Gå til innhold

Bakovervendt farlig ved påkjørsel bakfra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg ser mange sier dette. Vet dere da dette? :

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/hvorfor-anbefaler-man-bakovervendte.html

Kopierer tråden jeg startet til -<<- i desember.

Jeg har fått svar fra Kristin Øyen hos Trygg Trafikk ang. det du, -<<- spurte meg om for litt siden.

Ditt innlegg:

"Skiller Trygg Trafikk mellom ulike bosteder? Om man f.eks bor i Alta er jo sjansen stor for at man stort sett kjører på tofeltsveier hvor motgående trafikk er veldig nær en, mens om man bor i Groruddalen foregår gjerne mesteparten av kjøringen på veier med adskilte kjøreretninger (og dermed ekstremt redusert sjanse for frontkollisjon) og ellers i boligfelt med lav fartsgrense. Er det da tryggere med forovervendt sete?"

Trygg Trafikk sitt svar:

"Hei,

Nei, vi skiller ikke mellom hvor man bor i landet, vi regner med at alle av og til uansett må kjøre på veier der det ikke er midtdeler, og farten samtidig er høyere enn 40 - 50 km/t. Det er uansett ingen ulempe å sitte bakovervendt. Påkjørsler bakfra (der det evt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige. "

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...