Gå til innhold

Separasjonsangst! Noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 8 måneder har helt plutselig fått skikkelig separasjonsangst! Hvis hun leker på gulvet i stua kan jeg ikke gå inn på kjøkkenet eller badet engang før hun vræler! Hvis både jeg og pappa'n hennes er hjemme er det nok at en av oss går ut av rommet før hun hylskriker (selv om den andre av oss fremdeles er der sammen med henne) Noen ganger er hun faktisk så ekstrem at hun begynner å hyle hvis en hun ikke kjenner noe særlig (en som er på besøk, som vi er på besøk hos el...) går ut av rommet selv om begge foreldrene sitter sammen med henne!

Vet jo at det er vanlig med litt separasjonsangst i den alderen, men er ikke dette litt vel ekstremt da??? Og er det noen som vet hvor lenge det er vanlig at det varer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt! Det er ved 8 måneder at de forstår at vi eksisterer selv når de ikke ser oss. Da kommer separasjonsangsten. Med førstemann varte det i sikkert en måned, kanskje to.

Du kan forberede henne på at du går og kommer ved å vinke ha det når du går - selv om det bare er ut av rommet - og si hei når du kommer. Sånn lærer du henne at du sier fra når du forsvinner, og at du kommer tilbake igjen.

Skrevet

Ja, jeg prøver å si "hadet" når jeg går og "hei" når jeg kommer. Foreløbig har det bare resultert i at hun begynner å hyle i det jeg sier "hadet" isteden for å vente til jeg faktisk går...

Prøver også å snakke høyt til henne fra naborommet for å få henne til å forstå at jeg ikke er langt unna. Det hjelper litt noen ganger...

Huff, det er slitsom altså! Jenta mi som alltid har vært så rolig og blid uansett hvem hun er sammen med og når hun er alene... sukk... Hun har alltid vært lett å sette på pass. Nå vet jeg ikke om jeg tør å be noen passe henne lenger...

Skrevet

Huff, kan ikke være lett!

Kusina mi på 1 år har vært sånn en stund nå, såfort moren min og tanta mi (er disse personene hun har bestem seg for å ikke ville like) i det hele tatt SER på henne på flere meters avstand så HYLskriker hun.

Utrolig merkelig det der altså:-)

Skrevet

Åja... Nei, sånn er hun heldigvis ikke. Ikke redd for noen. Hyler når vi går ifra henne (inn i et annet rom osv.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...