Gå til innhold

Dere som har hatt, eller har, barn med RS-virus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille har fått det nå (midt oppi all elendigheta), og jeg har fått beskjed fra sykehuset at så lenge han puster ok selv, så bør vi være hjemme. Er det noe jeg bør tenke på her hjemme? Han har sonde, så vi gir han nok mat (litt mindre enn vanlig, pga at han hoster til han kaster opp, særlig ved større måltid). Er derfor ikke bekymret for at han skal bli dehydrert eller noe..

Vi gir paracet ved feber, og det hjelper..

Også gir vi han saltvannsinhalasjoner for å løse opp slim hver 3.time døgnet rundt, og vi tror det hjelper litt. Han er jo slapp fra før, så er alltid veldig surklete og slimete. Men det er denne hosten som bekymrer meg, han hoster seg jo blå i ansiktet jo.

Er dette vanlige tegn? Liten apetitt, feber, slimete, hoster og veldig trøtt? Jesper sov nesten i 2 døgn før han i dag har vært litt våken, nå sover han derimot igjen..

Kan så lite om RS, og vi er ikke på sykehuset nå, så har ikke så mange jeg kan spørre. Regner med noen av dere kan mer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Gøril

Så leit å høre at Jesper har fått ennå en plage. Jeg er en av dem som har vært på barnimagen med deg og er veldig lei meg for alt som har skjedd med Jesper :-(

Beklager at jeg svarer deg uten å vite noe om RS-virus, men får i alle fall dyttet innlegget ditt litt opp.

Når Bo var veldig forkjølet sist, og hostet "slimete" fikk vi råd fra legen om å heve hode-enden av senga (og vogna) littegrann så snørret rant ut av nesa, i stedenfor å renne ned i halsen og gjøre at det ble ennå tettere, så det rådet prøvde vi å følge. I tillegg kan litt kaldt vann "roe" ned halsen, men jeg vet ikke om Jesper klarer å drikke noe.

Ønsker i alle fall Jesper god bedring og dere alle lykke til!

:-)

Skrevet

Heisann......

Uff,dere har det trasig med så mye sykdom..Føler med deg..Høres ut som lille Jesper har vært gjennom mye..Har ingen barn med RS jeg, men kjenner til noen som har hatt det,og hun beskrev akkurat det samme som du gjør om din lille gutt.....Liten apetitt,feber,slimete,hoste og alt det..Kontakt sykehuset hvis du er usikker du..de vil sikkert mer enn gjerne hjelpe lille gutten.. Stå på videre(ser i innholdet at dere gjør det fra før..) Flinke er dere!:) Håper Jesper blir kvitt dette viruset snart da..Skal krysse armer og bein...:)

Klemmer

Skrevet

Sønnen min er vel litt eldsre enn din,men jeg kan jo svare.

Han er 11mnd og fikkpåvist RS idag.

Begynte med 40 i feber onsdag kveld,surklete i bryst,slimhoste og hostet til han spydde.

Fra torsdag tiligår har han hatt lav feber.DVS under 39..............Subfrebilpå dagtid 37,5-37,9.

Veldig grinete til tider rn oe som også kan komme av at han var litt rød på ørene.

Har vært feberfri i hele dag.Så han hadde feber i 4 døgn.

har spist dårlig disse dagene.

Det tar gjerne ca 5 dager før sykdommen snur og gå rmot det bedre...........

God bedring til Jesper

Skrevet

hei hei så forferdeli han har fått det og, men får håpe det går fort over. er veldi forskjellig hvor syk en blir av rs viruset. noen blir veldi dårlie men andre ikke. sånn som jeg har forstått fra sykehuset vi lå på og andre leger, er det det dere gjør nå som er det beste dere kan gjøre. kan også være lust å suge opp fra nesen med sånn "nesesuger" fra apoteke, samt saltvansdråper i nesen. blir han veldi tett eller hostete ville jeg tatt turen til sykehust og fått noe som heter rasemisk adrenalin trur jeg det var. det opner luftveiene ,gis oså som inhalasjoner. rs viruset er veldi smittsomt, og hosten kan henge i veldi lenge. vår gutt fikk inhalasjoner hver time i flere døgn, så trur dere kan gi oftere ved behov. men jeg er sjekk med lege først

lykke til og håper han blir fort frisk.

Skrevet

Hei! Liten apetitt, feber, slimete, hoster og veldig trøtt er nokså typiske symptomer på rs. Sønnen min, nå 4 år, har hatt rs to ganger. Første gang da han var 2,5 mnd og andre gang da han var 2 år. Han er født 3 mnd for tidlig, har hatt nokså nedsatt immunforsvar og har også en kronisk lungesykdom pga langvarig oksygenbehandling som nyfødt og har vært mye syk. Første gang han hadde rs var han allerede innlagt på nyfødtintensiv avd. etter fødselen. Da var han ikke så veldig syk, men slapp, hostet mye og var slimete. Fikk inhalasjoner, både saltvann og racemisk adrenalin. Han ble sondematet fra før så maten gikk det greit med. Han hadde også en lungebetennelse på samme tidspunkt (kommmer gjerne i forbindelse med rs, har jeg forstått det som). Andre han fikk rs ble han ganske dårlig og måtte legges inn på sykehus. Ble også behandlet med inhalasjoner og fikk lungefysioterapi flere ganger hver dag for å løsne på slimet i lungene. Dette hadde veldig god effekt. Dette ble gjort av fysioterapi på sykehuset. Da han fikk rs andre gang hadde han også ganske høy feber, før han ble lagt inn på sykehus. Synes det var vanskelig å holde feberen nede med paracet. Han pustet også ganske fort og overflatisk. Da han hadde vært syk 4-5 dager dro vi på legevakta fordi jeg ikke synes det var forsvarlig å behandle han hjemme lenger. Han har vært mye syk og jeg har vanligvis mye is i magen og en høy terskel for å kontakte lege, men synes det da var på tide å kontakte lege. Ble da innlagt. Nå må det jo sies at det ikke er ofte at rs-barn blir så syke som min sønn ble andre gang med rs. Synes du ikke skal vente med å kontakte lege hvis du blir usikker eller utrygg å situasjonen. Jeg kan ikke så mye om rs, annet enn disse erfaringene.

God bedring:-)

Skrevet

Har nettopp hatt samme erfaring med vår lillegutt. Fikk samme tips som over, pluss at legen sa vi måtte sørge for at det alltid var frisk luft i rommene han oppholdt seg i, passe på å lufte godt når han var i andre rom. Trekk er jo selvsagt ikke bra, men den kjølige luften er langt lettere å puste for de små (og oss). For mye varme kan gjøre situasjonen verre.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Vi drar på sykehuset i morgen tidlig. Begynner å føle meg nokså utrygg. Han hoster slik at han kaster opp etter hvert måltid. Og vi gir han mye mindre enn han pleier å få, slik at han ikke skal kaste opp pga for mye i magen. Han svelger SÅ mye slim, bleiene er fulle av slim nå.. Synes det er ekkelt.. Ser jo at han sliter sånn. Heldigvis har vi time til lege på barneavdelingen i morgen, så da håper jeg vi får noen svar vi godtar. Er så lei av at de hele tiden sender oss hjem med beskjeden "dere gjør da jobben like godt som vi her"..

Jeg tror ikke det er helt sant. Jeg er ikke akkurat utdannet lege eller sykepleier, så hvorfor skal jeg klare å gjøre alt like bra som de?

jaja,svaret for vi i morgen..

Klem :)

Skrevet

Dersom de svarer det samme i morgen, så si at det kan godt være at dere gjør, men at du nå er så utrygg at du ikke ØNSKER å være alene med det ansvaret nå.

Be instendig og forlang den hjelpen du føler at du trenger!

Det er ikke godt å være alene med redselen for barnet ditt slik som du beskriver det. Kan være godt å senke skuldrene litt ved å vite at han blir overvåket av kyndige folk til det verste er over. Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...