Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Tårene triller og jeg er så lei meg. Gutten min er 3 måneder og hele veien har jeg hatt problemer med ammingen. Men jeg har stått på, bitt tennene sammen og fullammet så godt jeg kan. Men hele tiden er det nye problemer. Det startet med at melken kom sent og at legen på sykhuset sa at blodprosenten hans var så lav at han måtte få litt mme. Så blodige brystvorter, men fikk hjelp til rett teknikk og fikk ganske raskt ammingen i gang, men måtte pumpe etter hvert måltid for å få opp produksjonen. Så var det sopp/trøske, tette melkeganger, brystbetennelse og brystabcsess som jeg måtte behandles for på sykhus. Nå trodde jeg at alt var i orden, men får stadig tette melkeganger som jeg heldigvis klarer å fikse etter 1 dag. Og nå har han begynt å hylskrike under ammingen, virker utålmodig og vil ikke suge. Det føles så håpløst og jeg er så lei av at det alltid er problemer. Lurer virkelig å om det er verdt det. Og på toppen av det hele, samfunnets press om å amme, følelsen av at jeg er en dårlig mor hvis jeg slutter.
Mammapudding Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Først og fremst..om du velger å slutte å amme så er du IKKE en dårlig mor og du skal IKKE ha dårlig samvittighet! Så lurer jeg på om du har prøvd den nesesprayen som du får på resept, Syntocinon(?), som gjør at melka strømmer lettere? Leah hadde en periode hvor hun ble utolmodig og hylte under amming fordi melka ikke kom fort nok..med nesesprayen ordnet det seg lett:) Nå bruker jge kun sprayen hvis jeg pumper eller hvis det ikke er så lenge siden hun spiste. Håper det ordner seg for deg, uansett om du fortsetter å ammme eller slutter..lykke til:)
*1+1=2 små* Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 jeg synes det er imponerende at du har holdt ut så lenge som 3 mnd.! Du er ingen dårlig mor hvis du gir deg=) Du vet selv hva som er best, hvis ammingen bare fører til stress så gi ungen din noe annet så dere kan kose dere sammen! Synes det er så himla unødvendig at vi må føle oss dårlige hvis vi ikke får til ammingen, jeg har vært så heldig ja HELDIG at alt har gått bra etter at jeg fikk litt hjelp med teknikken! amming skal jo være kos og ikke stress og press! Uansett hva du gjør så er du en god mor, vi må ALLTID huske på det! En som ammer sitt barn er jo ikke automatisk en bedre mor!
Frk. Vable Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Jeg sluttet å amme førstemann etter 4 mnd. pga lite melk. Hadde fryktelig dårlig samvittighet før jeg sluttet og visste ikke om det var det rette å gjøre. Styrte på med både flaske, amming og pumping en mnd. før jeg bestemte meg for å slutte. Det ble for slitsomt. Og når jeg endelig sluttet å amme, var det en befrielse!! Det føltes mye bedre å gi datteren min nok melk i 1 flaske, istedet for å styre på med begge deler. Så jeg angret ikke, det var nok det beste for oss begge to! Det er ikke verdt det hvis du sliter deg helt ut, og du skal ikke føle det er dumt hvis du ikke orker mer. Datteren min er helt frisk idag og hun fikk bare mm i 4 mnd.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 jeg har hatt det så akkurat samme måten som deg når det gjelder at den lille bare begynner å hylskrike, er utålmodig og rett og slett nekter å suge. Og gjett om tårene har trillet her også...Det har gradvis blitt bare mer og mer mme, og nå som hun er 4 mnd må jeg bare innrømme at det er over. selv om jeg ikke ønsker det! Men som HS sa til meg " du har tross alt klart å amme i tre mnd, og det er kjempebra". Jeg har selv følt meg som en forferdelig mor som ikke pumper nok eller prøver hardt nok, men når lillemor bare gråter ved synet av puppen så blir ikke jeg noe motivert. Jeg tror bare vi må prøve å fokusere på alt det andre gode vi gjør med barna våre, kosen, kjærligheten vi gir, og den tryggheten de føler sammen med oss. Amming er ikke alt i verden, og det er ikke meningen vi skal tvinge hverken oss selv eller de små, jeg syns det fins grenser for hva vi skal presse oss selv til bare for å amme. Jeg ser jo det at nå som lillemor får grøt og mme så er hun mye mer fornøyd, og det er jo jeg også, så lenge jeg klarer å få fokuset vekk fra disse "jeg klarer ikke amme, så jeg er en dårlig mor"-tankene. Og så lenge jeg ser henne blid og fornøyd så klarer jeg det! Ikke la samfunnets press om å amme få ødelegge for dere. Kos deg med gutten din!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Det var jeg som skrev hovedinnlegget. Tusen takk for alle fine tilbakemeldinger, det varmer. Har prøvd den nesesprayen, men ikke hver gang. Skal prøve det litt mer før jeg eventuellt kaster inn håndkledet. Tror også at det største ammepresset er det jeg legger på meg selv. Har på ingen måte lyst til å få over til flaske og mme, synes det virker mer tungvint. Men jeg kan ikke i lengden fortsette slik det er nå.
crissi Eline og Lillebror 29.5 Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 hei hei du har sikkert fått mange gode råd over, men her er ett til:) sett deg delmål i amminga. jeg sleit enormt med amminga i 6 mnd.. sein melk, feil sugeteknikk, blodige brystvorter, skjold i 6!!! mndr, før hun pluttselig tok brystet på ordentlig vis og alle sorger var glemt... jeg satte meg mål om 6 uker, så 3mnd, så 4mnd, så 5 osv... nå er jeg overlykkelig og og ikke minst utrolig stoldt over at jeg klarte det!!! :):
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå