Gå til innhold

Mor og barn undersøkelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev fra Mor og barn undersøkelsen, og lurer på om jeg skal delta eller ikke. Det er jo utrolig mye å fylle ut...men samtidig er det jo for en god sak. Og mine barn kan jo ha nytte av den senere.

Er det flere som har fått invitasjon til å bli med i denne undersøkelsen, og vurderer om de skal bli med eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fått den her og...

Vi velger å ikke delta -- blir for mye å forholde seg til.. Har mye annet på bordet nå også ;)

Kjempeflott de som stiller opp!!

Skrevet

Dette har vi valgt å stille opp på. Tar ikke mange minuttene av vårt liv å fylle ut skjemaene. Syns det er en selvfølge å stille opp på sånt som våre barn kan nyte godt av i fremtiden sin. Tenk på alt de kan finne ut av sånn statistikk!! Dette kan gi grunnlag for mye bra forskning i fremtiden :)

Skrevet

Jeg vurderte frem og tilbake etter å ha mottat skjemaet og var usikker som du fordi det var så mye å fylle ut. (sliter med hodepine og kosentrasjon så så for meg dette som et marerittprosjekt).

Ringte og snakket med de ansvarlige da jeg hadde et par spørsmål og hun var jeg snakket med var veldig behjelpelig! HUn forklarte hvor viktig dette er for forskning videre (og jeg selv vil jo ha svar på mye av det de finner ut av ved hjelp av dette). Og at det var mye viktigere at man deltok med det man orket enn å la vær. Alle monner drar. Orket jeg ikke fylle ut skulle jeg bare sende svar på det jeg klarte osv osv. Bare jeg sendte inn skjemaene. Og det var vel bare snakk om 4-5 runder!

Man kunne også frastå fra blodprøven (jeg besvimer stort sett altid av blodprøver..). Men da jeg kom på ullevål fikk jeg en kjempeflink jente som tok prøven på meg uten at jeg merket en ting!! Og dermed har jeg hittil deltatt med max innsats.

tenk om noe skulle gå galt med barnet ditt og de hadde hatt en kjempedatabase som kunne hjulpet til med svar...? Det er dette jeg håper vil skje i fremtiden;)

Skulle man etterhvert finne ut at denne undersøkelsen blir for krevende eller vanskelig kan man også bare melde seg ut av det hele. Så du står fritt. Det er DITT valg;)

Skrevet

Synes de gjør en utrolig bra forskning , så ja, er med på undersøkelsen for 3. gang! :)

Skrevet

Ja, er med for 2. gang her. Tar ikke så mye tid og ville ikke vurdert å ikke være med en gang: )

Skrevet

Hei!

Skal føde på Ahus og fikk brev derfra at jeg før ul ville få invitasjon til å delta i denne undersøkelsen, men skal på ul på torsdag og har enda ikke fått det?

Fikk dere det lenge før ul?

Skrevet

Jeg synes det er en veldig viktig undersøkelse, så både jeg og sambo deltar på den. Jeg er også med i en oppfølgingsundersøkelse, der jeg skal inn 2 ganger ekstra under graviditeten, for å avgi blod- og urinprøve. Det syntes jeg var littegranne stress mtp full jobb og travel hverdag, men jeg tar det som en "borgerplikt"... Det gagner jo fremtiden, så da ofrer jeg litt tid på det :)

Skrevet

Sist jeg var gravid fikk jeg i posten og valgte å delta. Fyllte ut jevnlig i 2 år. Synes de virket utrolig hyggelig å gøy å lese resultat av undersøkelsen som jeg fikk tilsendt i magasin i posten. Vet ikke om det er sånn nå, men da fikk jeg iallefall legetimer gratis i ett år siden jeg deltok i undersøkelsen.

Skrevet

Hei hei

Jeg fikk undersøkelsen 3 uker før UL. Jeg og samboeren har tenkt å delta på undersøkelsen.

Skrevet

Til dere som ikke har fått info før UL; det fikk ikke jeg heller på grunn av en glipp, men det var ikke noe problem. Vi fikk tatt blodprøvene som vi skulle i forbindelse med ul og de tok adressen sånn at vi fikk papirene i posten noen dager senere. Bli med på dette, det er viktig!

Skrevet

Vi velger å være med for andre gang. En flott sak :o) Det kan komme ditt barn til gode en gang. Og hjelpe mange som kommer etter. Syns ikke det tar lang tid.... Og som andre sier... det er for en god sak. Viktig å støtte dette!!!!!

Skrevet

Har også fått den, og fikk den i forrige svangerskap også. Var ikke med da, og skal ikke være med nå heller. Det er så utrolig mye å fylle ut, og med det energinivået jeg har for tiden, så orker jeg ikke å gå i gang med det. Men det er jo bra at de har slikt da, og at det er folk som stiller opp :)

Skrevet

Både jeg og sambo har sagt ja til å være med. Har sendt inn skjemaet og leverte blodprøver når vi var på UL. Jeg er veldig positiv til forskning, gøy å kunne bidra litt ;)

Skrevet

Her er vi også med, begge to! :)

Skrevet

Er med for andre gang....

Skrevet

Men er det bare jeg som syns at hele greia er litt ullen? Ikke klarte jeg forstå hva de skal med resultatene heller; bare "forskningsgrunnlag". Veldig lite konkret informasjon i skrivet i hvert fall.

De skal ha utrolig mye personlig info, blant annet om sykehistorie, utdanning, psykisk helse, pluss blodprøver. TENK om den infoen havner i gale hender, for eksempel i forsikringsbransjen!

Nei, her setter paranoiaen inn, altså.

Jeg blir ikke med - for andre gang.

Skrevet

Dersom du hadde gjort litt grundigere forskning og kunnet norske lover hadde du visst at det er utrolig strenge krav til forskning. Og at det du leverer inn er anonymt. Navn og personalia vil ikke kunne kobles til skjemaet du fyller ut!

Dessuten skal resultatene brukes til så mye forskjellig at det er vanskelig å skrive en konkret sak det skal gå til. Det vil bli laget en kjempedatabase som senere vil kunne brukes til all mulig forsking da denne undersøkelsen er så omfattende.

Det du ikke vil svare på kan du jo la vær å svare på også;) Men respekterer ellers at man ikke har tid/lyst til å delta. Det er tross alt en frivillig sak. Ser bare at dette vil være en kjempefordel for mitt eget barn å siden feks vite hva som påvirker svangerskap osv av alle de punktene du har nevnt over. at det ikke lenger skal være synsing men fakta på bordet!

;)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Vi har fått tilbudet og har blitt med.

Tok litt tid å fylle det ut og noen spm var vanskelige synes jeg, men synes det er for en veldig god sak så var ikke i tvil egentlig :-)

Skrevet

Vi har svart på skjemaet og sendt inn. Er jo greit hvis dette kan hjelpe til å funne ut av ting. Og det tok ikke så mye av min tid, men det var noen vanskelige spørsmål så da svarte jeg bare tilnærmet det jeg syns! Men skal jeg ta blodprøve når jeg skal til UL? skal jeg si ifra selv da at jeg er med på denne undersøkenlsen eller vet de på sykehuset dette?

Skrevet

er mange interesannte,personlige og morsomme spørsmål ja...

måtte høre med mannen min iforhold til meg om mine humørsvigninger i forbindelse med mens...hehe..

gjorde det selvfølgelig i plenum i romjula rett foran svigersan...hehe..

vi fikk oss en god latter :-)

nei,så her har vi fyllt ut begge to..det går jo tross alt til en god sak..

så får vi håpe de får nor fornuft ut av vår ufornuft... ;-)

Skrevet

Nå har jeg fyllt ut min del av skjemaene, og samboeren min skal fylle ut sin del. Så vi blir med:-)

Skrevet

Huff.. dette må jeg si jeg himler med øynene til altså anonym 22:25!! Jeg jobber selv med forskning og vet hvor viktig det er å ha et stort datagrunnlag, dvs en stor svarprosent, for å finne ut viktig informasjon om arvelighet av sykdom, samt din livsstil og hvordan dette påvirker barnets helse. For å kunne si noe sikkert om disse sammenhengene er det selvsagt viktig at så mange som mulig deltar.

Og å kalle en spørreundersøkelse fra Folkehelseinstituttet "ullen" må jeg bare le av!! Herregud, det er en av de største forskningsinstitusjonene i landet!!! Tror du virkelig ikke de har rutiner for å behandle info konfidensielt?? Disse dataene fylles ut anonymt og anonymiseres videre da de skilles fra ditt svarnummer så det er ikke mulig å finne ut noe om enkeltpersoner. Men det er kanskje ikke så lett å vite om man ikke kjenner prosedyrene for slike studier. Kan ihvertfall opplyse om at dette er totalt ufarlig for deg å delta på. Men det positive er at denne kunnskapen vil gagne dine barn og barnebarn ved at de finner nye funn om både arvelige og livsstilssykdommer f.eks, og kan utvikle medisiner mot dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...