loveandmarriage Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Mulig jeg er dum altså, men må spørre likevel. Hvordan gjør man dette med smaksprøver? Hva har dere gjort? Gutten min er nå nesten 4mnd, og jeg må begynne med litt tynn grøt nå, siden han er sulten hele tia. Er det da lurt å venne han til det først? Også ta smaksprøver etterhvert? Fikk beskjed på helsestasjon om at jeg kunne gi smaksprøver fra 4mnds alder. Men hvis han virkelig får smaken på noe, hva skal jeg gjøre da? Hvis jeg bare kan gi en ts eller to lissom. Han har fått sviskesaft, fordi han har stoppet opp litt. Blandet det først i melka, men nå får han litt med skje i stedet. Og han ELSKER det. Blir furten når jeg ikke gir mer enn det han får. Hva har dere gjort med deres små når de virkelig har fått smaken på noe? Tenker selvfølgelig ikke å gi et glass om dagen eller no, hehehe. Jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis noen svarte på hva de har gjort med grøt og smaksprøver:)
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Heisann! Første gangen han får grøt kan du f.eks gi av 1-2 ts. pulver og vann til den er nokså tynn. Dersom han ikke reagerer med magevondt eller lign. er det bare å øke på gradvis til full porsjon f.eks i løpet av en ukes tid +/-. Maisgrøt, risgrøt og hirsegrøt er gode grøter å starte med. Svisker kan du bare fortsette å gi ham. Det kan også røres inn i grøten så får han litt smaksvariasjon på den også :-) Det er også et triks når han etterhvert skal tilvennes nye grøt-smaker. Ellers kan man også prøve med litt forskjellige fruktmoser, enten som dessert eller som smaksetter i grøten av og til. Når han er vel inne i rytmen med ett eller to faste grøtmåltider om dagen kan du begynne med tilvenning av middag. Da gjør du det på samme måten. Først en liten smak, så gradvis større porsjoner. Det er ikke sånn at du MÅ begynne med grøt, du kan også starte med middagsglass/moste grønnsaker i stedet også tilvenne grøten senere. Det er gjerne greiest å starte med en smak av gangen, også blande smakene etterhvert. Hvis han virkelig får smaken på noe så lar du ham få så mye som du syns er ok, så ofte som du syns er ok. :-) Det er vel ingenting du bare kan gi 1-2 ts av. Småen her drikker gladelig ca 50 ml svisker om dagen (det er det som må til for å få no´ fres på magen hans). Du må bare finne ut hva som er passe mengde av de ulike produktene for dere (balanse søtt/middag/grøt/melk osv.) Lykke til.
loveandmarriage Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2008 Tusen takk for svar! Greit å høre hva andre har gjort. Har jo aldri vært gjennom det her før.. Bare et spørsmål: Hvis han får magevondt av grøten, hva gjør man da? Blir takknemlig for svar fra flere også, på hovedinnlegget:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå