Gå til innhold

deres BESTE OPPSKRIFT på LASAGNE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter, er så sugen på lasagne, men er så lei av den samme kjøttsausen som jeg alltid lager. Nå vil jeg høre hvordan dere andre lager kjøttsausen, eller om dere har andre kreative forslag. Tar imot med STOR takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mmmmm.... det hørtes godt ut. :)

jeg sverger til toro, jeg :) hehe

MEN.. jeg MÅ ha masse krydder og hvitløk i sausen.

blander gjerne flere typer oster oxo.

Skrevet

Her er min oppskrift, pleier å gjøre suksess:

Kjøttsaus:

500 g karbonadedeig

1 middels stor løk, gul el rød

2 fedd hvitløk

1 boks shampinjonger

et halvt glass el en halv tube tomatpuré

1 pakke el boks hakka tomat med basilikum

1 ts timian

1 ts paprikakrydder

salt og pepper etter smak

Ostesaus:

3 ss smør

3 ss hvetemel

5-6 dl h-melk

3-4 dl revet ost, gjerne en blanding av parmesan og norvegia

salt, hvitpepper og muskatnøtt

Dette holder til en stor ildfast form sammen med lasagneplater og ost til gratinering.

Håper du kan bruke den.

Skrevet

Jeg har en ekte italiensk oppskrift. Har ikke alle mengder og sånn 100 % i hodet nå, men det kan du jo bare tilpasse. Uansett, den inneholder følgende:

Kjølttdeig

3 fedd hvitløk

1 løk

bacon i småbiter

1 stang med stangselleri i småbiter

1-2 gulerøtter i småbiter

1 boks hakket tomat + litt tomatpuré

2,5 -3 dl rødvin

div krydder (husker ikke akkurat hva, men salt, pepper og litt muskat ihvertfall)

Kombinerer du det jeg har her med noe av det man ellers finner i lasagneoppskrifter, bør det bli bra

Greia med denne er at du først stekker løk/hvitløk og lar det bli blankt, så tar du oppi bacon, lar det steke til baconet ikke er rått lenger, og sågulerøtter og selleri, og lar dette surre en stund før du har oppi kjøttdeigen. Etter at kjøttdeigen er brunet tar du rødvinen, og lar det koke godt inn før du tar oppi tomat (hakket og puré) samt krydder. Skru ned temperaturen.

Dette er en saus som kan koke leeeeeeenge på svak varma, og gjerne en times tid eller mer. Pass på å ha på lokk så ikke all væsken fordamper, og følg med så det ikke blir for tørt/tykt (da kan du evt ha oppi litt vann/ketchup el.)

Høres kanskje rart ut med bacon, gulerøtter og selleri, men de er smaksforsterkere som du ikke "smaker" som sådan når sausen er ferdig, for da er alt så godt kokt inn. Anbefales!

Skrevet

stemmer for den siste. Gulrot, stangselleri (eller sellerirot), løk, hvitløk, bacon er et must.

Ser ut til at hun har glemt å ta med ostesausen:

lag vanlig bechamelsaus ("hvit saus"), litt tynn siden den tykner enda mer med osten i, og hiv i hvitløk og godt med parmesan.

Skrevet

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bra, dere er helt toppers!!! Skal lage det imorgen. Prøver en kombi av alt dere har skrevet her. Digger grønnsaker så selleri og gulrot er sikkert en slager!!!

Tuuuuusen takk jenter!!!

Skrevet

Ser jeg kom i skade for å undertegne med Anonym :) Det var ikke meningen, akkurat lasagneoppskrifter er vel ikke så pinlig at man ikke kan fremstå med nick, hehe.

Selvsagt må man ha med ostesausen :) men den har jeg ikke i hodet, og den som står over her er sikkert like grei - høres ganske lik ut den jeg bruker.

Jeg pleier også å strø litt parmesan på toppen. Lykke til! Håper du blir fornøyd :)

Skrevet

hihi ja det er kanskje ikke det mest pinlige temaet her på BIM:)

ÅH JA parmesan!!! Takk for at du minte meg på det. Kjøpte jo bare vanlig ost, men jeg digger jo parmesan, så det skal jeg iallefall ha på!!!

Skrevet

Mitt aller beste råd til lasagnen er selfølgelig å lage den fra bunn av.

Det jeg gjør når jeg vil ha xtra god lasagne er å ha ca 1del rødvin i kjøttsausen når denne stekes, og selfølgelig hvitløk.

Ellers i ostesausen har jeg forskjellige oster, hvor fersk parmasan er viktig, tørket på boks hvis du ikke har annet.

Ellers så er litt muskat i ostesausen et must.

Legger gjerne litt god ost midt i lasagnen også mellom et lag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...