeg blir veeeldig sliten etter jobb ol så kjenner at det er godt å ta det med ro.. tar kroppens signaler på alvor.. åsså får jeg fort hodepine da.. men skulle gjerne hatt en måler ja.. Får se hvordan det blir å jobbe jeg da... starter rooolig med 40prosent..

Skrevet

Ellers så ville jeg også fortelle at de 3 første gangene i svangerskapet til legen så var blodtrykket normalt så var plutselig nå i uke 20 at det har steget... sååå synes det er rart at jeg plutselig skulle bli så nærvøs eller stressa for å måle.. jeg føler det iallefall ikke sånn når jeg sitter der.. men ja.. kanskje ubevisst da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...