Contura Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 For å gjøre en lang historie kort: Min datter bodde hos meg til hun var 3,5 år, flyttet deretter til sin far pga. at jeg var syk. Han etablerte seg på nytt, fikk 3 barn med den nye kona, men de ble skilt sommeren 2007. Han var etter dette ikke i stand til å ta seg av vår datter og hun flyttet tilbake til meg i en alder av 11 år. Jeg og min nå etablerte familie der hun nå har snart 2 søsken bor på sørlandet, far bor i Hedmar og hans fraskilte kone og 3 barn bor i Trøndelag. Min datter har jo i bunn og grunn vokst opp med de 3 søsknene hun fikk hos far, men disse ser hun nå omtrent ikke siden de er så små at de ikke reiser til far på samvær. Finnes det noen måte å få støtte slik at hun kan reise til sine søsken med jevne mellomrom? Jeg (og far) har desverre ikke så god økonomi at vi kan klare med disse utgiftene selv. Å sette henne på tog i 10 timer er ganske så uaktuelt, det må i såfall bli snakk om flyreiser - noe som praktisk sett flott kan gjennomføres. Jeg synes det er så synd at hun mister kontakten med søsknene sine pga. brudd og flytting og vil gjerne være med på at hun får kjenne dem frem til voksen alder også. Hennes tidligere stemor virker ikke til å ha noen problemer med å skulle ha henne på besøk. Hvor henvender jeg meg?
*-* Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg vet ikke jeg, men tviler kanskje på at du kan få støtte til det noen steder? Eller? Ikke så greit for jenta da, hun har hatt mye omskiftninger i livet sitt allerede. Selv om det er et økonomisk spørsmål så tror jeg at jeg ville strukket meg langt som familie for at hun skulle få ha kontakt med de tre andre søsknene sine, selv om ikke far hjelper til. Vet ikke om hun får reise alene med Norwegian, men de lar iallfall barn reise alene på SAS og da får du billett til under 1000 fra Gardermoen tur retur Trondheim iallfall. Det går jo an å kjøre jenta dit hvis det er viktig, selv om det er et lite stykke fra Sørlandet. Ellers må man putte på litt mer penger så hun kommer seg fra Kristiansand til Oslo feks, de passer på henne om hun reiser alene. Vet dette ikke var akkurat hva du spurte om, men det er jo på en måte en prioriteringssak også. Selv om man ikke har så god økonomi, så kan man jo klare å skrape sammen til en tusenlapp i ny og ne hvis det er noe veldig viktig. Og hvis dette betyr mye for jenta di så ville jeg prioritert det, hun har allerede byttet hjem to ganger. Hvis et besøk hos søsknene i blant er bra for henne så vil det sikkert være bra for hele familien din, selv om det kanskje betyr å kutte litt ned på andre fellesgoder
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Sosialkontoret i kommunen der barnet bor. Om det er utenkelig å kunne greie å skape sammen de kronene det koster å fly et barn til Trondheim og tilbake, er det vel egentlig temmelig sannsynlig at dere er i kontakt med dem allerede. Bestille litt god tid i forveien så er det rimelig og praktisk mulig både med Norwegian og SAS. Snart er hun da også 12 og da bør det nå være mulig å reise med tog, om det er mye å spare på det.
junijente fikk julijente Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Dette vet jeg ikke så mye om, men er det ikke noe om at søsken også har en form for samværsrett? Da burde det jo finnes noen type støtteordning for dette. Du skriver at søsknene er så små at de ikke reiser til far for samvær, men reiser han oppover til dem? Kan ikke datteren deres evt være med ham oppover? Om det er lettere å få henne til Hedmark alene da. Ellers vil jeg få si at jeg synes det er flott at du klarer å se datterens behov for å være sammen med de søsknene du egentlig ikke har noe med å gjøre. Virker som om du har et greit forhold til både din eks, og hans eks igjen, det synes jeg er imponerende, og et godt utgangspunkt for å finne en brukbar løsning for alle parter :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå