Gå til innhold

full sykemelding fram til permisjon, svangerskaps penger da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg la ut en link tidligere om sykemelding fra og med uke 23 til permisjon, men nå lurer jeg på hva det vil si å få svangerskapspenger? å vil jeg jeg evt få det?

å hva er den summen på?

vil det gå utover videre penger når jeg tar permisjon???

altså di "ekte" svanerskapspengene:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer nok til å få det samme i foreldrepenger som det du får i sykepenger, eller 80 % da, om du velger med lengst permisjon. Foreldrepengene beregnes på samme måte som sykepenger..

Skrevet

Hei. Nå vet jeg ikke hvorfor du er sykemeldt, hører ikke hjemme her men på 3 trimester. JEg var sykemeldt pga bekkenløsning, men søkte om svangerskapspenger fordi det ikke var mulig å tilrettelegge på arb plassen. Jeg får svangerskapspenger, og det er samme beløp som sykepengene og er grunnlaget for permisjonspengene. Dvs at om jeg tar 80% dekning får jeg 80%av svangerskapspengene jeg får nå, osv.. Jeg taper altså ingenting på å få svangerskapspenger, vil heller si jeg tjener på det i og med at ikke sykemeldingskvoten min blir oppbrukt.

Skrevet

Svangerskaps penger får man hvis jobben din ikke kan tilrettelegges. Det er da noe du, sjefen din og legen din søker NAV om.Da er man i prinsippet ikke syk, men at arbeidet ditt kan skade fosteret og deg. Og arbeidsplassen din ikke kan tilrettelegge lettere arb.oppgaver for deg.

Man skal ikke tape noe penger på å gå med svangerskapspenger, det påvirker heller IKKE permisjonspengene dine (foreldrepenger). Man får akkurat samme beløpe som lønn/sykemeldtpenger.

Dessuten syns NAV det er "bedre" i.o.m. at man får en klarere statistikk over hvem som virkelig er syk i ett svangerskap og de som ikke får tilrettelagt arbeid. Noen ganger blir man sykemeldt på feil grunnlag.

Håper dette klarerer litt ;)

Lykke til!

Skrevet

trodde ikke man fikk sm hele sv.skapet jeg,hvorfor fikk du det om du vil svare :)

Skrevet

solstrålen80:

jeg har fått bekkenløsning, å klarer så vidt å bøye meg......

er nå 50% sykemeldt, men lege anbefalte 100%.....

jeg jobber med funksjonshemmede til opplysning, di sitter i rullestol, er uten språk, bruker bleier, alle er kraftig overvektige å er fult hjlpetrengende, så yrket passer ikke meg akkurat nå!!!

er jo bare 3 mnd til jeg går ut i perm da, men kjekt å ha litt ekstra til overs til babyen kommer også, ikke bruke all energi på jobben... jeg trosser smertene nå om dagen, men det er ikke noe hyggelig å komme hjem hos meg, for jeg ligger bare på sofaen helt utslitt å vont i ryggen.... dagen etter er det på`n igjen!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...