Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Har tenkt å importere noen tskjorter som jeg skal vidrereselge her i Norge. Kommer ikke til å tjene mer enn ca 20-30.000 kroner på dette. Kan det regnes som hobby, eller ikke? (regner jo ikke med det....) Men hvordan skal jeg gjøre dette for at det skal bli lovlig?
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #2 Skrevet 21. januar 2008 Ingen som vet....?
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Opprett et enkeltmannsforetak, da kan du skrive av momsen ved innføring av produkt, samt at du kan skrive av annet matriale og slikt du trenger til å selge det, som feks annonnsekostnader. Papir og fakturering, datamaskin dersom du trenger det (og da kjøper deg en ny en på foretaket) +++ Og ja, det er skattepliktig...
~sjiraff~ Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Videresalg av t-skjorter kan nok ikke karakteriseres som hobby. Hadde du derimot strikket skjerf og solgt så ) Men lager du et firma som hun over skriver så kan du skrive fra såpass mye at du sikkert ender på en veldig lav inntekt og dermed lav skatt )
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2008 Hvor registrere jeg meg da? Går alt gjennom Brønnøysundregistrene? Jeg kan ikke dette, så jeg trenger veiledning. Regner ikke med at de kan hjelpe meg på arbeidkontoret. Vet dere om noen jeg kan ringe som styrer med slike ting? Og så lenge jeg må betale skatt av det så må jeg vel regne ut moms og slike ting også?
*Magic* Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Les på Brønnøysundreg. sine sider. Det vil ikke lønne seg for deg å m.v.a. registrere deg ved så liten omsetning. Rettere sagt så er du ikke m.v.a. pliktig før du overskrider et salg på 50.000,- innenfor en 12 mnd. periode. Sjekk ut linken. Du finner svar på det meste her hvis du leter:) https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/for-du-starter/minste/naringsvirksomhet/
~sjiraff~ Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Registereingen må skje i brønnøysundregisterne ja. I og med at du selgernoe som er momspliktig på du ha egen momskonto osv. Kan ikke dette så godt selv. Min samboer har eget firma, men holder på med noe som ikke er momspliktig så kan ikke noe om den biten.
~sjiraff~ Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå