Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff og huff, blir det aldri bedre? Nå er lillemann 4 uker snart og han skal ha mat minst annenhver time, noen ganger også oftere. HELE døgnet!! I dag har han ikke sovet noe nesten, sovner ved puppen, men når jeg legger han i vugga bare hyler han og vil ligge oppå meg hele tiden. Om natten må jeg alltid amme han i søvn, og han MÅ ligge i sengen ved siden av puppen...

I natt hadde han tydeligvis vondt i magen, og han var våken fra 4 til 7, og skulle bare henge i puppen og hyle... Han sovnet heller ikke før rundt 12 i natt, og spiste igjen klokken 02 også.. Føler jeg er en zombie her...

Kan jeg kontakte HS ang dette, lurer på om han kanskje har kolikk light, eller om han reagerer på noe jeg putter i meg.. Han driver og trykker, og har veeeeldig grønn bæsj! Er det normalt å kontakte de ang slike ting før 6 ukers kontrollen. Hva kan de evt gjøre??

Trenger litt råd, andre som har hatt det slik, og når bedret det seg evt?

Når kan jeg gi han ammete og evt hvor mye? Har hørt at jeg kan gi sukkervann, men når og hvor mye... ?

Ja dette var mange spørsmål, håper noen har noe råd til meg...

Klem fra trøtt førstegangs mamma:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff... nå føler jeg virkelig med deg. Dattera mi var akkurat lik, nå er hun blitt 12 uker og sover heldigvis om nettene. Nå har jeg ikke ammet henne, kun pumpa meg og gitt på flaske... Sukkervann hjalp oss veldig, hjelper foresten enda, om hun har vondt i magen... Vi bruker ca. 15 ml vann og 1 ss med sukker, koker det opp til sukkeret er løst opp, og inn i kjøleskap til avkjøling. Kan gi det med teskje, men er lettere om du får fatt i ei lita sprøyte på 2 ml på apoteket. Vi gir ca. 1 ts når hun skriker, og det hjelper som regel.

Skrevet

Hei:)

Slik hadde jeg det med min lille også.. Kanskje litt verre ettersom min hadde ganske kraftig kolikk.

Jeg gikk til kiropraktor med han, og det hjalp med en gang!

Men tror ikke du skal gjøre dette før barnet er 6 uker gammelt (pga dette med hoftene osv.- men kan være jeg tar feil der).

Om han trykker seg er det nok eventuelt luft i magen, eller noe som plager barnet, stakars:(

Dette med å sovne til puppen blir fort dårlig vane for barnet, men er for tidlig å ta tak i det når han er 4 uker gammel.

Du kan jo så klart prøve å legge han i egen seng etter han er sovnet for hver amming?

Ville iallefall prøvd med kiropraktor, kan være spenninger i mage eller rygg som gjør til at barnet trøster seg med puppen!

Lykke til!;)

Skrevet

Å, dette var kjent. Sånn var det endel her også.

Det er helt normalt at så små babyer skal ha mat annen hver time.

HS er der for dere, det er bare å ta kontakt. Jeg var mye hos HS den første tiden, det var godt å ha noen som støttet oss i alt det nye.

Mitt beste tips er at du prøver å slutte med alt som inneholder melk (melk, ost, brød med melk, melkepulver, melkesukker osv). Lillegutt ble mye bedre etter 3 dager. Så jeg spiste ingenting med melk i 3 uker og begynte å trappe opp igjen. Da var tarmen hans bedre utviklet og han tålte det.

Ellers så er det løk, egg, brus - som også er ganske vanlig at de reagerer på.

Ammete kan du gi han en t-skje et par ganger om dagen. Du koker te til deg selv, drikker det meste, men sparer litt til han - gi den når den er ca 37 grader.

Sukkervann har jeg ingen erfaring med. Men det skal være dempende på vondtene.

Skrevet

Ja da skal jeg prøve det. Det er jo så utrolig vondt å høre på når han skriker sånn! Og frustrerende å ikke vite hva man kan gjøre liksom. Skal fikse sukkervann til i kveld. Det er da det tydeligvis er verst for gullet..

Godt å høre at det bedret seg med søvnen til prinsessa deres da.. Jeg kan nesten ikke vente til jeg får 5 timer sammenhengende søvn igjen. LUKSUS!

Skrevet

du kan kontakte hs, ring å spørr om du kan komme en tur med gutten/bestill time hos helsesøster!

jeg måtte også amme veldig ofte, særlig om nettene, så jeg starta i fire ukers alder å gi sara en flaske mm eller mme v leggetid, og da sov hun mye lengre, nå opptil 5 timer sammenhengende, så det er virkelig verdt et forsøk!

du kan drikke mye ammete selv, og gi gutten litt fennikelte, feks en ts før mat, kok 2,5 dl vann m 1 ts fennikel i ca 5 min, la det trekke/avkjøle og sil, hell på flaske eller annen ren beholder. dette kan du gi i kopp, skje eller doseringssprøyte.

du kan også prøve å se om det er noe du spiser, som gutten reagerer på, feks melk, brus etc

det var mine råd iallefall! uansett, ikke vær redd for å oppsøke helsestasjonen!

lykke til!

Skrevet

dette kan være så mye...løk er skummelt fordi de tåler ingenting av det og løk er i det meste matvarer...har du spist brun sos med løkpulver i er det nok...da kan de hyle flere timer i strekk...tomatsuppe med løkpulver i...fyfy...kål holder du deg langt unna...trenger ikke være dette men prøv...gå igjennom alt du spiser...kan jo være at unger rett og slett ikke tåler melk..kan være kolikk...kan være andre ting...sukkervann hjelper mot kolikk..miniform hjelper også,men det anbefaler de ikke t små barn lenger...vet hvordann du har det:) jenta mi kunne gråte flere timer i strekk viss eg hadde spist en t skjei brun sos...

Skrevet

Takk for gode råd folkens. Utrolig hvor deilig det er å lette på trykket her inne... :) Føler meg liksom ikke som verdens største failior lenger.. Tar en telefon til HS imorgen tenker jeg.

Lillemann har sovet faktisk i 45 minutter nå, fantastisk! Skal prøve å finne ut hva jeg spiser som han evt reagerer på. Kan det være sjokolade? Har fått litt kick på det for tiden...

Skrevet

sjokolade var fyfy her i gården inntil nylig!!! snupp fikk kjempevondt i magen da... prøv å holde deg unna det å se om ikke det kan hjelpe litt =)

lykke til!!!

Skrevet

Sjokolade er en av de vanligste tingene de små kan få magevondt av.

Tenkte bare også å si ifht sukkervann. Det er 1 dl kokt vann og 1 ss sukker. Ikke 15 ml vann som ble sagt over her.

Sukkervann hjalp også innimellom her.

Vi har forsøkt minifom, selv om det ikke er anbefalt lenger fikk vi lov av HS å prøve 1 ukes tid å se om det har effekt. Det er langtidsbruken de ikke anbefaler.

Kjenner veldig godt igjen det du skriver om både lite søvn, ofte mat, magevondt og spesielt trykkingen. Lille her trykka så mye at hun aldri fant ro til å sove f.eks. Sov bare på meg til hun var 8 uker ivhertfall, plutselig ved 9 uker ca så sovnet hun av seg selv.

Da hun var 4 uker gikk jeg med henne til man.terapeut ved barneklinikken, hun hadde låsninger i nakke, rygg og bekken, etter 1 behandling ble trykking borte etter et par uker, etter behandling nr 2 forsvant magevondten, skal sies at hun da var 10 uker og det gir seg jo ofte når man nærmer seg 3 mnd.

Hvordan var fødsel? Ble mini tatt med sugekopp/tang e.l?

Skrevet

Nei han kom ut av seg selv.

Huff nå ga jeg 15 ml vann jeg nå.. Tror du det er noe problem? Hvor ofte kan man gi sukkervann? Og hvor mange t skjeer skal man gi?? Tenker også på evt manuell terapeut om det ikke gir seg... Hvor mye koster slikt?

Skrevet

Kokt vann temperert kan også gis innimellom ved magevondt, jeg gjorde det av og til, men ikke gi vann hvis han er sulten, da må han få mat. Normalt at de spiser ofte når de er så små. Her var det veldig ofte hver time de første 6 ukene.

Sukkervann kan gis hver time. Bland 1 dl kokt vann med 1 ss sukker og gi 5 ml (prøv 1 1/2 ts) over noen minutter når han skriker. Det skal ikke gis forebyggende, men når det står på. Det er jo ofte på kveldstid magevondten melder seg.

Behandling hos manuell terapeut med tilskudd, er gratis for barn under 12 år. Sjekk barneklinikken.com. De har god greie på småttiser. Hvis du bor i Oslo da ;o) Vi trengte ikke henvisning fra lege og fikk time dagen etter jeg ringte.

Skrevet

Høres ut som at gutten din er ganske lik som jenta vår var...i tillegg til det du skriver,så skrek hun hele dagene,utenom når hun sov litt inni mellom...

Etter en mnd fikk jeg råd om å gå til manuell terapaut og sjekke om det kunne være noe med nakken eller ryggen,(siden det ble forsøkt med vakum,og ble til slutt keisersnitt). Det viste deg da at hun hadde en forskyvning i nakken,og han mente at hun hadde det vondt. Etter en behandling merket vi bedring! Flere hadde i tillegg bemerket at hun hadde så stor mage..etter at vi hadde vært på behandling hadde hun masse luft i magen,og den var allerede mindre neste dag...)

Det er utolig hvor mye som henger sammen i kroppen!!

Ta kontakt med en manuell terapaut,du har ingenting å tape på det!

Skrevet

Du kan gi barnet to t-skjer med amme-te før hvert måltid. Du kan også drikke dette selv.

Om du tror han har avføring som ikke kommer ut så kan du gi han litt malt-ekstrakt på t-skje eller blande i melka om han får flaske. Evt gni inn litt på smokken ettersom det er veldig seigt og litt vanskelig å gi med skje.

Om du er lei og kjei i kroppen av å gå og bysse og bære så skaff deg et bæresjal eller lignende så det ikke blir så tungt for ryggen og slik at du får gjort annet enn å bare bære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...