mammasgo`jente Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Har jeg rett på det etter at barnet har fyllt 1 år? Kan jeg velge når på dagen det passer best? Skal jobbe kveld, og vil gjerne hjem å amme henne før hun skal legge seg... Hvem søker jeg til? Håper noen vet!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Ja forsåvidt ingen aldersgrense, men arbeidsgiver kan kreve bekreftelse fra lege på at du fortsatt ammer når de er blitt så store:) Dette står i arbeidsmiljøloven § 12-8: Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Om du har rett på ammefri med betaling er likevel opp til arbeidsgiver, arbeidsmiljøloven gir bare rett på tiden:)
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Du kan ha rett på mer enn 1 time pr dag. I den tariffavtalen jeg har, har vi rett på inntil 2 timer pr dag. Hør med arbeidsgiveren din, det er uansett h*n du må søke til. På arbeidsplassen min kan vi bestemme selv når på dagen det passer best. For meg, med 1 times reisevei til og fra jobb så er det beste å få gå tidligere. Og bruke litt tid på jobb for å pumpe.
ifie Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Disse reglene gjelder vel bare om en har 100% stilling?
mammasgo`jente Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2008 Ja det også lurer jeg på! Jeg skal jobbe 50% kveld og vil gjerne hjem å amme henne før hun skal legge seg... Jobber jo like lange dager selv om jeg ikke jobber hver dag.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 I jobben vår har vi faktisk to timer ammetid - inkludert lønn. DET setter jeg pris på!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå